ח"כ אורי אריאל
ח"כ אורי אריאלצילום: פלאש 90

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל (הבית היהודי תקומה), כינס את הוועדה לביקורת המדינה חרף פגרת הבחירות, בכדי לדון בגיבוש פרוטוקול העקרונות למתן פיצויים ותגמולים לאזרחים ורשויות שרכושם נפגע במבצע עמוד ענן.

במהלך הדיון, קרא ח"כ אריאל למבקר המדינה לבדוק את הנעשה עבור תושבי הדרום וכן לבדוק מדוע כספי הפיצויים עדיין מתעכבים.

בתגובה לבקשתו אמר אליהו עסיס, בעל עסקים בבאר שבע ויו"ר ארגון תמיכה למשפחות נזקקות בעיר, כי "לנתניהו היה אומץ ללחוץ על הכפתור ולגייס 75,000 חיילים ולהוציא מיליוני שקלים מקופת המדינה, כעת צריך להיות לו האומץ ללחוץ על הכפתור ולפצות את האזרחים שנפגעו. קיר שנפגע אפשר לתקן. נפש רעבה קשה מאוד לתקן".

ח"כ אריאל אמר בדיון כי ההתנהלות כלפי תושבי הדרום היא "פשע לאומי, כמו שלא משאירים חיילים נטושים בשדה הקרב כך לא משאירים את התושבים בעורף ונטושים בשדה הקרב הבירוקרטי. ביטחון התושבים הוא בעיקר הביטחון הנפשי והחוסן הכלכלי ואם פוגעים בהם- פוגעים גם בחוסן המדיני. אנחנו חייבים מערכת מסודרת ומדדים מסודרים להגדרת פז"מ (פרק זמן מינימאלי) פיצויים מוסכם ומוגדר".

"התקנות הקיימות אינן מטפלות בבסיס העניין, בשיטה. רק פז"מ פיצויים יחייב את הממשלה לתת מענה לאזרחים בזמן אמיתי. עבור הממשלה ואנשי רשות המיסים מדובר בזמון סביר, עבור תושבי הדרום זהו נצח. עלינו לצפות את העתיד ולא רק לחקור את העבר", דברי אריאל.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט בדימוס יוסף שפירא, אמר בדיון כי במהלך כהונתו שם לו למטרה להתמקד במצוקותיהם של מגזרים חלשים, "אשמח לקבל תלונות מאנשים שנגרם להם נזק אישי, ונוכל לטפל בהן במסגרת חטיבת הביקורת".

מנהל רשות המיסים, משה אשר, אמר כי בעופרת יצוקה שולמו 430 מיליוני שקלים כפיצויים, גם לנזקים עקיפים, כאשר קשה לדעת האם במלחמה כוללת סכום קרן הפיצויים יספיק. איתן פילס, בעל עסק מבאר שבע התפרץ לדבריו וטען כי הדברים לא נכונים וכי עד היום לא הועבר פיצוי לבעלי העסקים שנפגעו בעופרת יצוקה.

יו"ר הועדה לביקורת המדינה הודיע כי יקיים דיון משותף עם נציגי הממשלה ובמהלך השבועיים הבאים, יוציא פרוטוקול מסודר של הצעדים שיסוכמו וכן צעדים פרקטיים לעתיד. הפרוטוקול יועבר לידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה כי הממשלה תאמץ הדברים.

דניאלה שודרון-פרנס, תושבת הדרום, פנתה בפנייה נרגשת אל הוועדה, "הבית שלי חטף פגיעה ישירה, אנשי מס רכוש היו מאוד אמפתיים אבל בפועל יש פער גדול בין הערכות הנזק עבור שיקום המבנה שהם מכינים לבין אנשי המקצוע שבאים לתמחר את התיקון. אין לי זמן עדיין להתמודד עם הנזק הנפשי של ילדיי ושלי. כולם חוזרים לשגרה ורק אני חוזרת לבית מפויח והרוס".

כינוס הוועדה נקבע בעקבות פניות רבות של ראשי רשויות בדרום ואזרחים רבים שנפגעו כלכלית במבצע עמוד ענן, ולאור בדיקות שנערכו והעלו כי לא קיים פרוטוקול ממשלתי מחייב לפיצוי תושבים שעמדו תחת מתקפות הטילים, הן במבצע עמוד ענן שהתקיים השנה, והן במבצע עופרת יצוקה בשנת 2006.