Voting
VotingIsrael news photo: Flash 90

פרקליטות המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה לעתירתו של עו"ד ד"ר מוחמד ותד, אשר עתר נגד חוק משאל העם הקובע כי כל ויתור על שטח בשליטה ישראלית מחייב עריכת משאל עם.

נציגת המדינה, עו"ד חני אופק, ציינה בכתב התשובה שהגישה בשם כנסת ישראל, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה והנשיא, כי אין כל מיעה לעגן הסדר של משאל עם בחוק רגיל ולא בחוק יסוד, זאת גם אם יש ממש בטענה שעדיף היה לחוקק את העניין בחוק יסוד.

אופק מציינת, כי החוק המדובר איננו פוגע בשום זכות חוקתית ובאופן מהותי גם איננו משנה את שיטת המשטר בישראל, זאת משום שכל אחת מרשויות השלטון שומרת על כוחה.

לדבריה, חוק משאל העם בעצמו ניתן לביטול על ידי הכנסת בכל עת שתחפוץ בכך, כך שבאופן מהותי החוק כלל איננו כובל את ידיה של הכנסת מלקבל כל החלטה בה היא חפצה.

אופק מוסיפה ומציינת, כי הניסיון לטעון שמדובר בפגיעה בדמוקרטיה הישראלית איננו ברור, זאת משום שמשאל העם נוהג במדינות דמוקרטיות רבות הנחשבות לדמוקרטיות לעילא, כדוגמת אוסטרליה, קנדה, שבדיה, אירלנד ומדינות נוספות. אופק מציינת עוד, כי לא בכל המדינות הסדר זה מעוגן בחוקה, וכי בבריטניה לדוגמה מוסדר משאל העם בחקיקה רגילה.

אחרי כל זאת מציינת אופק, כי גם אם יקבע בג"ץ כי קיימת בעייתיות בחוק עצמו, הרי שלאור עקרון הפרדת הרשויות יש צורך לדון בשאלה איזה סעד ראוי שיתן בית המשפט לאור עקרון הפרדת הרשויות.