הרב צבי יהודה קוק זצ"ל.
הרב צבי יהודה קוק זצ"ל.אתר 'ישיבה'

הרב אביהוא שוורץ, מתלמידיו של ראש ישיבת מרכז הרב לשעבר - הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, חיבר לפני כשלושה עשורים סדרה בת ארבעה כרכים של שיחות הרב קוק הבן - 'מתוך התורה הגואלת'.

בימים אלו רואה אור כרך חדש של הסדרה, בו רוכזו כל השיחות שנכתבו בארבעת הכרכים הראשונים, העוסקות בפרשיות השבוע.

בראיון לערוץ 7 סיפר הרב שוורץ על הספר החדש תוך כדי זכרונות מאותם שיעורים בביתו של ראש הישיבה בה למד, "מיוחד היה לבא כל מוצאי שבת לביתו של הרב צבי יהודה. הבית היה מלא וגדוש בתלמידים הצמאים למוצא פיו".

"עמדתי ורשמתי את הדברים ולא בשביל הוצאת ספר, אך כשהגיע ג' אלול - יום פטירת הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, והרב צבי יהודה חלה ולא דיבר, הרגשתי חיסרון ואמרתי לעצמי שלפחות נעבור על הדברים שכתבתי במשך השנים. לקחתי את כל הדפים מג' אלול והראתי אותם לאחד הרבנים החשובים בישיבה והוא אמר לי לצלם ולהפיץ בין הבחורים. מזה עלה הרעיון להוציא ספר".

"אחר כך באתי לרב צבי יהודה והוא ראה את הדברים ושמח מאוד", סיפר הרב שוורץ, "כשישבתי אצלו נכנס הרב חיים דרוקמן ואיך שהוא עומד בדלת החדר, הרב צבי יהודה קורא ואומר לו 'תראה את הדברים זה ממש הדברים שקורים במציאות'".
 
מחבר סדרת הספרים 'מתוך התורה הגואלת' סיפר כי אז גמלה אצלו ההבנה על חשיבות הוצאת הדברים בספר, "כבר בתוך השנה  הראשונה לפטירתו יצא החלק הראשון שכלל שיחות על פרשות השבוע, מועדים, יום העצמאות, ג' אלול ועוד".
 
על הכרך החדש היוצא לאור בעריכה ובהדפסה מחודשת ובהירה, סיפר הרב שוורץ כי קבוצת אברכים בישיבת בית אל, השקיעה רבות בקיבוץ המקורות, "הם העלו על מחשב וסידרו את הדברים".
 
בסוף הספר ישנם מספר מפתחות - מפתח נושאים, מפתח אישים ומפתח מקורות מהתלמוד הבבלי, "ספר כזה חייב שיהיה לו מפתחות, כי הרב צבי יהודה היה מדבר על פרשת שבוע, אבל תוך כדי דיבר גם על מדינת ישראל, ארץ ישראל, תורה, תלמידי חכמים, מידות, בית המקדש ועוד המון נושאים".
 
למרות שדבריו של הרב צבי יהודה ידועים כקשים להבנה מסביר הרב שוורץ כי היו "שני הרב צבי יהודה - הרב צבי יהודה של כתיבה, שם מדובר במשפטים ארוכים, מסורבלים והמחשבה עמוקה ותמציתית - כל התנאים שיהיה קשה להבין, אך בדיבור זה היה הרב צבי יהודה אחר - מאוד בהיר, מובן, זורם, בצורה נעימה".
 
הוא ציין כי הספר לא עבר עיבוד ועריכה, אלא הוא אוטנטי, "כמו שהרצי"ה דיבר בשיעור ככה הדברים נרשמו".
 
לסיום וברקע ימים אלו, התייחס הרב שוורץ לייחסו של הרב צבי יהודה קוק ליום ירושלים וליום העצמאות, "בימים אלו הרצי"ה היה באיזו התרוממות מיוחדת, התעלות מיוחדת. התפילות בישיבה היו באוירה מיוחדת של קדושה התרוממות והתעלות".
 
"הרב צבי יהודה היה תמיד קושר את יום ירושלים שלנו עם יום ירושלים של הרב זצ"ל שעלה לארץ בכח' אייר ולא לחינם הדברים נפגשים בחינה של עליית הרב זצל זה אור חדש על ציון תאיר ויום ירושלים זה עוד תוספת מדרגה".