נמכר. מעריב
נמכר. מעריבפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון דחוף שעסק בקריסת העיתון מעריב ובהבטחת זכויות עובדיו.



בפתח הדיון אמר היו"ר שאמה-הכהן כי במהלך הליכי מכירת העיתון והקפאת ההליכים התגלתה עובדה מטרידה, בלשון המעטה, של חסר של כמעט 100 מיליון שקלים בקופת זכויות הפנסיה ופיצויי הפיטורים של העובדים. "הנושא הבוער ביותר הוא השאלה האם היה כשל בנושא הפנסיוני, ומי שעשה דבר כזה אם במזיד או אם ברשלנות פושעת יש למצות אתו את הדין", אמר היו"ר. כמו כן התייחס היו"ר למצב הכללי של שוק התקשורת ואמר כי צריך לשאול את השאלה האם לממשלה אין אינטרס לתמוך בשוק וכיצד היא יכולה לעשות זאת בלי לייצר יחסי תלות.

כתב מעריב בכנסת, אריק בנדר, ציין כי הוא עובד כבר 27 שנים במעריב והוא בין הכתבים הוותיקים בכנסת. הוא הוסיף כי זו הפעם הראשונה שהוא נמצא בדיון כמשתתף ולא כמסקר, ומקווה שזו גם הפעם האחרונה. הוא קרא לוועדה להוביל מהלך בדומה לזה שהוביל להצלת פרי גליל ולהציל את העיתון. "היום זה אנחנו מחר זה יכול להיות הארץ ואחרים, ולא יעלה על הדעת שנישאר רק עם עיתון אחד", אמר בנדר. הוא הזכיר כי ניתן לסייע לעיתונות בדומה למודל הצרפתי, שם הממשלה מממנת לכל צעיר מעל גיל 18 מנוי לעיתון יומי, בהתאם לבחירתו, למשך כמה שנים.

הנאמן שלמה נס, אמר כי אין לו הרבה מידע על העבר. לדבריו, בית המשפט הטיל על הנאמנים לחקור זאת אך קשה לומר כמה זמן זה ייקח. הוא הוסיף כי בכוונת הנאמנים לבחון גם את עסקת בן צבי ולבדוק חלופות. מנכ"ל מעריב טל רז טען כי מאז שאי.די.בי נכנסה לעיתון, לפני שנה ושלושה חודשים, כל ההפרשות והניכויים בוצעו כדין.

הוא הוסיף כי הוא סבור שגם קודם לכן ההפרשות נעשו כדין. יו"ר מעריב, דני יעקובי, הוסיף כי נוחי דנקנר הבהיר כי אם יהיה חסר כסף לזכויות העובדים דסק"ש תשלם את חלקה מהחסר, 70%, ומצפה מהכשרת היישוב להשלים את חלקה. נציגת הכשרת היישוב, רו"ח קים שהם ניר, סירבה להתחייב שהכשרת היישוב תשלים את החסר ואמרה כי הכשרת היישוב היא כבר לא בעלת השליטה בעיתון ובתקופתה לא היו בעיות. לטענתה, אם היו חובות הם הועברו ברכישה. היו"ר שאמה-הכהן אמר בתגובה כי "לא ייתכן שיהיה חוב לעובדים ובעלי השליטה יישארו נקיים". הוא אף ציין כי הגיעו אליו טענות ומסמכים המעידים על בעיות בהפרשות הכספים גם מהתקופה בה הכשרת היישוב הייתה בעלת השליטה בעיתון.

יו"ר ועדת העיתונאים במעריב, חגי מטר, אמר כי טענות אי.די.בי והכשרת היישוב בעניין הפנסיה והפיצויים לא נכונות. ראש מחלקת החדשות, יואב ריבק, הוסיף כי עד לפני שנה וחצי שנה היו קופות הפנסיה ריקות. יו"ר ועד עובדי ההפצה, ציון חבס, אמר כי בשנה האחרונה הועברו לקרן הפנסיה שלו רק 10% ממה שמגיע לו.

ח"כ נינו אבסדזה, אמרה כי מעריב הוא סימפטום למחלה שבה התקשורת מתה לפני הדמוקרטיה. "אם יש משהו מסוכן יותר מהפגיעה בזכויות העובדים זה שמחר לא תהייה תקשורת שתדווח על פגיעה בזכויות עובדים וצדק חברתי". ח"כ עמיר פרץ אמר כי גרמו לעובדים להילחם על 100% שמגיעים להם בכל מקרה במקום להילחם על מה שמעבר לכך. ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי בעלי השליטה יודעים להסתתר מאחורי מסך ההתאגדות רק כשצריך להוציא כסף מהכיס, כמו הכסף שנדרש לתשלום משכורות וזכויות העובדים, אבל לא עושים זאת כשצריך לקחת כסף. הוא הציע לבחון מודלים שונים לסיוע לתקשורת ואמר כי המודל הישן לא מתאים יותר. ח"כ חנין הציע לנסות פתרון שבו העיתון יועבר לניהול העובדים. "הם היחידים שלא נכשלו ולהם יש אינטרס שהעיתון יצליח", אמר. ח"כ נחמן שי הוסיף: "כשעיתון נסגר הדמוקרטיה נחלשת וראש הממשלה והשרים היו צריכים להתגייס להצילו". ח"כ איתן כבל אמר כי מדובר בגל הפיטורים הכי גדול במשק אי פעם ודרש שיהיה ברור שהעובדים יקבלו את מלא זכויותיהם.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי "אין ספק שאין דמוקרטיה חזקה בלי תקשורת חזקה ועצמאית, לכן המקרה של מעריב מדאיג. החובה לשלם לעובדים היא לא רק מוסרית אלא מוחלטת, וההסתתרות מאחורי מסך ההתאגדות היא היתממות שלא נעבור עליה לסדר היום". היו"ר הוסיף כי הוועדה תמתין לדוח הנאמן ואם הוא לא ימצא את האחראי למה שנעשה בכספי העובדים, תמליץ הוועדה לכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבדוק את העניין. כמו כן אמר היו"ר כי הוועדה תפנה למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי על מנת שיבחן מתן מימון ביניים לנאמן לצורך תשלום משכורות והוסיף כי הוועדה תתכנס ככל הנראה שוב לדון בנושא אחרי החגים.