יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

1. הלצה חבוטה וותיקה מספרת על תלמידות בכיתה שהתבקשו לכתוב חיבור על עניים.

בכיתה הזו היתה גם ילדה אחת, בת עשירים, שהחיבור שלה התחיל בערך כך: "היו היתה משפחה ענייה. אבא עני, אמא ענייה, ילד עני, ילדה ענייה, כלב עני, משרתת ענייה, גנן עני ומנקה ענייה..."

ההלצה הזו מבטאת מציאות המוכרת לכולנו. מי שנמצא עמוק בתוך מציאות מסויימת מתקשה פעמים רבות לראות נכוחה את המציאות שמעבר למקום שבו הוא נמצא. הוריה של אותה ילדה בוודאי אינם חושבים שלמשפחה העניה ישנו גנן עני, אולם גם הם אינם מבינים באופן אמיתי את המציאות שבה נתונה אותה משפחה ויתכן שהם אינם מסוגלים להבין את המציאות הזו. ראיית העולם מתוך פריזמת החיים האישית היא בעיה ידועה אולם בהחלט נסבלת. אולם, כאשר אותה פריזמה אישית מתגלגלת לקביעת מדיניות ברמה הלאומית התמונה נעשית מורכבת יותר.

2. בפוסט קצר שפרסם שר האוצר לפיד אתמול (שני) במהלך החג, הוא סיפר לחבריו בפייסבוק על "ריקי כהן מחדרה" לה הוא מבקש לדאוג. אם חשבתם חלילה שריקי כהן מחדרה היא אם חד הורית, עובדת קבלן, או סתם אישה קשת יום, נכונה לכם הפתעה. ריקי כהן של לפיד היא אישה שמצבה אינו רע כלל וכלל. "ריקי כהן מחדרה", עליה כתב לפיד בפייסבוק, "היא בת 37, מורה בבית ספר תיכון. הבעל שלה עובד בחברת היי-טק במשרה לא בכירה, והם מרוויחים ביחד קצת יותר מעשרים אלף שקל בחודש. יש להם דירה והם נוסעים פעם בשנתיים לחו"ל, אבל אין להם שום סיכוי לקנות בעתיד דירה לאחד משלושת הילדים שלהם". לטענתו של לפיד , ריקי כהן "היא זאת שמייצגת את מעמד הביניים הישראלי - אנשים שקמים בבוקר, עובדים קשה, משלמים מיסים, שאינם שייכים לשום סקטור אבל מחזיקים על גבם את כל הכלכלה הישראלית".

לפיד הבטיח לדאוג לגברת כהן, והוא ובכירי האוצר כבר קיימו ערב החג דיון ראשון בעניינה, בו שוחחו "על החינוך שמקבלים הילדים של גברת כהן (ועל זה שאין יום לימודים ארוך בבית הספר שהיא מלמדת בו), דיברנו על טיב השירות שהיא מקבלת בכל פעם שהיא נכנסת למשרד ממשלתי, על זה שהילדים שלה כבר לא בטוחים שהם רוצים לחיות בישראל, על העובדה שמערכת הבריאות סביבה קורסת ושאין לה אפשרות לקנות כרטיס-משולב לתחבורה הציבורית". ואלו היו רק חלק מהדוגמאות.

3. מה שלפיד לא סיפר באותו סטטוס בפייסבוק, הוא שאותה גברת כהן, קהל היעד שלו ושל מפלגתו, רחוקה מלהיות ישראלי ממוצע. הביטו סביבכם ושאלו את עצמכם, האם אתם או חבריכם מרוויחים "קצת יותר מעשרים אלף ₪ ברוטו" למשק בית כמו גברת כהן מחדרה ובעלה. אם התשובה שלכם חיובית אתם שייכים כנראה לאחד משלושת העשירונים העליונים. העשירון השמיני, אליו משתייכת משפחת כהן, הוא אולי חלק ממעמד הביניים, אולם הוא הקצה הגבוה שלו.

את הרפורמות שלו ואת הקדנציה כולה מכוון לפיד לסקטור מאוד מובחן, ממנו באים רבים מאוד ממצביעי מפלגתו ה"טבעיים", עשרת המנדטים הראשונים אותם הוא מנסה לשמר לקראת מערכת הבחירות הבאה. המנדטים הללו הגיעו אל לפיד ממצביעים ממעמד הביניים הגבוה, עשירונים 7-8 ואפילו 9. העשירונים הללו אינם עשירים בשום מובן, אולם הבעיות הכלכליות שהם חווים הם במציאות הישראלית במידה רבה "צרות של עשירים". תשאלו את השכנה החד-הורית של גברת כהן מה הן הבעיות שלה. תשאלו את השכן העובד כמאבטח בקניון מה הן הבעיות שלו, ותגלו שהן רחוקות כרחוק מזרח ממערב מבעיותיה של גברת כהן הדמיונית אותה צייר לפיד.

4. אולם, הפוסט שכתב לפיד מבטא ניתוק לא רק מהישראלי המצוי קשה היום. לפיד מבטא בו ניתוק עמוק מהסקטורים הישראלים שאינם חלק מהישראליות הצרופה אליה מדבר לפיד. אלו החרדים, המתנחלים, הערבים, העולים החדשים ויתר הקבוצות שהן חלק מהישראליות אולם נמצאות במידת מה בשוליה. הפוסט של לפיד מכוון באופן ברור לישראליות ה"סטנדרטית" לכאורה שאיננה כוללת את כל הקבוצות הללו, פשוט מכיוון שהקבוצות הללו אינן מעניינות את לפיד.

לפיד פנה גם לפני הבחירות וגם בשבועות האחרונים כמה פעמים לציבור החרדי והבטיח לדאוג "טוב יותר מכל אחד אחר" לו ולמצוקותיו. אולם, התכניות המודלפות בימים אלו ממשרד האוצר, המלמדות על קיצוץ חד בקצבאות הילדים, מלמדות על ניתוק גמור מצרכיו של הציבור הזה. לפיד מעוניין אולי לשנות את החרדים, ספק גדול אם הוא מעוניין באמת לסייע להם. הדברים בוטים פחות ככל שמדובר בקבוצות נוספות בציבור הישראלי, אולם נכונים כמעט באותה המידה.

5. והערה קטנונית אחת לסיום: איש איננו חושב ששר האוצר לפיד הוא אדם שומר שבת. יאמר לזכותו של לפיד הבן שבניגוד לאביו הוא איננו הופך את חילוניותו לדגל, אולם ודאי שאיש איננו מצפה ממנו לשמור מצוות. למרות זאת, העלאת הפוסט לפייסבוק בעיצומו של החג מלמדת יותר מכל דבר אחר למי ביקש לפיד לפנות. את לפיד מעניינת קבוצה מסויימת בתוך הקולקטיב הישראלי וקבוצות אחרות, כאמור, מעניינות אותו הרבה פחות. אני מבין ששר האוצר עסוק מאוד ביתר ימי השבוע ובימי שבת ומועד יש לו זמן פנוי, אולם ניתן בהחלט היה לנסח את הפוסט בחג ולפרסם אותו דקה או שתיים לאחר צאתו. זו אמנם הערה קצת קטנונית אך נדמה שהיא מבטאת במידה רבה את הרוח הנושבת מהפוסט הזה, רוח מדאיגה במידה רבה מאוד.