אורי מקלב
אורי מקלבצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק דמי מחלה - היעדרות בשל מחלת ילד, 'זקיפת ימי מחלה להורה של אדם עם מוגבלות', של הח"כים דב חנין (חד"ש), אורי מקלב (יהדות התורה) וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק הוכנה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו). הצעת החוק נועדה להקל על עובדים שהם הורים לאדם עם מוגבלות, על ידי הגדלת מספר ימי המחלה הנצברים להורה כאמור מדי שנה מ-18 ל-30 בשנה, וכן הגדלת מספר הימים שניתן לזקוף לשם סיוע אישי לילד עם מוגבלות מ-15 ל-18 בשנה, ובנוסף, לאפשר זכאות לדמי המחלה כבר מהיום הראשון להיעדרות, וחישוב ימי המחלה גם על פי חלקי ימים, ולא רק ימים שלמים.

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בראשות ח"כ חיים כץ, הכינה את ההצעה לקריאה ראשונה: נציגי משרדי האוצר והמשפטים הודיעו בדיון הוועדה, כי הממשלה תומכת בהצעת החוק.

יו"ר הוועדה, ח"כ כץ, קרא להוסיף להצעת החוק אפשרות צבירה של ימי מחלה והעברת ימי המחלה שלא נוצלו לשנה שלאחר מכן. "כך נקל על ההורים וגם נלך לקראת המעסיקים, שכן יפחת התמריץ לנצל את כלל ימי המחלה מדי שנה".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר כי הצעת החוק תקל על ההורים לילדים עם מוגבלות, אשר חלק גדול מהם נאלץ לעזוב את מקום עבודתו בשל היעדרויות תכופות לצורך טיפול בילד".

עו"ד מיכל חילי-וקסמן מהתאחדות התעשיינים, הביעה חשש כי המשמעות הכלכלית מבחינת המעסיק תהיה גבוהה מדי, וזאת בעיקר בשל התשלום לעובד כבר מהיום הראשון להיעדרותו. בנוסף ציינה: "יש הגדרה מאוד רחבה להורה לילד מוגבל. גם ילד שנופל ושובר את הרגל נחשב לבעל מוגבלות. יש לצמצם את ההגדרה ולהתאים אותה למי שאנחנו באמת מנסים לסייע לו".

טובה רקנאטי, נציגת נציבות שוויון זכויות לאנשים בעלי מוגבלות הגיבה: "ילד ששובר רגל הוא לא ילד עם מוגבלות. לא ניתן ידנו לצמצום ההגדרה". 9 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה ראשונה, ללא מתנגדים או נמנעים. ההצעה תוחזר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות להכנתה לקריאות השנייה והשלישית.