סניף בנק. אילוסטרציה
סניף בנק. אילוסטרציהפלאש 90

הועדה לפניות הציבור בכנסת דנה אתמול (שני) בתלונות נכים על אפלייתם לרעה בקבלת משכנתאות. מהדיון התברר כי רוב הבנקים לא מתייחסים לקצבת נכות כהכנסה לכל דבר, אלא רק לקצבת נכות לצמיתות ובודקים רק את יכולת ההחזר של הלווה.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) קרא למשרדי השיכון והאוצר לזרז הקמת קרן לסיוע לנכים בעניין. לדבריו, "הבנקים הם גוף עסקי, ובנק ישראל הבהיר כי אין הנחיות ספציפיות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות. הבנקים צריכים לגלות גמישות גם אם הקצבה לא נקבעה כקצבת נכות לצמיתות, דבר שקביעתו נמשכת זמן רב בביטוח הלאומי, ולהתייחס אליה כהכנסה לכל דבר. משרדי השיכון והאוצר צריכים לזרז הקמת הקרן, שפעלה עד שנת 2002,  להתאמת דירות הנכים למגוריהם".

אבנר עורקבי, יו"ר ארגון הנכים המיוחד 'אהבה', סיפר כי כשעבר מכיסא גלגלים רגיל לכיסא ממונע נאלץ לשפץ את דירתו כדי להתאימה למצבו ה"חדש" לאפשר דלתות גדולות יותר, לשירותים ואמבטיה. לאחר שפנה לבנק דיסקונט לקבלת הלוואה לצורך השיפוץ, נענה בשלילה בטענה כי "החשבון מתנהל לא טוב". לדבריו, "הבנקים לא נותנים משכנתא כיון שהנכים לא נחשבים מיצרי-הכנסה כי קצבת נכות איננה נחשבת כהכנסה". זאב דקל, נציג בנק דיסקונט למשכנתאות הסביר כי "בדקנו והחלטנו שאין לאבנר כושר ההחזר להלוואה הנוספת שאותה ביקש מהבנק, בנוסף למשכנתא שכבר לקח".

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, הדגישה כי היא איננה מאשימה את הבנקים "שהם גוף פרטי שזכותם להרוויח, אלא את המדינה שלא לוקחת אחריות ולא דואגת ללקויות בחוק". מורביה ביקשה עוד כי משרד השיכון יחזיר האפשרות לנכים לרכישת דירות בדיור הציבורי.

ח"כ אילן גילאון (מרצ) סיפר כי פנה למפקח על הבנקים לבדוק סיוע לאנשים מעוטי הכנסה לקבל משכנתאות, וההצעה הריאלית היא קרן סיוע של משרדי השיכון והאוצר.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ציין כי התאמה הדירה למגורי הנכה איננה מותרות. סכומי ההשתתפות עד 90000 ₪ לא תואמים את מחירי השוק  האמיתיים לעבודות שצריכות להתבצע.

ישראל שוורץ סמנכ"ל משרד השיכון הוסיף כי החל משנת 2002 בוטלו מענקים להרחבת הדירה, והיום הם מורכבים ממענק והלוואה גם יחד.

עו"ד  סוניה בוגוסלבסקי, ממחלקת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, ציינה כי "אין בידינו תלונות נכים על אי מתן משכנתא, והבנקים בודקים רק האם הלווה יוכל להשיב את המשכנתא. הם לא רוצים להכניס נכה לחובות ובוודאי שאי אפשר לפנות אותו מביתו.  האשראי צריך להינתן באחראיות ועובדה היא כי קצבת הנכות מיועדת לצרכי הנכה, והבנק לא יכול להשתמש בה בשום אופן לפירעון ההלוואה או לעיקול הקצבה לפי חוקי הביטוח הלאומי".

יונתן לוי, מבנק לאומי משכנתאות הוסיף כי בבנק אין התייחסות שונה לנכה, ו"בעינינו קצבה היא הכנסה לכל דבר, ולא הייתה אלינו שום תלונה של נכה על אפליה".

גם דרור פלדמן, נציג בנק מזרחי-טפחות קרא למדינה לגלות ראיה כוללת ולתת אפשרות לנכים להשיג דירה. לדבריו, "כל בקשה נבחנת לגופו של עניין, זה יהיה לא אחראי להלוות אם אין ללווה יכולת להחזיר. המדינה ולא הבנקים היא הכתובת להלוואות ללא ריבית".

נציג האוצר אוראל יפרח, רפרנט שיכון באגף החשכ"ל ביקש להפנות את כל הבקשות החריגות לוועדה הבינמשרדית של האוצר והשיכון. הבטיח כיו"ר הועדה לבדוק כל בקשה של נכים ביחס מיוחד.