כביש 6
כביש 6צילום: פלאש 90

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ ושר התחבורה, ישראל כץ ברכו על ההתקדמות במכרז להארכת כביש חוצה ישראל מיקנעם עד סומך בצפון הארץ ועל שיתוף הפעולה בין גורמי הממשלה לקידום הפרויקט בשיטת BOT.

במכרז להקמה, מימון, תפעול ותחזוקה של הקטעים הצפוניים, קטעים מס' 3 ו-7, בכביש חוצה ישראל (כביש 6), הוגשו היום שתי הצעות. המכרז נערך ע"י ועדת המכרזים הבין-משרדית שמונתה לנושא בראשות סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר, רו"ח יריב נחמה, ובה שותפים נציגי משרדי האוצר והתחבורה וחברת כביש חוצה ישראל.

שני המציעים במכרז הם: קבוצת "חוצה צפון" המשותפת לחברות שיכון ובינוי (50%) ואפריקה-ישראל (50%), ו"שפיר הנדסה חוצה ישראל צפון" של חברת שפיר הנדסה (100%).

קטעי הכביש יוקמו בשיטת BOT (Build Operate and Transfer), לפיה הזוכה יתכנן, יקים, יתפעל ויתחזק את הפרויקט למשך 34 שנים, ובסיומן ישיבו לרשות המדינה. הפרויקט כולל סלילת כביש באורך כולל של כ-20 ק"מ, כריית שלוש מנהרות כפולות שאורכן הכולל כ-5 ק"מ, בניית מחלפים שיחברו את כביש 6 למערך הכבישים האזורי, וכן, הרחבה ושדרוג של כביש 70 בתוואי הפרויקט.

הכביש צפוי להיפתח לתנועה בשנת 2017. הנסיעה במנהרות החדשות תהיה מחויבת בתשלום אגרה, על פי התעריפים שאושרו ע"י הממשלה, כך שנסיעה בשעות השפל תהיה זולה יותר, והנוסעים בשני המקטעים ברצף ייהנו מהנחה בתשלום.

הכביש המתוכנן בין יוקנעם לסומך הינו המקטע השלישי בכביש חוצה ישראל אשר יוקם בשיטת BOT. המקטע הראשון שהוקם בשיטה זו, משורק ועד לעירון, נפתח לתנועה בשנת 2004. מקטע כביש נוסף שהתבצע בשיטת BOT הינו ההארכה מעירון ועד עין תות, שנפתחה לתנועה בשנת 2009.