כהן ואיילון היום בדיון
כהן ואיילון היום בדיוןפלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, קיימה היום דיון סוער מאד בהצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב 2012. בדיון נכח השר לביטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ', נציב שירותי הכבאות, רב טפסר שחר איילון וחברי כנסת רבים. כמו כן נכחו בדיון נציגי ועדי הכבאים.

במהלך הדיון הסוער התברר כי הכבאים ממורמרים מאד על כך שלא סוכמו עדיין תנאי העסקתם החדשים. עוד התברר כי גם מעמדם של כבאיות קק"ל אינו מוסדר סופית.

בפתח הדיון אמר ח"כ אמנון כהן, יו"ר הועדה, כי מדובר בחוק היסטורי, שכן השריפה בכרמל לימדה אותנו שנדרשת הקמת רשות אחת מתאמת לכבאות והצלה. הוא שיבח את פעילות הכבאים אתמול בכיבוי השריפה בהרי ירושלים, ואמר כי התיאום בין כוחות ההצלה היה מושלם.

ח"כ כהן אמר כי הוא מודע לכך שעדיין לא סוכמו כל תנאי העסקת הכבאים וביקש כי יואצו המגעים בין האוצר והכבאים עד לפתרון אידיאלי. עוד הוסיף ואמר כי המדינה חייבת לגבות את הרפורמה בתקציב משמעותי וקבוע לכמה שנים. במהלך הדיון הציג נציג המשרד לביטחון פנים תכנית רב שנתית לגיוסם של 300-400 לוחמי אש נוספים, הקמת 10-15 תחנות כיבוי, הרחבת צי מטוסי הכיבוי ושדרוג צי המסוקים של משטרת ישראל.

ח"כ כהן ניסה לקבל מנציג האוצר תשובה ברורה על גובה התקציב המיועד לרפורמה אולם נציג האוצר, מר ודים גודון, לא נתן תשובות ברורות.  בתגובה אמר כהן כי "חוק בלי תקציב לא שווה כלום". מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, רותם פלג העריך כי מדובר בתקציב של 300 מיליון ₪ לשנה למשך חמש שנים אולם האוצר עדיין לא אישר תקציב זה. ח"כ אריה ביבי הגיב על כך בכעס ואמר "אז הכל על הקרח".

השר אהרונוביץ' ששיבח גם הוא את הכבאים על פעילותם אתמול, אמר: "לא אתן את ידי לפגיעה בלוחמי האש, לא בשכרם ולא בזכויותיהם".

הכבאים זועמיםחזקי עזרא

 

כאמור, במהלך הדיון התברר כי המשוכה העיקרית שעדיין מפריעה לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית היא הסדרת תנאי העסקתם של הכבאים. ארנון בן דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף, אמר כי עדיין קיימים פערים ניכרים בינם לבין האוצר וכי הוא מקווה בתוך שבוע-שבועיים יהיה ניתן להגיע להסכמות. ועדי הכבאים דרשו שלא להצביע על החוק עד להסדרת מעמדם. "לא להצביע על רפורמה בלוף", צעקו חלק מהכבאים.

יואב גדסי, יו"ר ארגון הכבאים בישראל, אמר כי עובדים רבים לא נכללו בהסכם ולחלק מהעובדים לא הוסדרו תנאי הפנסיה. הוא ביקש מיו"ר הועדה לאפשר לוועדי העובדים לסיים את המו"מ על תנאי העסקתם לפני ההצבעה על סעיפי החוק . ח"כ דב חנין הצטרף לבקשה זו והפציר ביו"ר הועדה להימנע היום מהצבעות. "השקעת המון עבודה ברפורמה אך בישיבה היום יש המון מתח. אני מבקש ממך להצביע על החוק לאחר סיום מו"מ העובדים, אמר ח"כ חנין לח"כ כהן. ח"כ כהן סירב לבקשתו ולכן הצביע ח"כ חנין נגד כל סעיפי החוק שהועלו.

לקראת סיום הדיון החל ח"כ כהן לנהל הצבעה על הצעת החוק אולם אמר כי לא יצביע על הפרקים שלא סוכמו – תנאי ההעסקה של העובדים, כבאיות קק"ל ותנאי העברת נכסי הרשויות אל רשות המדינה. הועדה אישרה את סעיפים 1-39 להצעת החוק, תוך כדי  הטמעת תיקונים מינוריים ותיקוני נוסח. למרות זאת, ראוי להתייחס למספר תיקונים מהותיים שהוטמעו בנוסח: על פי דרישת יו"ר הועדה הוספו תנאי כשירות לנציב הכבאות. בין השאר הוא נדרש להיות בעל תואר אקדמי ובעל ניסיון ניהולי/פיקודי התואם את התפקיד. בעקבות דו"ח המבקר על השריפה בכרמל, הוסיף הצוות המשפטי של הועדה תיקונים מהותיים. בין השאר מציינת הצעת החוק כי "על רשות הכבאות וההצלה מוטלת החובה והאחריות להבטיח את רמת כשירותה והעובדים בה באמצעות מתן הכשרות, אימונים וציוד הולמים על פי משימות יחידותיה; הנציב יקבע בפקודות כבאות והצלה את הכשירות הנדרשת מהרשות ומעובדי הרשות לצורך מילוי תפקידי הרשות, את פריסת המערך המבצעי, זמני ההגעה הנדרשים לאירוע כבאות והצלה, ואת הרכב צוותי הכיבוי וגודלם".

לגבי הסעיף העוסק במתנדבי כיבוי, ח"כ דוד אזולאי (יו"ר ועדת הפנים לשעבר) וידא שהם מבוטחים ונענה על ידי נציב הכבאות כי מעבר לביטוח הלאומי, הכוונה היא לבטח מידי שנה בביטוח ריסק בעלות של 500 ₪ לשנה. בסעיף 24 של החוק הוסדר מנגנון פיצוי לאדם שנעשה שימוש בציוד שלו לצורך משימת כיבוי.

בתום הדיון, דרש ח"כ אמנון כהן, בשנית, מארגון הכבאים ונציגי האוצר להגיע לסיכום המו"מ בתוך עשרה ימים, על מנת שניתן יהיה סיים את הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.