אז מי קובע באיראן?

המומחה לענייני איראן, מנשה אמיר, מתייחס בראיון לערוץ 7 לסוף כהונתו של נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד ומגלה כי מערכת הבחירות הסוערת באיראן הן פיקטיביות לחלוטין.

"במשך 35 שנה של המשטר האסלאמי באיראן, היו לפחות 35 מערכות בחירות אבל אף לא אחת במושגים המערביים שאנחנו מכירים", סיפר אמיר.

לדבריו, מטרת הבחירות באיראן היא להציג "בחירות חופשיות", כביכול, אך אמיר טוען כי ההחלטה נופלת בסופו של דבר על ידי חמינאי, המנהיג האיסלאמי של איראן.

"אחמדיניג'אד לא ניצח בבחירות לפני 4 שנים וגם לא לפני 8 שנים," טען אמיר, "פשוט החליטו מראש שהוא האדם המתאים ביותר לבצע את המשימות שעומדות בפני המשטר. בפני אחמדינג'אד עמדו שתי משימות עיקריות, אחת להחזיר את המהפכה למסלול המקורי שלה ושנייה לעמוד בפני הלחץ העולמי ולהשלים את תוכנית הגרעין של איראן".

כמה אזרחים באיראן הם בעלי זכות בחירה? גם לגבי נושא זה יש ויכוח באיראן. האוכלוסייה היא בסביבות ה-80 מליון ומשרד הפנים החליט על 50 מליון זכויות בחירה ויש שאומרים 55 מליון בעלי זכות בחירה.

האזרח האיראני לא מרגיש שמרמים אותו? האזרח הפשוט באיראן שואל את עצמו למה אני הולך להצביע ,אבל למשטר חשוב להראות לעולם שהם מדינה דמוקרטית ושהאזרחים תומכים במשטר, ולכן הם רוצים כמה שיותר מצביעים".

בהתייחסו להשפעת הבחירות באיראן על ישראל, טען אמיר כי הן לא משפיעות באופן מכריע, כלשונו, "אחמדינג'אד עורר זעם בינלאומי רב כלפי איראן ויצא בחוצפה ובקריאה לחיסולה של מדינת ישראל. תוצאות הבחירות לא יביאו לשום שינוי משמעותי. מתוך ששת המועמדים שרצים כולם קיצוניים, כולם אנטי ישראל וכולם בעד הגרעין".

אמיר מדגיש כי באיראן אין מנצחים בבחירות. "לדעתי, ראש עיריית טהראן, מוחמד באקר קאליבאף נתמך יותר מאשר שאר המתמודדים על ידי משמרות המהפכה, ורק הם מחליטים" הזכיר. "הנשיא הבא של איראן ייתקל בבעיות קשות בתוך המדינה. הן בשל המצב הכלכלי העגום כתוצאה מירידה בהכנסה של ייצוא הנפט והן בשל הסנקציות הכלכליות של הקהילה הבינלאומית על איראן".

אמיר הוסיף כי אחמדינג'אד הזיק לכלכלה האיראנית. "בזירה הבינלאומית איראן צריכה להחליט האם היא חותרת ליצירת פצצה גרעיני ומנגד ארה"ב, ישראל והקהילה הבינלאומית צריכה להחליט האם לא הגיע השעה לפעול בצורה צבאית ולהרוס את מתקני הגרעין של איראן".

מחר ייצאו אל הקלפיות יותר מ-50 מיליון איראנים כדי לבחור את נשיאה הבא של המדינה. אחרי שתי קדנציות אחמדיניג'ד הולך הבייתה וגם מקורבו וממשיכו המתוכנן, אספנדיאר רחים משאי, נפסל מלהתמודד.

ההצבעה ביום שישי הקרוב היא למעשה "סיבוב ראשון" בבחירות, ובמקרה שאף מועמד לא יגרוף מעל 50% מקולות האיראנים, ייערך סיבוב נוסף בשבוע שלאחריו.

בין המועמדים: חסן רוחאני, הנציג הרשמי היחיד מטעם התנועה הרפורמיסטית באיראן. סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי המנהל כיום את שיחות הגרעין מול המערב. מוחמד באקר קאליבאף, אחד מיריביו של הנשיא המכהן אחמדינג'אד. עלי ויליאתי מתמודד מטעם השמרנים. מחסן רזאא'י מפקד משמרות המהפכה לשעבר, ומוחמד ראזי מתמודד ברשימה עצמאית אך לפי הערכות הוא חסר כל סיכוי להיבחר.