אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

אם יש לכם איזה איידיאייצ'די חמוד בבית או בכיתה, אין ספק שיש לכם עבודה רבה ולפעמים גם מתישה. אתם נדרשים לגייס את כל כוחותיכם ומרצכם, את כל היצירתיות והחדשנות שלכם וכמובן את חוש ההומור שבזכותו תוכלו להישאר עם הראש מעל המים.

שנת לימודים טובה ומוצלחת מתחילה בחשיבה ותכנון מוקדמים. ככל שתיטיבו לחשוב לפרטי פרטים, מה כוללת שנת לימודים מוצלחת עבור הילד שלכם ותתכוננו אליה, כך ייטב לילד וגם לכם. כידוע, שנת הלימודים שלנו לא מתחילה באמת בראשון לספטמבר או קצת קודם, אלא רק לאחר החגים (חודש ארגון?....) – מה שמאפשר לנו עוד קצת זמן לחשיבה והתארגנות.

בשורות הבאות נציע שלל הצעות וטיפים לשנת לימודים מוצלחת יותר עם ADHD:

א. אבחון – לפני הכל, בדקו אם אכן יש לילד הפרעת קשב. לפעמים זו תת פעילות של בלוטת התריס או סתם מחסור קבוע בשעות שינה המייצרים תסמינים דומים להפרעות קשב וריכוז. כדאי לבדוק גם קיימוּת של בעיות רפואיות אחרות. ייתכן שקיימת בעיה בשמיעה או בראייה שמקשה על התפקוד הכללי של הילד בביה"ס.  לכן, יש צורך בבדיקה רפואית כללית ובאבחון. את האבחון דאגו לעשות אצל המוסמך לכך בלבד כלומר, רופא ילדים המומחה בהתפתחות הילד, נוירולוג, פסיכולוג או פסיכיאטר. אל תתפתו לקבל דיאגנוזה חינמית של נוירולוג מקופת החולים שהקדיש לכם 15 דקות מזמנו. דאגו לאבחון מקיף שיסקור את ההיסטוריה של הילד. ישנם כמה סוגי אבחונים, והנפוץ שבהם הוא האבחון הרב תחומי הקרוי גם "פסיכו-דידקטי" ומטרתו לבדוק את כישורי הלמידה, מצבו הרגשי ויכולותיו האינטלקטואליות של הילד. אומנם תצטרכו להיפרד מכ – 2000 ₪ עבור האבחון אך הוא אחת ההשקעות הטובות ביותר שעשיתם בחייכם. לאחר שקיבלתם את האבחון, בדקו שאתם מבינים את משמעויותיו ואם לא, שאלו את המאבחן שהשארתם אצלו את מיטב כספכם. אל תתביישו! העתיד של ילדכם על כף המאזניים! אל תסמכו על הייעוץ החינוכי בביה"ס בלבד. שאפו להיות המומחים לקושי של ילדכם. לשם כך קראו מאמרים וכתבות, הירשמו לאתרים וקבלו ניוזלטר שבועי או חודשי. דברו עם הורים אחרים המתמודדים כמוכם והפרו זה את זה בידע ובטיפים.

ב. בית הספר – הטעות המזיקה ביותר שהורים ומורים עושים היא התעלמות או חוסר שימת לב ראויה לאבחון. מלבד הזלזול באנשי המקצוע האמונים על האבחון ובהורים שהוציאו ממיטב כספם, יש כאן זלזול בילד שלא יזכה להזדמנות לימודית שווה. ישנם הורים שעושים אבחון "כי ביקשו מביה"ס" אך לא דואגים לעקוב אחר ביצוע ההמלצות שבו. ישנם מורים שמקבלים מהיועץ את ההתאמות הלימודיות של האבחון אך ממשיכים בשלהם: "הוא יקבל את המטלות כמו כולם ויעשה אותן עד הסוף או שייכשל. פשוט מאד."  טעות ידועה נוספת של הורים היא שמירה על הפרעת הקשב בסוד. הבה נבדוק מה יקדם יותר את הילד להצלחה בחיים: שמירת הסוד או שיתוף בית הספר, תקשורת תדירה עם הצוות החינוכי ומעקב רציף של ההורים אחר ביצוע ההמלצות וההתקדמות הלימודית והחברתית של הילד?

ג. הטיפול התרופתי – בעידן הניו-אייג' מקובל לחפש את הטבעי והירוק, וכך צורכי משככי כאבים מסוימים שנזקיהם ידועים מוותרים על הרטאלין בקלות רבה מידי. להלן כמה עובדות: לרטאלין מעל 70 שנות מוניטין עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם. מהתרופות הבטוחות והנחקרות ביותר. התרופה אינה ממכרת. תופעות הלוואי שלה נדירות ופוסקות עם הפסקת הטיפול. הוכח מחקרית שאינה פוגעת בהתפתחות ובגדילה. היום ברור חד משמעית, שמינון נכון מעלה בחדות את ההישגים הלימודיים והחברתיים של ילדים אלו החווים מימוש עצמי גבוה יותר התורם לדימויים העצמי.

ד. בכיתה – כמחנכים ומורים אינכם אמורים להיות מומחים להפרעות קשב וריכוז. לכן, אל תחששו לבקש עזרה. פנו לאיש מקצוע שאתם סומכים עליו ובקשו תמיכה. לא משנה אילו תארים יש לו, העיקר שיש לו ידע נרחב בנושא וניסיון רב עם ילדים אלו. לאחר שהשגתם תמיכה מקצועית, שאלו את הילד עצמו (!) מה לדעתו יוכל לעזור לו ללמוד טוב יותר. תופתעו לגלות כמה הוא מכיר את עצמו. אל תשכחו את החלק הרגשי של הלמידה. דאגו שהלמידה תרופד בהנאה ובסיפוק עצמי. ילדים אלו זקוקים להבניה חיצונית שתעשה להם סדר וארגון שהם מתקשים לעשות בעצמם. ולכן: קבעו חוקים וגבולות קצרים וברורים ותלו אותם במקום בולט. הבהירו ציפיות בדרכים שונות ומגוונות. כתבו את ההוראות, אמרו אותן וחזרו עליהן. ערכו לוח זמנים צפוי ככל האפשר וחזרו עליו. כתבוהו על הלוח במקום קבוע ודאגו לקוראו ולהפנות אליו. צרו איתם קשר עין במהלך השיעור. פרגנו על כל הצלחה ולו הקטנה ביותר. בדקו לעיתים קרובות את ההתקדמות שלהם. בגילאי היסודי אפשר עם מחברת קשר להורים, ובגילאי התיכון עם התלמיד עצמו. פרקו משימות למשימות קטנות יותר. הושיבו אותם בכיתה במקומות עם מינימום גירויים סביבתיים. ילדים אלו בדרך כלל לומדים טוב יותר באופן ויזואלי. כתבו את תוכן השיעור בראשי פרקים. כך תעזרו להם גם בארגון הלמידה.

הגבירו בכל דרך את המוטיבציה ללמידה. יש בכוחה של המוטיבציה לסלק את התסמינים של הפרעת הקשב. ראו ערך משחק מחשב הדורש מהילד ריכוז גבוה ותגובה שקולה ומהירה במשך שעה ויותר.

ולסיום: חפשו את ההצלחה בכל מקום שהיא ופרגנו בלי חשבון. הביעו אהבה ואמון בכל דרך ועזרו לילד לקלף את הבוץ מהמתנה הנפלאה החבויה בו!