חתונה חסידית
חתונה חסידיתפלאש 90

בימים אלה יוצא ארגון רבני 'בית הלל' בקמפיין ציבורי המעודד הסכמי קדם נישואין. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מנכ"ל הארגון, הרב רונן נויבירט, רב קהילת 'אוהל ארי' ברעננה שסיפר על המיזם ועל הנחיצות בהסכם.

בנייר עמדה שמוציאים רבני הארגון הם מציינים כי "אנו עדים בכאב לכך שאחוז הגירושין בעולם היהודי בכלל ובישראל בפרט, הולך וגדל לשיעור שאינו ניתן להתעלם ממנו. בד בבד, בעיית סירוב הגט, העלולה להכות הן בגברים והן בנשים בישראל, מתפשטת ומתרחבת, כאשר אחד מבני הזוג המתגרשים מבין שיש כוח בידו להשתמש בסירוב הגט כאמצעי לסחיטה או לנקמה. בעיית העגונות והעגונים כיחידים חריפה, כיוון שהם מנועים מלהקים משפחות חדשות ובריאות ועל אחת כמה וכמה חריפה בעיית הנשים המנועות מללדת ילדים".

עוד כותבים רבני הארגון: "לאחר התייעצות רבות עם דיינים, רבנים, ראשי ישיבה ומומחים בנושא, ולאחר שיקול דעת ארוך ולימוד הנושא בתוך הארגון, החלטנו לצאת בקול קורא לכל חלקי הציבור לחתום על הסכם קדם נישואין למניעת סירוב גט. למהלך זה קיבלנו את תמיכתם של הרב נחום רבינוביץ' שליט"א ראש ישיבת "ברכת משה", והרב אהרון ליכטנשטיין שליט"א ראש ישיבת 'הר עציון'. ראוי לציין שכלל ארגוני הרבנים האורתודוקסים בארה"ב תומכים ומעודדים חתימה על הסכמי קדם נישואין".

הרב נויבירט מסביר בדבריו את עיקרי ההסכם שנועד למנוע מצב של עגינות וסרבנות גט. "ההסכם הוא חוב הדדי בין החתן לכלה שנכנס לתוקפו מרגע החתונה. הצדדים מוחלים על החוב עד לרגע של חלילה גירושין". החוב יחול כעבור מאה ושמונים יום מרגע הגירושין ובכך תהפוך סרבנות הגט לבלתי משתלמת כלכלית.

לדברי הרב נויבירט מרבית המקרים של סרבנות גט מונעים משיקולים כלכליים כאלה ואחרים. ההסכם המדובר אמנם לא ייתן מענה למקרי קיצון אך מרבית המקרים יקבלו מענה ופתרון.

בדבריו מעלה הרב נויבירט חשש הלכתי שעלה במהלך ניסוח ההסכם והוא החשש מגט מעושה, גט הניתן בכפייה שאינו תקף. על מנת למנוע את החשש הזה, נוסח ההסכם באופן שמנתק לכאורה בין החוב לבין הגט.

עם זאת מציין הרב נויבירט כי קיימת דעת יחיד שאינה מסתפקת בפתרון הזה ועדיין רואה בגט שכזה גט מעושה, אך דעה זו נותרה כדעת יחיד ורוב מוחלט של הפוסקים מקבל את ההסכם כפתרון ראוי ונכון גם למקרים של עגינות וגם לחשש ממזרות במקרים בהם הצד מעוכב הגט לא ימתין לו, ויבחר להקים קשר זוגי חלופי, חשש מרכזי ומשמעותי.

יעדו של הקמפיין הוא הפיכת ההסכם לנורמה בקרב זוגות לפני חתונתם כאשר היעד הגדול יותר הוא הפיכתו לחלק בלתי נפרד מכל הסכם נישואין. לפי שעה המציאות היא שכל מועצה דתית מחוייבת לספק הסכם שכזה עבור כל זוג שמעוניין בכך, וכעת כל שנותר הוא לעודד את הזוגות הנישאים לבקש את ההסכם.

באשר ליכולת להסביר לזוגות הנמצאים ברגע טרום חתונתם את הצורך בהיערכות למקרה של גירושין וסרבנות גט, הסבר שנראה קשה, אומר הרב נויבירט כי דומים הדברים לחגירת חגורת בטיחות טרם נסיעה. לנהג ברור ש'לי זה לא יקרה' ובכל זאת הוא חוגר חגורת בטיחות מתוך הבנה שכלית שניסיונם של אחרים מלמד על אפשרות, גם אם רחוקה, של תאונה.

עוד הוא מזכיר כי גם רגע לפני החתונה חותם החתן על הכתובה הכוללת עיסוק במקרה של גירושין ושל מותו עצמו.

לאותם החוששים מיד קלה על הדק הגירושין בעקבות קיומו של ההסכם אומר הרב נויבירט כי אין חלילה לארגון או למנסחי ההסכם כל עניין בעידוד גירושין, אלא רק למנוע מצב בו בעלים מנצלים את כוחם והופכים את נשותיהם אסורות בכלא העגינות. "זו תקנה חברתית שהיא הצלת נפשות ממש".

לטעמו תפקידה של המשפחה לעמול ולשכנע בנחיצות ההסכם את הזוג המצוי לפני חתונתו ומתקשה להפנים את חשיבות העניין. לדבריו בלמעלה משש מאות החופות שערך הבודדים שביקשו מיוזמתם את ההסכם היו זוגות ממוצא אמריקאי שכן בקהילות היהודיות בארה"ב מדובר בהסכם נורמטיבי ומקובל. היעד מבחינת ארגון רבני 'בית הלל' הוא להטמיע את ההבנה וההכרה בצורך בהסכם שכזה.