עיוור
עיוורצילום: פלאש 90

בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, נחשף היום (שלישי) כי בניגוד לנכים אחרים המקבלים מהמדינה כ-2,500 ₪ למלווה לחודש, הרי שעיוור  - הזקוק לכך לא-פחות – ניתנים 900 ₪ בלבד.

הדיון התקיים במסגרת ציון יום העיוור בכנסת. חבר הנהלת המרכז לעיוור ויו"ר עמותת על"ה, זהר נאור, חשף כי הסכום שעיוור מקבל כדי לאפשר לו לנוע מנקודה לנקודה, מפלה לרעה את אוכלוסיית העיוורים. דמי ליווי מלאים לעיוור מסתכמים בכ- 950 ₪ לחודש, לעומת  2500 ₪ שמקבלים נכי גפיים. בהשוואה לנכויות אחרות מופלים, לדבריו, העיוורים בכ- 1500 ₪ לחודש.

עוד מחה נאור, כי מי שהתעוור בגיל הפנסיה לא מקבל דמי ליווי, וגם לקויי ראייה היוצא לפנסיה, מופחתים לו כרבע מדמי הליווי. נאור מחה עוד כי טרם נחקק חוק בעניין דמי הניידות לעיוורים.

שירלי ענבי, מהמרכז לעיוור, חיזקה את דבריו של נאור וטענה כי "יש את התחושה שדמי הליווי נועדו כמעין מכשיר לעודד את האנשים לעבוד. אך כשאני לא עבדתי נזקקתי להרבה יותר מוניות. בנוסף,  מקומות עבודה רבים נפסלו עבורי כיוון שלא היו נגישים לי לתחבורה ציבורית, בעיקר בגלל שיש לי כלבת נחייה".

גם יו"ר עמותת ששת, אבנגלס קירקיריוס, מחה על חלוקה בדמי-הליווי בין צעירים, קשישים ועובדים, והוסיף כי "כל ההטבות שניתנות לאוכלוסיית לקויי הראייה הם תוצאה של מאבק מתמשך".

יו"ר המרכז לכלבי נחייה ציין כי "חידוש דמי הליווי הוא תהליך משפיל, ואנו מתבקשים להביא מידי שנה אישור ממקום העבודה, ותלושי שכר. יועיל נא משרד הרווחה להוסיף פסקה שתחייב את הנתמך להודיע במידה ויתרחש שינוי".

בתשובה לשאלתו של ח"כ באסל גטאס (בל"ד) אודות טיפול בעיוורים מגזר הערבי , השיב מנכ"ל המרכז לעיוור, גיא שמחי, כי "אנחנו בקשר חזק עם המגזר, ובתור אנשים עם מגבלה לא מתייחסים לדת גזע או מין. חופש-התנועה שלנו כל כך חשובה כדי להיות חלק מהחברה, לתרום למשפחתנו ולתפקד".

בתגובה לטענות הבטיח יו"ר הוועדה אמנון כהן כי יבדוק הכנת חוק בעניין דמי-הליווי לעיוורים, וכי ילחם בקיפוח המפלה", והוסיף כי "מוטלת על החברה חובה מוסרית לטפל באוכלוסייה החלשה".

בתוך כחודש ייפגש כהן עם שר הרווחה ונציגי המשרדים, כדי לקדם את הפתרונות שיציעו נציגי העיוורים. יו"ר הוועדה אף שיבח את דברי שמואל גולן, המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, על כי ימליץ למבקר המדינה לכלול את השירות לעיוור בתוכנית העבודה השנתית ולערוך דו"ח-מעקב בנושא.