יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: פלאש 90

מערכת הבחירות יצאה כבר לדרך וביומן ערוץ 7 שוחחנו ארוכות על שורת סוגיות הנוגעות לבחירות עם שר ההסברה והתפוצות יולי אדשלטיין.

השר ציין בראשית השיחה כי הוא עצמו אינו מוטרד מגורלו הפוליטי שכן "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת. ההתרוצצויות לא התחילו אתמול, אלא כבר לפני שלוש וחצי שנים". עם זאת הוא מציין שרבים מחבריו לליכוד נהגו בדרך זו ופעלו במשך כל הקדנציה האחרונה. משום כך הוא אינו מקנא במתפקדי הליכוד שנאלצים לבחור מספר של עשרה או 12 שמות מתוך כלל המתמודדים על מקום בכנסת הבאה.

בהתייחסו לפרשת פרישתו של השר משה כחלון אומר אדלשטיין כי ביום הזה בו כולם נזכרים שהם חבריו של כחלון, הוא שמח לדעת שמאז נקלעו הוא וכחלון בשנת 2003 לפוליטיקה היה תמיד כחלון ברשימת מועדפיו ואילו הוא עצמו ברשימת מועדפי כחלון.

אדלשטיין מביע צער רב על החלטת כחלון, אך סבור שיש לכבד אותה ולהאמין לפוליטיקאי ישר שאין מאחורי מהלכו קונספירציות כאלה ואחרות או שאיפות שמישהו יבטיח לו משרה רמה או שריון כזה או אחר. באשר לקונספירציות ולפיהם נתון כחלון בלחצי טייקונים אומר אדלשטיין כי קונספירציות שכאלה מגעילות אותו.

עם זאת הוא מקפיד לקבוע כי לא רק כחלון הפך את הליכוד למפלגה חברתית, אלא פעילותם של חברי כנסת רבים כדוגמת חבר הכנסת חיים כץ שהפך ועדה מנומנמת כועדת העבודה והרווחה לוועדה תוססת המנפיקה חוקים חדשות לבקרים.

באשר לקמפיין הבחירות הצפוי לליכוד והשאלה אם קמפיין זה יפזול למרכז או יציג עמדות לאומיות ברורות, אומר אדלשטיין שאכן קיימים יתרונות פוליטיים לכל אחת מהגישות – האם לקדם את גוש הימין או להפוך את המפלגה לגדולה שתעניק יציבות שלטונית, מהלך שלשמו יש להציג תנועה ימנית ולאומית יותר. לדבריו המבנה האידיאולוגי של המפלגה יושפע מאופיים הפוליטי של הנבחרים שייבחרו בפריימריז להרכיב את הסיעה.

בהקשר זה עלה בשיחה עניינו של דו"ח אדמונד לוי והסיכוי שבתקופה זו של בחירות יקדם נתניהו את המהלכים לאימוצו. לדבריו של אדלשטיין קיים סיכוי סביר שהדברים אכן יתרחשו כך, ועל פי הבטחת נתניהו אחרי החגים, כלומר בקרוב מאוד, תכונס ועדת השרים לענייני התיישבות לדון דיון ראשון בממצאי הדו"ח.

עם זאת מציין אדלשטיין כי הוא עצמו היה מעדיף שמהלך חשוב שכזה כאימוץ עקרונות דו"ח השופט לוי, לא יתרחש דווקא במהלך מערכת בחירות ואז לא יתפרש ככזה שאינו אלא תעלול בחירות ותו לא.

להערכתו האיומים וההפחדות מתגובת העולם בעקבות אימוץ עקרונות הדו"ח יתבררו כלא כלום וממשלת ישראל תוכל להתנהל על פי עקרונותיה וערכיה באין חשש.

בהקשר זה של המונח 'קמפיין בחירות' התייחס השר אדלשטיין להאשמות שהוטחו בו אתמול כאילו הקמפיין החדש שהוא מקדם להסברת ערכה של ההתיישבות ביהודה ושומרון אינו אלא חלק מקמפיין הבחירות שלו. לדבריו הטענות משוללות כל בסיס ומתקפות מהשמאל בניצוחו של יריב אופנהיימר נאמרו כבר בראשית הקדנציה הנוכחית כאשר החל במסע הסברה כולל למדינת ישראל. אז זעם אופנהיימר על כך שהקמפיין מציין את חשיבותם האסטרטגית וההיסטורית של הגולן ויהודה ושומרון. לטעמו של אדלשטיין מדובר באותו מקור של טענות, מקור של סלידה מההתיישבות ותו לא.

במסגרת קמפיין זה מתכוון השר אדלשטיין למנף את מיזם הסיורים של מעצבי דעת קהל ברחבי השומרון, כפי שנוהגת בשנים האחרונות מועצת שומרון. הפרויקט המדובר, שיתמקד באורחים מעצבי דעת קהל מחו"ל, יחבור לזה הקיים במועצת שומרון, פרויקט שאותו משבח אדלשטיין וקובע כי נכון לשתף פעולה עם הגורמים שלא המתינו ליוזמה ממשלתית והחלו לפעול בשטח.

בדבריו מוסיף ומציין השר כי הביקורים הובילו עד כה להצלחות מרשימות בהסברת ההתיישבות, וכדוגמא לכך הוא מזכיר את ביקורו של הבכיר האירופי בשומרון, ביקור שהניב ביקור מקביל של ייננים מהשומרון במחוז הולדתו שבאיטליה, ביקור שמונף היטב לטובת ההסברה הישראלית וההתיישבותית.

בין השאר התייחס השר אדלשטיין גם לכותרות ב'ידיעות אחרונות' של סוף השבוע שעבר ולפיהן הסכים ראש הממשלה נתניהו לנסיגה מרמת הגולן תמורת נתק בין איראן לסוריה. לדבריו קיומן של כותרות מעין אלה אינו חדש ומדובר בתופעה החוזרת על עצמה באופן תקופתי. הוא עצמו מעדיף, לנוכח ניסיונו מול כותרות העיתונים, שלא להאמין לכל כותרת בכל עיתון.

לדבריו לא ידוע לו והוא מעולם לא שמע על כל הסכמה של נתניהו למהלך שכזה, וכיום, לנוכח האירועים הקשים בסוריה, ברור שמהלך מדיני בגולן בלתי הגיוני ובלתי סביר. הוא ממליץ לנו רק לדמיין את תסריט הבלהה שבו אותם חוכמולוגים, כהגדרתו, היו מצליחים לשכנע את העם בישראל שאסאד חזק ונצחי ולכן יש לחתום עמו על הסכם שלום, מהלך שהיה מביא את התבערה הסורית אל חופי הכנרת...