הרב לאו. "לזכור את השואה"
הרב לאו. "לזכור את השואה"פלאש 90

השיח הישראלי על קורות העם היהודי בעת החדשה עוסק בעיקר בקצוות, בעומק השואה והשכול מחד, ובפסגת התקומה והציונות מאידך.

התיווך העצום שביניהם נדחק לעיתים מחוץ לתודעה ומחוץ לשיח, לא מפני שהוא פחות משמעותי, לא מפני שהוא פחות מעניין, אלא משום שתהליכים קשה יותר לתאר.

ימי עיון חדשניים שיקיים בקיץ המרכז ללימודי השואה ב'מכללה ירושלים' ישפכו אור על דרכם המאלפת של הניצולים, מהשואה לארץ ישראל 'מארץ שבי אל ארץ צבי'.

"זהו סיפור מעצים, מרגש ומעורר השראה על תקווה ואמונה בעומק הייאוש, על נוסטלגיה וגעגוע בעומק הריחוק ועל נחישות והתמדה בעומק התהום. זוהי דרמה של אהבה בין יהודי לארצו, עוגן להישרדותו ולתקוותיו", דברי ראש המרכז ללימודי השואה, ההיסטוריונית אסתר פרבשטיין.

ימי העיון שיתקיימו השבוע (23-24/06) ובשבוע הבא (27/06) במכללה, הינם מסורת שנתית של למידת נושא הקשור בשואה במגוון נקודות מבט ורבדים ובשילוב של תיעוד, דרמה, עדויות ושירים. ניצולים יספרו את סיפורם, חוקרים יחשפו את מחקריהם, רבנים ידרשו בהגותם ואישי ציבור יפרשו את משנתם.

הניצולים דוד ברוקנטל מ-69 המוחלפים והרב ישראל מאיר לאו הרב הראשי לשעבר, החוקרים הפרופסורים חנה יבלונקה ממוזיאון לוחמי הגטאות וחננאל מאק זוכה פרס ביאליק לחכמת ישראל, הרב אלישע וישליצקי ראש בימ"ד מהו"ת ועוד רבים וטובים שישרטטו את קו התפר שבין השחרור מן המחנות לבין השיקום במולדת, קו תפר הכולל תעוזה ומאבקים, דרכי נוד בין אירופה לא"י ותחנות בינים בקפריסין והכמיהה לשוב הביתה בכל מחיר - היא הכוח המניע של מבצעי העלייה.

הגב' דורית טפרברג מהמרכז ללימודי השואה הפיקה ותנחה את ימי העיון.

המושב הראשון, בהנחיית המרצה במרכז ללימודי השואה, שרה קפלן, יתמקד ביחס ניצולי השואה לארץ ישראל, פרופ' חנה יבלונקה תבחן את הנושא מנקודת מבטם של הניצולים המעפילים ותדון בהמשך התמודדותם עם השיקום בארץ. ד"ר מיכל שאול תדון במקורות הזיקה של הניצולים לארץ ישראל- האם נבעה מתוך המסורת, מתוך קורותיהם בשואה, או כתוצאה של הפעילות הציונית במחנות.

המושב השני יתמקד בדרכי עליה המופלאות מהגלויות השונות, הרב לאו יברך ויספר על כיסופיו לארץ ישראל עוד מימי שחר ילדותו, כיסופים אשר עצבו את חייו וחייהם של רבים אחרים. ד"ר גיורא פוזיילוב יספר על בריחתם של יהודי בוכרה ועליתם לארץ בשנות השלושים, וירחיב את הפרספקטיבה של פני היישוב וגווניו בשנים אלו. שלומית חסיד-ריין תשלב חקר ועדות אישית על סיפור העלייה של ניצולים מצרפת שערכו מסע חתחתים דרך הרי הפירנאים, ובבואם לארץ בנו את קיבוץ עין הנצי"ב.

המושב השלישי יביא את סיפור העליה המופלאה משלוש גלויות, מתוך נקודת מבט אישית ומחקרית, ד"ר מרים וייטמן תספר על עלייתם של קבוצת יהודים מהולנד, שהחזיקו בסרטיפיקטים ארצישראלים, הובאו למחנה החליפין בברגן בלזן, ומשם עלו לארץ. הניצול דוד ברוקנטל יגולל את סיפורו האישי על ההצלה בעזרת סרטיפיקטים מנקודת מבט נוספת: סיפורם של 69 המוחלפים שהגיעו לארץ בעיצומה של השואה, ובהם הוא עצמו, אמו ואחיו. הניצול מאיר דויטש ייצג את קבוצת הילדים שעלו מזגרב דרך איטליה לארץ ישראל, קבוצה אשר זכתה לכינוי "ילדי השבת".

היום השני ייפתח בשיחתו של הרב אלישע וישליצקי על יחס הרבנים לא"י ולעלייה במסורת ובמרקם הדורות. במושב הראשון ייבחן היחס לארץ ישראל באמצעות דיון בין שני שליחים שהגיעו מן היישוב למחנות העקורים. החוקרת אסתר פרבשטין תדון במשמעות שליחותו של  הרב חזקיה יוסף מישקובסקי,  מרבני ליטא שעלה לארץ בעיצומה של המלחמה, עסק בפעילות הצלה והיה מן הראשונים לבקר את הניצולים ברחבי אירופה

ד"ר חיים שלם ראש אשכול תולדות ישראל ב'מכללה ירושלים' ידון בשליחותו היישובית של יוסף אייגרמן, שעזב את משפחתו בקיבוץ חפץ חיים והתגייס לעזרת שארית הפליטה באירופה ופרופ' חננאל מאק יספר על הכיסופים והמאבק כפי שהשתקפו בשירה ובעיקר בשיריו של נתן אלתרמן.

במרכז המושב השני תעמוד ההעפלה, ד"ר נחום בוגנר יספר על אי הגירוש קפריסין, מתוך מחקרו המפורסם על תקופת הביניים של העולים שראו בעיניהם את הארץ אך הוגלו ממנה וד"ר אביבה סטניסלבסקי תציג את גיבורי הספינות בזמר העברי, ותנתח היבטים ספרותיים ומוסיקליים. במושב השלישי והמסכם יוקרן סרט ייחודי 'הבלתי לגאליים', העוסק בהעפלה מנקודת מבטם של שני ניצולים. זהו סרט תיעודי נדיר שצולם בזמן אמת. 

הצפיה תלווה בדיון ע"י גב' מימי אש ממרכז הצפייה ביד ושם. חלקו השני של המושב יעסוק במפעל הנצחה ייחודי של ישובי המועצה האזורית נחל שורק. מר אלי אסקוזידו, ראש המועצה, יזם מפעל כתיבה של ניצולי שואה הגרים בתחום המועצה, וסייע בכתיבתם ובהוצאתם לאור. במושב יקחו חלק ראש המועצה וניצולי שואה. ימי העיון יחתמו בסיור לימודי במוזיאון בית לוחמי הגטאות שם יידונו מפעל ההנצחה והבנייה של ניצולי השואה.