לקראת שינוי. לפיד
לקראת שינוי. לפידפלאש 90

בועידת הנשיא המתקיימת היום נשא דברים שר האוצר יאיר לפיד כשאת דבריו מיקד ביכולתה של ישראל לבצע שינויים פנימיים בתוכה ללא צורך בדרכים אלימות.

"חברות מצליחות יודעות להשתנות, ולהסתגל לשינויים סביבן. הן יודעות לעשות את המעבר. השבטים שלא עברו מעידן האבן לעידן הברזל – נעלמו מן הזכרון; החברות שלא עשו את המעבר מכלכלה חקלאית לחברה התעשייתית – קרסו; מדינות שלא עשו את המעבר מהחברה התעשייתית לחברה הגלובלית של ההיי-טק והרשתות החברתיות – נותרו מאחור. לישראל יש את היכולת הזאת. להשתנות בדרך לא אלימה. יש לנו את היכולת להמציא את עצמנו בכל פעם מחדש. עשינו את זה ב-1948, כשקומץ פליטי שואה הפכו לאומה של לוחמים שהקימו מדינה; עשינו את זה בשנות החמישים ושוב פעם בשנות התשעים כשמיליוני עולים הציפו את ישראל ושינו את הדמוגרפיה שלה כמעט בבת אחת; עשינו את זה במעבר מאומת התלמוד לאומת הקיבוץ, מאומת הקיבוץ לאומת ההשכלה, ומאומת ההשכלה לאומת הסטרט-אפ", אמר לפיד.

בהמשך הדברים קבע השר לפיד כי "בשנתיים-שלוש הקרובות אנחנו הולכים להשתנות. שוב פעם. המהלך הגדול שאנחנו עושים כדי לגרום לציבור החרדי להכנס לשוק העבודה נתפס היום כפתרון של בעיה, או כמהלך חברתי, אבל הוא קודם כל הזדמנות כלכלית גדולה. הצעירים החרדים הקדישו את חייהם לידע ולמידע, הם יודעים לחשוב והם יודעים לחקור, ואם אנחנו רוצים ליצור פה כלכלה המבוססת על חדשנות ויצירתיות, הכניסה שלהם לשוק העבודה היא זריקת מרץ שאפשר להשוות אותה רק למה שקרה ב-1991, כשלמעלה ממיליון עולים משכילים וחרוצים הגיעו הנה מבריה"מ לשעבר והרימו את הכלכלה הישראלית. העוצמה והגמישות האינטלקטואלית של הצעירים החרדים, כשהיא משולבת בחדשנות וביכולת של המשק הישראלי, הולכים לשנות – שוב – את החברה הישראלית".

 "המהלך הגדול הנוסף שאנחנו הפעלנו כדי להפחית את הריכוזיות במשק הישראלי, גם הוא נתפס  כפתרון של בעיה, אבל הוא לוקח משק שהסתאב, שהתאבן, ומחזירים לו את הגמישות שלו. ובאותה דרך, הצעדים שאנחנו עושים כדי לשפר את התחרותיות במשק – רפורמות בתחומים של התעופה האזרחית, הרכב, המזון, התקינה– הם דרמטיים, אבל הסיבה היחידה לכך שהם דרמטיים, היא שכל אזרח ישראלי, בין אם הוא תומך במהלכים האלה או לא, יודע שהם יקרו. הם יקרו, כי זו הדרך בה אנחנו עושים דברים, מפני שיכולת ההשתנות שלנו היא הקבוע היחיד בחברה הישראלית. ולפיכך יקרה גם המהלך הגדול הנוסף שאנחנו עושים כדי להמשיך להביא לארץ חברות בינלאומיות גדולות כמו אינטל וסיסקו, ובמקביל להמשיך לתמוך בסטרט-אפים ישראליים דרך המדען הראשי ודרך משרד הכלכלה, כדי ליצור פה את "ווייז" החדשה ואת צ'ק-פוינט החדשה, מצטרף למהלכים שאנחנו עושים מול מדינות כמו סין, הודו וברזיל. אנחנו לא לבד בעולם, והיכולת שלנו להשתנות היא חיונית במיוחד מול עולם דינמי, שגם הוא משתנה כל הזמן".