עיוור
עיוורפלאש 90

מחקר שנערך לאחרונה ובוצע במחלקת עיניים במרכז הרפואי תל-אביב, מצא כי יעילות תרופה גנרית חלופית נגד גלאוקומה פחותה מאשר התרופה המקורית, וגורמת לתופעות לוואי רבות. תוצאות המחקר שהתקיים על 30 זוגות עיניים של  18 מטופלים ופורסם לראשונה בכנס רופאי העיניים בישראל.

מחלת הגלאוקומה היא הגורם השני בחשיבותו לעיוורון בעולם המערבי. היא נגרמת לרוב כתוצאה מלחץ תוך עיני מוגבר בעין, הלוחץ על עצב הראייה וגורם לנזק מתקדם ובלתי הפיך בעצב הראייה שבסופו של דבר גורם לעיוורון. הלחץ אינו מורגש על ידי החולים ולכן רובם מאבדים לאט את הראייה מבלי לחוש בכך. 

הפטנט של התרופה "קסלטן" הסתיים לפני כשנתיים ואפשר לחברות אחרות לייצר תרופה דומה אך לא זהה, ואכן חברת יוניפארם הישראלית ייצרה טיפה דומה הקרויה "גלאוטן" GLAUTAN שהיא בעלת מרכיבים דומים למקורית. החברה המייצרת תרופה גנרית מחויבת בפני משרד הבריאות להראות שהתרופה בעלת אותם מרכיבים, אבל אינה מחויבת לבצע מחקר קליני המשווה בין התרופות וגם אין לה אינטרס כלכלי לבצע זאת. קופות החולים קיבלו בזרועות פתוחות את התרופה הגנרית כיוון שהיא זולה יותר ומביאה לחיסכון כספי ניכר בטיפול ,בהשוואה לתרופת המקור.

"בקרב עמיתיי לרפואת העיניים בישראל עלה חשש כי התרופה הגנרית החדשה פחות יעילה בהורדת הלחץ התוך עיני בחולי הגלאוקומה" מסביר ד"ר שמעון קורץ, מנהל מרפאת עיניים והמרפאה לגלאוקומה במרכז הרפואי תל-אביב, ומוסיף כי החשש התגבר לאחר שנחשפה פרשת האלטרוקסין, זאת כידוע בגלל שחולים רבים יצאו מאיזון בעקבות מעבר לטיפול בתרופה גנרית.

לאור זאת החליט ד"ר קורץ, יחד עם עמיתיו במרפאת עיניים שבמרכז הרפואי תל-אביב, לבצע מחקר שיבדוק את יעילות התרופה המקורית "קסלטן" לעומת ה"גלאוטן". "נמצא כי הורדת הלחץ התוך עיני משמעותית יותר בחולים המקבלים את תרופת המקור" חושף ד"ר קורץ ומגלה עוד כי "החולים שקיבלו את התחליף סבלו מתופעות לוואי רבות יותר כגון כאבי עיניים, תחושת גוף זר, דמעות וטשטוש ראייה". לדברי ד"ר קורץ לו היו חולים אלו ממשיכים להשתמש בתרופה הגנרית היה חשש ממשי כי תופעות הלוואי הקשות מהן סבלו היו גורמים להם להפסיק ליטול את התרופה, מה שהיה מסכן באופן וודאי את ראייתם. תוצאות המחקר פורסמו השבוע בכנס איגוד רופאי העיניים בארץ ולדברי ד"ר קורץ הם "גרמו לתדהמה בקרב רופאי העיניים בישראל".

ד"ר קורץ מתריע כי לאחרונה יצאו עוד 3 תרופות גנריות שמחליפות טיפות מסוגים שונים  לטיפול בגלאוקומה, זאת מבלי שבוצעה  השוואה מחקרית בין תרופות המקור לתחליפים. "לאור התוצאות העגומות, אנו צפויים לגלות שבשנים הקרובות יתעוורו חולי גלאוקומה רבים עקב היעדר איזון מתאים בלחץ התוך עיני וזאת בעקבות מעבר לתרופות גנריות. התוצאות ההרסניות של הנזק בחולים אלה יעלו לקופות החולים ולמשלם המיסים מעל ומעבר ל'חיסכון' כביכול שהיה במעבר לתרופות אלו".