לשחרר את גלעד
לשחרר את גלעדהוצאת כנרת זמורה ביתן

כמעט שנתיים חלפו מאז שב גלעד שליט לביתו, בתום תקופת שבי של חמש שנים וארבעה חודשים.

מאז נחטף שליט, החל מסע מפרך של כל הגורמים הממשלתיים והביטחוניים במאמצים להשיבו. מטבע הדברים, היו עליות ומורדות, מחשבות על חילוץ באופן צבאי או על עסקה של החלפת שבויים - אלא שכל זה לא צלח.

גרשון בסקין הוא פעיל 'תנועות השלום' ובמהלך השנים הקים את המכון לחינוך לדו קיום יהודי-ערבי במשרד החינוך ובמשרד ראש הממשלה וכן את המכון הישראלי-פלסטיני משותף לקידום הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים".

בסקין פעל רבות לשחרורו של גלעד, באופן בו חשב כי הוא הנכון ביותר. הוא עמד בקשר רציף עם מחבלי החמאס ברצועת עזה, והאמין בכל ליבו שרק בהסכם החלפת שבויים יצליחו להשיב את שליט לביתו.

תקופה ארוכה דחה ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, ואנשי מערכות הביטחון את הצעותיו של בסקין לסייע בהשבת שליט, זאת מתוך מחשבה כי פעיל שלום שכזה הוזה וחבל על הזמן להיעזר בו.

ראש הממשלה וראשי השב"כ והמוסד היו בטוחים כי אסור להיכנע לטרור ואסור לשחרר מחבלים. הם סברו כי הדבר לא יועיל ומדינת ישראל אמנם תשמח מאוד להשבת החייל החטוף - אך לא במחיר של שחרור כל כך הרבה מחבלים - מה שבסוף כן קרה כשישראל נכנעה לדרישות החמאס.

בסקין מתאר לאורך ספרו החדש "לשחרר את גלעד" מבית כנרת-זמורה-ביתן, את יצירת הקשר עם מחבלי החמאס, את ביקוריו ברצועה ואת הנסיונות הבלתי פוסקים שלו שהביאו באמצע הדרך למכתב מגלעד השבוי למשפחתו, לצילום הוידאו המפורסם ועד השחרור שהגיע בסוף התהליך.

מכתבים רבים ומסרונים רבים מובאים בספר, דרכם ניתן ללמוד על עמדתה של ממשלת ישראל בכל הנוגע לשחרור מחבלים תמורת שחרור חייל צה"ל ועל עמדת החמאס והזרוע הצבאית שלו כשבראשו עמד אחמד ג'בערי שחיסולו על ידי חיל האויר פתח את מבצע 'עמוד ענן'.

בסקין לא התייאש והמשיך בקשר הרציף שלו עם ראזי חמד – סגן שר החוץ בממשלת חמאס בעזה.

אפשר לחלוק על הדעה וההשקפה של בסקין בכל מה שקשור ליחסים בין העמים והמשא ומתן, אפשר לחלוק על עצם העסקה ויש שיגידו הביזיון וההפקרות בהסכם שליט בו שוחררו 1,027 מחבלים וכך כנראה רוב קוראי ביקורת זו סבורים על אף השמחה שבלב, הממוקדת רק בחזרתו של שליט מהשבי ולא בעסקה עצמה. מה שאי אפשר זה לקחת לו את המאמצים המרובים שלא פסקו לאורך כל הדרך עד שלבסוף הסכימו בממשלת ישראל להיעזר בו.

אותו היום בחול המועד סוכות תשע"ב, בו חזר גלעד שליט למשפחתו חרוט בזכרונו של עם ישראל - גם בזכורנם של אלו שהתנגדו נחרצות לעסקה. מהספר ניתן ללמוד כיצד אדם אחד בודד מצליח לשנות מציאות שלימה במזרח התיכון למרות כל ההתנגדויות מצד הממשלה ומערכת הביטחון הישראלית.