ישראל כץ
ישראל כץפלאש 90

שר התחבורה ישראל כץ פנה הבוקר לראש הממשלה בבקשה להביא בהקדם את דו"ח הועדה בראשות השופט אדמונד לוי לאישור הממשלה.

לדברי כץ, "הדו"ח עושה צדק היסטורי עם אלפי משפחות ביהודה ושומרון ומתקן את העוול שנגרם להם במשך שנים. על הממשלה לאמץ את הדו"ח, וזאת על מנת להסיר חסמים ולאפשר את המשך הפעילות למען פיתוח, חיזוק וביסוס ההתיישבות ביהודה ושומרון״.

ח"כ שלמה מולה (קדימה) אומר בעקבות פרסום הדו"ח כי "אני מזהיר את ראש הממשלה והשרים לא לאמץ את הדוח של אדמונד לוי מכיוון שזה יקבור סופית את תהליך השלום".

לדבריו, "הדו"ח של אדמונד לוי נראה כדו"ח מוזמן של הימין הקיצוני. הדו"ח פוגע קשות בתדמיתה של מדינת ישראל ומונע כל אפשרות של התקדמות לכיוון תהליך השלום. הדו"ח הזה רק מחזק את ההתפרעויות של המתנחלים ונותן גושפנקה לעבירה על החוק".

מנגד, חבר הכנסת עתניאל שנלר, גם הוא מקדימה, אשר עמד בראשות ועדת המשנה לבחינת דו"ח טליה ששון, תוקף את טענות "שלום עכשיו" כי השופט לוי וחברי הועדה "עבדו בשירות הימין" ומכנה אותן "צבועות ומתחסדות, בהתחשב במינויה של טליה ששון, המשפטנית נציגת מרצ והמפלגות הערביות".

"עזות המצח של שלום עכשיו וטליה ששון כנגד ועדה בראשות שופט עליון, מוכיחה עד כמה רוממות החוק בגרונם, כל עוד החוק מפורש לפי טעמם", מוסיף שנלר.

בהתייחס לדו"ח השופט לוי, אמר ח"כ שנלר כי " לצד ההכרח בקידום השיח עם הפלסטינים ושמירת החוק, על הממשלה לאמץ את הדו"ח ולהופכו מחוות דעת משפטית – לאופרציה מעשית – בכל הקשור להתנהלות המינהל האזרחי ביהודה ושומרון".

נזכיר כי דו"ח ועדת לוי קובע בראשיתו, כי שטחי יהודה ושומרון אינם "שטח כבוש" על פי הדין הבינלאומי ועל כן הדינים החלים על שטח כבוש אינם חלים בשטחים אלו.

חברי הועדה, שופט בית המשפט העליון בדימוס אדמונד לוי, השופטת בדימוס תחייה שפירא וד"ר אלן בייקר מנתחים את המצב המשפטי בפרספקטיבה היסטורית וקובעים, כי כיום שב לקדמותו המצב כפי שהיה טרם החלטת החלוקה, אז היו השטחים הללו חלק מן האזור שנועד לשמש בית לאומי לעם היהודי.

בנוסף ממליצים מחברי הדו"ח שורה של המלצות, ביניהן הכשרה אוטומטית של ישובים ושכונות שהוקמו ללא היתר על קרקעות מדינה, קביעת נוהל משפטי לבירור הבעלות על קרקעות, ביטול צווים דרקוניים כדוגמת "צו שימוש מפריע" והסרת ההגבלה על בניה בשטחי התפיסה הצבאית בישובים הבנויים על תפיסה צבאית.