ארבה
ארבהצילום: פלאש 90

משרד החקלאות הודיע הבוקר כי הוא ממשיך בפעולות המיפוי וההדברה של חגבי הארבה שהגיעו לישראל בנחיל האחרון והקטן יחסית בסוף השבוע.

המומחה לארבה, פרופ' מאיר פנר, מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית הסביר בראיון לערוץ 7 על תופעת הארבה ועל הנזקים שהיא יכולה לגרום.

"נחילים גדולים מאוד של ארבה יכולים להגיע לכחמישים מליארד פריטים", ציין פנר, "נחיל כזה מכסה כ-1,000 ק"מ מרובעים". פנר ציין כי להקות קטנות יותר מגיעות לכמות של כמה מאות אלפים.

פרופ' פנר סיפר כי כל פריט של ארבה אוכל בכל יום כמות של משקל גופו - 2 גרם ונחיל של 50 מליארד מסוגלים לאכול כמאה אלף טון צמחיה תוך יום.

למרות שמדובר בנזק עצום לחקלאות, הארבה לא פוגע באנשים, "כשיש הרבה פריטים סביב האדם, הוא עלול להיכנס לפאניקה, אבל פגיעה של ממש הם לא פוגעים בבני אדם".

המומחה לארבה ציין כי סוג הארבה המגיע לארץ הוא התוקף באזור ממערב אפריקה ועד מערבית להודו. לעומת סוג זה, באוסטרליה יש מין שונה, "אך יש להם תחזיות מדוייקות והם מתכוננים כמו שצריך ומרססים כשהנחיל עדיין קטן".

הארבה מתרבה בקצב מהיר מאוד, "כמו בעל חי בעל 'דם קר', קצב הריבוי תלוי בטמפרטורה -בעשרים מעלות הביצים נפתחות תוך חמישים יום, ב-27 מעלות תוך 16 יום וב-30 מעלות ב-12 יום".

הוא סיפר כי נקבה אחת מטילה בקעת ביצים שיש בה 60-100 ביצים ואם הטמפרטורה מספיק גבוהה היא יכולה להטיל בקעת אחת לשבוע, "בארץ אין ריבוי גדול מכיוון שהארבה צריך נתוני אקלים של אויר חם ואדמה לחה - מה שאין בישראל".