סניף איחוד הצלה בדרום אמריקה
סניף איחוד הצלה בדרום אמריקהדוברות 'איחוד הצלה'

סניף חדש של 'איחוד הצלה' החל לפעול לאחרונה בפנמה סיטי, בירת מדינת פנמה, על ידי הקהילה היהודית המקומית.

בסניף החדש של 'איחוד הצלה' בפנמה סיטי בראשות רמון גטאנו ויצחק צרפתי, מתנדבים כ-50 מתנדבים מבני הקהילה היהודית המקומית, כאשר מודל הפעילות זהה לפעילות 'איחוד הצלה' בישראל ופועל בתיאום מלא עם מוקד החירום המקומי.

לפני כשלושה חודשים פנו ראשי הקהילה היהודית בפנמה סיטי אל נשיא 'איחוד הצלה', אלי ביר, וביקש את סיועו בהקמת מערך רפואה דחופה במודל של 'איחוד הצלה'. ביר נענה ואחרי תיאום עם גופי ההצלה המקומיים, נערך קורס עזרה ראשונה מקצועי לכ-50 מתנדבים מהקהילה היהודית. את הקורסים העבירו הפארמדיק יובל ירמיהו שכיהן כמנהל אגף הרפואה של 'איחוד הצלה' וראש צוות בית שמש ב'איחוד הצלה' משה טיטלבוים, שהציגו בפני המתנדבים החדשים את מודל הפעילות של מתנדבי הצלה.

בתום הקורס קיבלו המתנדבים אפודי זיהוי של 'איחוד הצלה' וציוד עזרה ראשונה מלא. הכשרתם כחובשים באה לכדי ביטוי כבר בימים הראשונים להתנדבותם בשטח באירוע רב נפגעים במגדל משרדים מקומי, שם נפגעו עובדים רבים מחומרים מסוכנים שחדרו למערכת המיזוג. כלי התקשורת המקומיים דיווחו בהרחבה על האירוע, תוך אזכור פעילות מתנדבי 'איחוד הצלה' שהוגדרו על ידם "היהודים המלאכים בכתום שעזרו לכולם".

במקביל החלה לאחרונה פעילות ארגון 'הצלה ברזיל', המופעל על ידי הקהילה היהודית בעיר סאן פאולו על ידי מר סטיבן קהאן. במסגרת הקמת הארגון הסתייעו יהודי ברזיל בארגון 'איחוד הצלה' מישראל שסייע להם ברכישת הציוד הרפואי ובהתאמת טכנולוגית ה'לייפקומפקס' לאיתור והזנקת מתנדבים. בהדרכה סייעו גם מתנדבים של 'הצלה' מקווינס שבניו יורק. בברזיל פועלים כיום שני אמבולנסים, שני אופנועים וכ-70 מתנדבים מהקהילה היהודית. גם הם פועלים בשיתוף מוקדי החירום המקומיים.

המחלקה הבינלאומית ב'איחוד הצלה' עומדת בקשר ישיר עם ראשי הקהילות היהודיות בארצות רבות ברחבי העולם, כאשר בוונצואלה, מדינה נוספת בדרום אמריקה, החלה בימים אלו ההרשמה לקורסי עזרה ראשונה לסניף הראשון של 'איחוד הצלה' שייפתח בבירה קראקס, במהלכו יוכשרו מתנדבים מהקהילה היהודית המקומית לפעילות מצילת חיים. את ההדרכות יעבירו מדריכים מהארץ ומדריכי עזרה ראשונה מקומיים.

"הקורסים הללו הם תוצאה ישירה של הירתמותם של אותן קהילות למען הצלת חיים", מסביר נשיא 'איחוד הצלה', אלי ביר, ששב לאחרונה מטקס פתיחת הקורס בפנמה. "הם הבינו שתרומה היא לא רק בממון והם ביקשו להביא להצלת חיים גם בקהילות היהודיות ולמקרים שהם מוזעקים אליהם גם בסביבה הכללית.

"אפילו אם רק אדם אחד ינצל בזכות הפעילות של המתנדבים בחו"ל היה זה שווה את כל המאמץ", ציין ביר, "אז בוודאי כאשר הפעילות הזו תציל בסופו של דבר מאות אנשים. בפעילות בחו"ל יש גם אלמנט רב של קידוש ה' בכך שעמי העולם יראו את ייחודיות הפעילות של 'איחוד הצלה'".

עוד מוסיף ביר כי "יש לפעילות שלנו ביקוש במדינות נוספות בעולם, ואנו בוחנים בקשות נוספות מדרום אמריקה, אירופה ואפילו מדינה באסיה שפנתה אלינו בבקשה שנסייע לה בייעול מערך המתנדבים הרפואיים שלה".