מחשב, אינטרנט
מחשב, אינטרנטצילום: פלאש 90

הורים רבים מודאגים, ובצדק, לגבי הרגלי הגלישה של ילדיהם באינטרנט והמידע אליו הם נחשפים ברשתות החברתיות. האם החדשות האחרונות לפיהן תפסה המשטרה רשת של שלושים פדופילים שפעלה בישראל צריכה להרגיע אותנו או שאולי רק להדליק לנו נורה אדומה?

בחברת ESET טוענים שאחת השאלות שצריכות להדאיג את ההורים היא 'עם מי הילד שלי מדבר בצ'אט?', ויש כאן בסיס אמיתי לדאגה; האנונימיות שמספקת רשת האינטרנט מנוצלת על ידי אותם פדופילים ועברייני רשת אחרים, כך שאנחנו לא באמת יכולים לדעת מי בצדו השני של הקו, מאחר והאינטרנט הופך לחלק יותר ויותר מרכזי בחיי ילדינו הצעירים, בתור הורים אנחנו לא יכולים למנוע אליו את הגישה של הילדים.

עם זאת, טוענים ב ESET, אם נקפיד על כמה כללים פשוטים הגלישה של ילדינו באינטרנט יכולה להיות בטוחה וגם מהנה:

לא סחבק, הורה – במקום לנסות להגביל את הילדים מגלישה באינטרנט, נסו להקנות להם הרגלי גלישה נכונים. למען האמת, ככל שתנסו להגביל יותר את הילדים כך הם ימצאו שיטות מתוחכמות יותר לעקוף ולהפר את אותן ההגבלות. במקום זאת, נסו לדבר עם הילדים ולהסביר להם שיש דברים שלא כדאי לעשות, שתפו אותם בהגיון שלכם ובמשמעות של הסכנות.

שעות הגלישה מוסכמות – סכמו עם הילדים שלכם, במיוחד הצעירים יותר, מה הם  זמני הגלישה המועדפות עליכם שבהם אתם יכולים להיות בסביבה כדי 'לשים עין' מדי פעם או לסייע בשעת הצורך.

מה מותר ומה אסור – חשוב שתדריכו את הילד מה מותר ומה אסור לעשות ברשת. הדגישו בפניהם שאסור להם למסור פרטים אישיים כמו מין, גיל, כתובת, מספר טלפון או לענות על שאלות כגון "אתה לבד בבית עכשיו?" במיוחד עם אנשים שהם לא מכירים. בקשו מהילד לבוא ולספר לכם מיד אם מישהו ביקש ממנו שישלח לו תמונה או פרטים אישיים אחרים.

שקט מצלמים – כמעט בכל בית היום קיימת מצלמת האינטרנט המחוברת דרך קבע למחשב, ובלפטופים ונטבוקים היא מגיעה בילט-אין. ישנן תוכנות זדוניות רבות שמסוגלות להפעיל את המצלמה מרחוק מבלי שהמשתמש בכלל ידע על כך, לכן מומלץ לכבות או לנתק את המצלמה כאשר היא לא בשימוש, במיוחד כשמדובר במחשב שבו משתמשים הילדים.

פרטיות בפייסבוק? – מי שמתמצא קצת בתחום כבר מזמן יודע שגבולות הפרטיות היטשטשו מאוד מאז נכנסו הרשתות החברתיות לחיינו. אם הגדרות הפרטיות של הילד ברשתות החברתיות לא מוגדרות כראוי, כל בעל פרופיל אחר יכול לראות את הפרופיל של ילדכם. לכן ודאו שהגדרות הפרטיות של הילד מוגדרות כראוי והדגישו בפני הילד שגם בפייסבוק הוא לא צריך למסור פרטים אישיים כמו גיל, כתובת וכו'.

היו חברים של הילד שלכם בפייסבוק – אמצעי פשוט על מנת להישאר מעודכן בפעילויות האונליין של הילד שלכם, לראות מי החברים החדשים ובאילו אירועים מקוונים הילד שלכם לוקח חלק.

מקמו את המחשב באזור המשותף בבית ולא בחדר סגור – כך תרוויחו פעמיים: גם תוכלו לחנך את ילדיכם איך לחלוק משאב משפחתי משותף (המחשב) במקום שינעלו את עצמם בחדר כל היום, וזה גם יאפשר לכם להציץ מדי פעם במסך המחשב בזמן שהילד משתמש בו.

חשוב לדעת – האינטרנט לא "שוכח" כלום. מידע שעלה לרשת, עלול להישאר שם זמן רב לאחר שמחקתם את התמונה או סגרתם את הפרופיל, לכן כדאי לחשוב פעמיים לפני שמעלים תמונות לאינטרנט או נרשמים לעוד שירות מקוון שדורש פרטים מלאים, ולמרות כל הסכנות האינטרנט והרשתות החברתיות יכולים להיות כלים ידידותיים למשפחה ולילדים, אם רק מקפידים להשתמש בהם בתבונה.