ונציה - מים, גונדולות והנחות
ונציה - מים, גונדולות והנחותפלאש 90

בעקבות תשומת הלב הרבה לה זכה בפסטיבל ונציה הסרט 'למלא את החלל' של הבימאית החרדית רמה בורשטיין, ובעיקר לנוכח פרס השחקנית הטובה ביותר שאותו קיבלה הדס ירון, המשחקת את שירה בסרט, שוחחנו עם הרב מרדכי ורדי, ראש מגמת תסריטאות בבית הספר לקולנוע 'מעלה', על התופעה שמאחורי הסרט.

לדבריו מדובר לא רק בהישג עבור הסרט המסוים הזה, אלא לעצם ההוכחה שמציג הסרט, כמו גם הסרט 'המשגיחים', לכך שניתן ליצור קולנוע איכותי מבלי להזדקק לפרובוקציות מיניות ובוטות, "התותחים הכבדים", כפי שהוא מגדיר אותם, תותחים שנמצאים בידיהם של אמני קולנוע שאינם שומרי מצוות.

באשר לשאלה אם יש לראות כקידוש ה' או כחילול ה' את נוכחותו של זוג חרדי הנראה כלקוח מרחובותיה של בני ברק או מ'מאה שערים' בירושלים, על השטיח האדום בפסטיבל ונציה, לצד שחקניות מובילות שאינן אמונות על הלבוש הצנוע, אומר הרב ורדי כי מבחינתו התשובה היא ברורה וחד משמעית, ומדובר בקידוש ה', שכן הפסטיבל מעצם מהותו עוסק באיכות ולא ברייטינג ובבידור, והצלחה של סרט באירוע שכזה משמעותה אינה רק בעיני העולם, אלא גם ובעיקר בעיני התעשייה המקומית שמבינה שניתן לפעול גם אחרת. "זה קידוש ה' גם כלפי הגויים, אבל בעיקר פנימה".

"אין ספק שהיצירות הללו מציבות סימן שאלה לאדם החילוני, איפה הוא מחפש את הניואנסים שלו, בבוטות או בעדינות", אומר הרב ורדי המציין כי במוסיקה כבר הגיעו אמנים לחזרה לשורשים בעקבות יצירותיהם של אמנים המקושרים למסורת, והחלו לחפש גם הם את דרכי יצירתם באפיק זה. כעת להערכתו הגיע גם עת הקולנוע.

לדבריו האמן הישראלי מחפש קרקע כדי לחפש בה שורשים מהם יוכל להנביע יצירה מקורית וחיה, שאם לא כן הוא עוסק בחיקויים בלבד.

סוגיה נוספת שעלתה בשיחה עם הרב ורדי היא סוגיית הקולנוע החרדי והאפשרות שמאחוריו מסתתרים כישרונות שתעשיית הקולנוע הישראלית כלל אינה מודעת לקיומם. הרב ורדי מצנן את ההתלהבות וקובע כי יתכן וישנם כישרונות בקולנוע שכזה, אך אין לשייך את סרטה של בורשטיין לקהילייה קולנועית מחתרתית זו. הסרט 'למלא את החלל' עבר את שלבי התקצוב בקרנות הקולנוע, נעשה בתקציב מכובד לאחר שעמד בכל פרמטר אמנותי. להערכתו היכולת להנפיק סרט שכזה מקורה בהיות בורשטיין בעלת תשובה. כך גם שולי רנד בסרטו' אושפיזין'. הוא מזכיר בדבריו את ועדות הצנזורה הרוחניות ולעיתים האישיות שמטילים על עצמם יוצרים חרדים ככאלה הבולמים את היכולת להנפיק סרט ברמה גבוהה. כדי להנפיק סרט שכזה יש לצאת החוצה, כלשונו, ויציאה זו מתאפשרת דווקא אצל החוזרים בתשובה ולא אצל החסידים והליטאים המקוריים.