קיבוץ כפר עציון שבגוש עציון חוגג בימים אלו 70 שנים להקמתו ובראיון לערוץ 7 סיפר אחד מילידי הקיבוץ על ההקמה, הנפילה בקרב והחזרה למקום לאחר מלחמת ששת הימים.

יוחנן בן יעקב, ממקימי בית ספר שדה בכפר עציון, נולד בקיבוץ כשנתיים לאחר שהוקם בפעם הראשונה והוא מספר כי כפר עציון קם לאחרשני נסיונות התיישבות שלא צלחו, "ב-1943 ההורים שלנו, שכולם היו באופן כזה או אחר יוצאי אירופה ישבו בכפר פינס וחיכו להצעת ההתישיבות".

הוא סיפר כי הצעה היתה להתיישב באזור הר חברון ובעקבות כך התקיים דיון נוקב בין החברים האם יש אפשרות לעלות או לאחר שני נסיונות כושלים עדיף שלא להתיישב באזור, "היה ידוע להם שאין באזור מים ולא אדמה חקלאית והחורף קשה מאוד".

"למרות הכל החליטו חברי הקבוצה לעלות מיד אחרי פסח - ממש באותם ימים שהתחיל מרד גטו ורשה. רובם באו מפולין ומשפחותיהם נספו בשואה, מה שדחף את עלייתם לקרקע".

לאחר הקרבות הקשים שנערכו בגוש עציון, בהם תקפו חיילי הלגיון הירדני את כפר עציון ושלושת הקיבוצים האחרים שהיום בסמיכות אליו, נפל הגוש בערב הקמת המדינה, בד' באייר תש"ח, "הקיבוץ נפל לאחר שחסם את הלגיון הערבי מלהגיע לירושלים מה שהביא את הלגיון לתקוף את גוש עציון".

"רוב הגברים נפלו בקרב ואנחנו כילדים גדלנו במשך 19 שנים, עד מלחמת ששת הימים, על כך שיש לנו בית רחוק בהרים בשליטה ירדנית", סיפר בן יעקב, "הלכנו לצפות לעבר מקום הקיבוץ מכל פינה אפשרית - מירושלים, בר גיורא, עמק האלה ועוד ושמרנו על קשר עין וקשר לב".

בן יעקב זוכר את אותם רגעים בהם נודע לו על החזרה של כוחות צה"ל לגוש עציון במלחמת ששת הימים, "מלחמת ששת הימים פרצה באייר תשכ"ז ביום שני בשבוע וביום רביעי שמענו את השידור מהכותל ובתום המהדורה הודיע הקריין כי צה"ל שחרר גם את גוש עציון והחיילים בדרכם לחברון".

"הלכתי למפקד שלי ואמרתי לו: אני חוזר הביתה. לקח כמה ימים עד שהמפקד אישר לי וביום ראשון בבוקר הגעתי לכפר עציון - לראשונה מאז נפילתו".


"התחושה היתה שזו התגשמות חלום עליו גדלנו 19 שנה. הגברים ששרדו הקימו אגודת בני גוש עציון במטרה לשקע את הזיכרון של הגוש אך במשך 19 שנים הם עשו זאת לנו והצליחו לנטוע בנו חלום".


בן יעקב סיפר כי אביו שנהרג באחד מהקרבות על הגוש כתב באחד ממכתביו לאשתו כי הוא "מקווה לראות את הילדים מתרוצצים בין הסלעים, במקום שאורבת להם היום סכנה. אני מאמין שהילדים יזכו לחיות במדינה יהודית ולממש את החלום שלהם, של חיים יהודים בהר".
על כפר עציון היום סיפר בן יעקב כי הוא עדיין קיבוץ, "ההורים הביאו את רעיון הקיבוץ מפולין וראו בכך את ההגשמה של חיי תורה ועבודה".


"כל השנים מתקיימים דיונים על הפרטה כזו ואחרת וצריך לומר שתנועות 'תורה ועבודה' ו'הפועל המזרחי' ובכלל הציונות הדתית היו נגד התפיסה הזו, בה הפרט מאבד את כל מעמדו לטובת הכלל.


הוא סיפר כי בקיבוץ כיום ישנן כ-70 משפחות שהן חברות קיבוץ ו-70 משפחות נוספות שאינן חברות קיבוץ, "אך חיות איתנו בקהילה".