מרידור ובגין
מרידור ובגיןפלאש90'
השר לשעבר, דן מרידור, מבהיר כי אינו מצטער על שנשאר מחוץ לרשימת הליכוד בכנסת ה-19.

בראיון לעיתון 'סופהשבוע' נשאל מרידור האם נפגע מדחיקתו לסוף הרשימה בפריימריז של הליכוד, "אני מעדיף לא להיכנס למושגים כאלה. ברור שהלכתי לפריימריז כדי להיבחר - ולא נבחרתי, זו עובדה".

"אבל אני לא מתחרט על שום מהלך והחלטה שקיבלתי, ולו הייתי צריך להחליט מחדש, לא הייתי משנה שום דבר מעמדותי בנושא שלטון החוק וזכויות האדם. וכשאני מנתח מה קרה לליכוד, אני אפילו גאה בזה שלא נבחרתי", אמר.

מרידור הסביר "מה קרה לליכוד" ותקף בחריפות את ציבור המתיישבים. "אביא כדוגמה את בני בגין, אדם שבניגוד אלי אין ספק במחויבות האידיאולוגית שלו להתיישבות בכל ארץ ישראל - למה הוא לא בכנסת? כי הוא דרש לקיים את שלטון החוק, גם בשטחים".

"לקיים את החלטות בית המשפט העליון והתנועות הפועלות שם לחמו נגדו - המתנחלים הקיצוניים, אלה שהתיישבו בשטחים בלי היתר ובניגוד לחוק, חושבים שיש חוק עליון, מעל למדינה, מה שמנחם בגין קרא לו 'משיחיות'. זה דבר נורא, שצריך ללחום בו בכל התקיפות וזה אכן מה שעשינו", כך מרידור.

לטענתו, בני בגין לא נבחר גם הוא לכנסת ה-19 כי דרש לכבד את שלטון החוק בכל מקום. "בני בגין, מיקי איתן ואני הדפנו ולחמנו כנגד עשרות הצעות חוק שבאו לפגוע בסמכות בית המשפט העליון, בזכויות המיעוט, בדמוקרטיה. כל העניין של הצהרת הנאמנות, החקירה נגד גופים שנתרמים מהשמאל - לחמנו בזה והצלחנו לעצור כמעט את כולן".

מרידור הסביר מה גרם לליכוד, לטענתו, להגיע ל-21 מנדטים בלבד בבחירות האחרונות. "זה התחיל בחיבור עם ישראל ביתנו, שלא אהבתי אותו, המשיך בתחרות של מי משחרר הצהרות והצעות חוק יותר קיצוניות, וזה יצר כבר דימוי של ליכוד אחר ממה שאנשים הכירו", אמר.

"זה גם מסביר את מה שקרה בבחירות. בליכוד לא רצו בקו שלנו, אבל הציבור כן תמך בקו שאנחנו ייצגנו. אז היותר מתונים וליברליים הלכו ליש עתיד ולתנועה, ומי שרצה את הימין הצביע לבנט. יצא שהרשימה הכי דתית ונצית של הליכוד אי פעם איבדה קולות גם לדתיים ולימנים וגם למרכז. 20 מנדטים לליכוד, 19 ל'יש עתיד' - איך הגענו למצב הזה?".

הוא הודה כי היה רוצה "לשמור על מפלגת הליכוד" כפי שהייתה בעבר וגילה כי אכן קיבל הצעות להצטרף למפלגות אחרות. "קיבלתי הצעות משלוש מפלגות, כמוביל או כמספר שתיים, חלקן עוד לפני הפריימריז. לפני הפריימריז חשבתי שכדאי שאשאר בליכוד. אחרי הפריימריז סירבתי כי חשבתי שזה לא ראוי. אדם שהתמודד במסגרת מסוימת ולא נבחר, צריך לקבל עליו את הדין".

"להצטרף למפלגה אחרת רק בגלל שלא נבחרת במפלגה שלך - זה כבר רק עניין של אגו, וחשבתי שזה לא נכון לעשות. לא נבחרת? לא טרגדיה, לא אלמן ישראל", קבע.

מרידור תקף את המשך הבנייה בשטחי יהודה ושומרון וקרא להתמקד בבנייה רק בגושי ההתיישבות. "אי אפשר לדבר ברצינות על מדינה פלסטינית ועל הסכם שלום ובמקביל להמשיך לעודד התנחלויות בכל השטח. זה לא נכון לגופו של עניין וזה גם מזיק לנו מאוד בעולם... אם אתה מושיב בכוונה יהודים בכל השטח, אתה גם מחבל באמינות שלך וגם יוצר מצב שמחיר הפינוי יהיה יקר מנשוא. לא שאני מציע עכשיו פינוי יישובים בכוח או יציאה חד צדדית של הצבא, כי אין הסכם.

"אבל צריך להבין שיש כאן אנומליה מתמשכת שהציבור בישראל מדחיק כבר 45 שנה - מצב שבו עשרות שנים יש שטח כבוש, מוחזק, איך שתקראי לזה, שתושביו לא משתתפים בבחירות, שבו תושב יהודי בחברון יכול להצביע לכנסת, וערבי לא. מה זה? זה הרי מנוגד לכל ערך בסיסי של זכויות אדם, זה כמו בדרום אפריקה", אמר.