שייטת
שייטתצילום: פלאש 90

בטקס השבעתם של לוחמי השייטת שהתקיים לפני מספר ימים בכותל המערבי ניתן היה להבחין במה שנראה לכאורה כתופעה.

מספר לא מבוטל של כיפות ניצפו על ראשיהם של הלוחמים ביחידה שעד לא מכבר הייתה נחשבת למושא בלתי מושג עבור בני הציונות הדתית. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם תא"ל במיל. הרב משה הגר, ראש המכינה ביתיר, על התופעה.

הרב הגר מציין כי בעבר, בימים בהם הוא היה חייל סדיר, אכן בכל מחזור של השייטת לא היה יותר מחייל דתי אחד, וגם הוא במרבית המקרים לא נותר כזה עד סוף המסלול. לעומת זאת כיום גם חיל הים נפתח לאוכלוסיה הדתית לאומית.

לדבריו המניעים לכך הם הן מוטיבציה גבוה מצידם של בני הציונות הדתית להגיע ליחידות מיוחדות והצלחותיהם בגיבושים והן הימצאותם של יותר ויותר אנשים דתיים במערכת, עובדה המובילה למודעות רבה יותר לצרכיהם של חיילים דתיים.

הרב הגר מזכיר כי חיל הים באופיו נחשב בעבר לחייל הדומה לחילות ים בעולם, חייל הפתוח לתרבויות אחרות מעצם היותו חיל שיוצא אל העולם, נפגש עם תרבויות זרות וכוחות מקבילים מהעולם. עוד הוא מזכיר כי בצבאות אחרים חיל הים הוא חייל שבו רבים מהלוחמים הם 'חיילים ללא בית'.

לעומת זאת, מוסיף הרב הגר ומציין כי לוחמי השייטת והיחידות המיוחדות האחרות אינם חיילים המבקשים להם הקלות משום היותם חיילים דתיים, וכמי שמשתלבים במסגרות קשות כל כך הקושי הדתי אינו מהווה עבורם מכשול ועילה להנחות כאלה ואחרות.

באשר לבני הציבור החילוני שלעיתים נדמה שחדלו מלראות בצבא אידיאל ונטשו אותו לטובת בני הציבור הדתי, אומר הרב הגר כי זו אחת הסיבות להקמתן של המכינות החילוניות, ובעקבות מהלך זה "המוטיבציה חוזרת לכלל החברה הישראלית, ולא רק לציבור הדתי. יש כיום רצון לתרום ולשרת שירות משמעותי. לצערנו יש קבוצות במגזר החילוני שעזבו את הציונות ואת זה עושים במכינות ובתנועות הנוער. התהליך הזה של התרחקות מציונות הולך וגווע. החינוך לערכים הולך וגובר ולכן רואים יותר ביקוש לשירות בכל יחידות הצבא. צריך להמשיך ולתגבר את נושא החינוך כדי שהנוער יבין שאין מי שייקח את המשימה הזו של הגנה על המדינה אלא הדור הצעיר".

ומה באשר לחשש החילוני מהשתלטות של הדתיים על הצבא? לדברי הרב הגר חששות כאלה קיימים אם בכלל רק אצל דור ההורים, הדור שמושפע מדעות קדומות. "בדרך כלל לבחורים זה לא מפריע. להורים עם הדעות הקדומות זה מפריע. הקשרים שנוצרים ללא מחיצות, ללא דימויים ודעות קדומות, כשאדם מול אדם במסעות ובקשיים נוצרים קשרים עמוקים מאוד. זה הדבק של החברה הישראלית".