מפגן השלדים
מפגן השלדיםמארגני המחאה

האם יש קשר בין שטחי פרסום שרכשה תערוכת הגופות 'BODIES' באתר YNET לבין העובדה שהאתר נמנע מלדווח פרטים בעייתיים אודותיה ואודות מקורות הגופות שהיא מציגה? לטעמם של פעילי זכויות אדם המוחים נגד התערוכה התשובה היא בהחלט כן.

הפעילים מציינים כי דיווח אודות העובדה שמקור הגופות המוצג בתערוכה הוא עצירים סיניים שהוצאו להורג וגופותיהם נתרמו לתערוכה, כבר פורסם באתר YNET.

היה זה לפני כשנתיים, כאשר בית המשפט הצרפתי הורה לאסור את הצגת התערוכה בצרפת. בדיווח ההוא נכתב באתר ש"רוב רובן של הגופות הינן של עצירים סינים שהוצאו להורג ונתרמו על ידי ממשלת סין". עוד דווח שם בפרסום סביב ההחלטה הצרפתית כי "בית המשפט העליון הצרפתי החליט לאשרר החלטה של בית משפט מקומי לאסור על קיום התערוכה במדינה על סמך סעיף בחוקה הקובע כי "כבוד גוף האדם אינו מסתיים עם המוות, וגופת המת חייבת לקבל יחס מכובד והוגן".

הכרעת בית המשפט בצרפת שלא לאפשר הצגה חוזרת של התערוכה התקבלה בעקבות עתירתם של ארגוני זכויות אדם צרפתיים.

פעילי זכויות אדם ישראליים המארגנים בשבועות האחרונים מפגני מחאה שונים נגד קיומה של התערוכה בתל אביב סבורים שלעבודה שבימים האחרונים קיבלה התערוכה שטח פרסום באתר היא זו שגרמה לו שלא לדווח על מקורות הגופות ועל המחאות נגד קיומה של התערוכה.

"בשבוע האחרון תערוכת 'Bodies' קנתה מ-ynet שטח פרסום נרחב ואין מצב שתראו שוב התייחסות שלילית לתערוכה", אומר יהודה פואה, אחד ממארגני המחאה.

יצוין כי ביום ראשון הסתיימה תקופה של שבועיים בהם אמור היה היועץ המשפטי לממשלה להורות על סגירתה של התערוכה או לחילופין להבהיר לבית המשפט מדוע לא עשה כן.

עוד נזכיר את מכתבו של סגן שר הבריאות, ח"כ הרב יעקב ליצמן ליועץ המשפטי לממשלה ולפיו החוק הישראלי אינו מאפשר הצגתן של גופות אלא מחייב את קבורתן בתוך 48 שעות מרגע הפטירה, אלא אם כן ניתן אישור מיוחד מרופא, ואישור שכזה לא ניתן למארגני התערוכה.

בתערוכה עצמה, אגב, מופיע כיתוב ולפיו מקור הגופות אינו ידוע. כיתוב זה התווסף לאחר שבתחילה נכתב שהגופות הן של נפטרים שתרמו את גופם למדע ולתצוגה. המארגנים שינו את הכיתוב בעקבות כתבת תחקיר מקיבה שפורסמה בתקשורת האמריקאית ולפיה מקור הגופות אינו אלא בתי חולים סיניים ממשלתיים בהם נפטרו בדרכים שונות אסירים. גורמים אופוזיציה סיניים סבורים כי הגופות הועברו לתערוכה מאחר ובני משפחותיהם של האסירים לא באו לדרוש אותם, לעיתים מכיוון שלא ידעו על מות יקירם בין כותלי הכלא לאחר שנחטף מבלי שאיש דיווח להם לאן, ולעיתים לא מגיעות המשפחות לדרוש את הגופות מחשש שיבולע להם כקרובי משפחתו של מי שמוצג כמתנגד לשלטון. מסיבה זו רבים מהאסירים הסיניים מסרבים להזדהות זיהוי מלא בפני השלטונות שם.