מי החליט לשדר? האח הגדול
מי החליט לשדר? האח הגדולפלאש 90

ימים אחדים לפני תחילת עוד עונה של 'האח הגדול' בערוץ 2 מפרסם ארגון 'רבני בית הלל נייר עמדה התוקף בחריפות תכניות ריאליטי מסוג זה וקובע כי הן מסבות נזק מוסרי ותרבותי לציבור ובעיקר לבני הנוער וקוראים לציבור להימנע מלצפות בתוכניות אלו.

בנייר העמדה, נכתב כי "תכניות מסוג זה נותנות פעמים רבות לגיטימציה לחולשות מוסריות ולפורקן יצרים בלתי מרוסן. תכניות אלו מעצימות פגמים וסטיות אשר שוברים את הגבולות והנורמות שמציבה החברה. כאשר אחוזים גבוהים בחברה צורכים באופן קבוע את המסרים של תכניות אלו, הדבר עשוי לשבש את הסדר החברתי בשל רמיסת ערכים מוסריים והלכתיים רבים".

בין הסיבות להתנגדותם של רבני בית הלל לתוכניות הריאליטי בטלוויזיה הם מונים את הפגיעה באחד מן הערכים המרכזיים ביהדות, ערך צנעת הפרט, "תכניות אשר בהגדרתן מנטרלות כל ערך של פרטיות וצניעות, כגון האח הגדול, פוגעות אנושות ביכולת לחנך לערכי הצניעות", נכתב בנייר העמדה.

עוד מציינים רבני הארגון, כי בתוכניות ריאליטי רבות יש משום החפצת נשים והחצנת מיניות וכל אלו, לדברי רבני הארגון, פוגעים ומוזילים את המושג העמוק של אהבת אמת. חלק גדול מן התוכניות הללו עוסק בהחפצת נשים והפיכתן לאובייקט מיני: "שיח מחפיץ מסוג זה עשוי לחלחל גם לחברה ולפגוע במעמד האישה ובכבודה".

עוד מצוין בנייר העמדה, כי גם ערך הדיבור ושמירת הלשון נפגע ונפגם בתוכניות אלו.

"היהדות עוסקת רבות בנקיות הדיבור ובשמירת הלשון. האדם נבדל מן הבהמה ביכולתו לשלוט על דיבורו. חלקן של תוכניות הריאליטי מאפשר ומעודד את הדיבור הנמוך והגס ביותר לעיני המצלמה, תוך ניצול נקודות החולשה והקושי של המתמודדים בתחרות. בחלקן של תוכניות אלו, לא ניתן למצוא ולו פרק אחד ללא קללות וגסויות. קשה למצוא בתוכניות אלו דוגמאות חיוביות של שיח אמיתי ותרבות דיבור ראויה, במובן של ניהול דיון מהותי, הקשבה והאזנה. חשיפה ממושכת לשפה זולה ושיח רדוד, משחיתה את עדינותו של האדם ומסיבה נזק מוסרי ורוחני לחברה ובפרט לבני הנוער", כותבים רבני בית הלל. רבני הארגון מציינים עוד, כי גם ערכים כגון רעות והגינות נפגמים בתוכניות אלו, וכן יש בתוכניות אלו הרבה מן החמדנות ומן החומריות ומסחור של האמת, המזיקים לחברה כולה.

רבני בית הלל מציינים גם ערכי יסוד בסיסיים של היהדות, כגון שמירת כשרות, נפגמים בתוכניות ריאליטי שונות – ויש בכך פגם מוסרי וערכי.

הרב רונן נויבירט, מנכ"ל ארגון רבני בית הלל, מדגיש כי הארגון אינו נגד צפייה בטלוויזיה כלל וכלל: "תרבות זו מביאה ברכה עם חשיפה לתחומים רבים, העשרת הידיעות, חידוד הרגישות המוסרית והרחבת עולם החוויות של הצופה. עם זאת, יש בתרבות זו גם סכנה של רדידות מסרים, העדפת רייטינג על פני איכות, תכנים מזיקים של אלימות, מין ועוד. באופן בסיסי, איננו נגד צריכת תרבות זו, תוך כדי שימת גבולות מוסריים והלכתיים".