מודעת ההצגה
מודעת ההצגהלשכת הדרי

בעקבות החלטת תיאטרון החאן בירושלים להעלות את הצגת היחיד "קוראים לי רייצ'ל קורי", המבוססת על יומנה ומכתביה של קורי, סטודנטית אמריקאית שהצטרפה לתנועת הסולידאריות הבינלאומית (ISM), ונהרגה בעימות מול חיילי צה"ל, מפרסם מכון המחקר NGO MONITOR פרטים אודות תנועת ISM ופעילות אנשיה.

נזכיר כי קורי נהרגה בשנת 2003, כאשר ניסתה לחסום בגופה דחפור של צה"ל במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה.

בדו"ח אותו מפרסמים אנשי NGO מפורט כי "ה-ISM  הוא ארגון לא-ממשלתי שאחראי להפגנות אלימות נגד ישראל. ראשיו מעודדים מתנדבים זרים להתעמת עם חיילי צה"ל באופן שמסכן את חייהם".

בדו"ח מצוטט אחד ממייסדי ה-ISM כשהוא מציין כי "אם יירו בכמה מהמתנדבים הזרים או שכמה מהם ייהרגו, הדבר יזכה בתשומת לבה של התקשורת הבינלאומית".

כמו כן מדווח כי בשנת 2002 שימשו פעילי ISM  כמגנים אנושיים לחמושים פלסטיניים במתחם המוקטעה של ערפאת ברמאללה, ובכנסיית המולד בבית לחם לאחר שמחבלים השתלטו עליה. "פעילי ISM  גם נפגשו עם שני המחבלים הבריטים שפוצצו את ה"מייקס פלייס" בתל אביב ב-2003. חברה אחרת בארגון הודתה שהיא עבדה ביודעין עם אנשי החמאס והג'יהאד האסלאמי".

עוד מזכירים בNGO כי ריצ'רד דיוויד האפר, חבר ב-ISM, הורשע על ידי חבר מושבעים פדראלי בארה"ב באשמת אספקת סיוע חומרי לחמאס. דווח כי "הוא הודה כי הוא נתן כ-20,000 דולר לחמאס בזמן שעבד בישראל עם הארגון הלא ממשלתי תנועת הסולידריות הבינלאומית".

הארגון מזכיר עוד כי באוגוסט 2012 פסק בית המשפט המחוזי בחיפה שמדינת ישראל אינה נושאת באחריות למותה של רייצ'ל קורי. השופט עודד גרשון כתב בפסק הדין בתגובה לתביעה של הוריה של קורי, כי מותה של קורי בת ה-23 היה "תאונה מצערת" כהגדרתו.

בפסק דין מפורט קבע השופט גרשון כי מטרתה של קורי הייתה "להפריע ללוחמים למלא את משימתם שנועדה למנוע מעשי איבה וטרור" בתוך "אזור לחימה". הראיות על כך שמפעיל הדחפור לא יכול היה לראות אותה הן חד-משמעיות, כמו גם על כך שהחיילים עשו כל שביכולתם להרחיק את הפעילים מהמקום. קורי בחרה שלא להתרחק "מן המקום כפי שכל אדם בר דעת היה עושה". ולכן הדמות ההרואית אותה מנסים ההצגה והפרסום הנלווה לה לצייר - היא פיקטיבית.

בNGO קובעים כי לנוכח הפוליטיזציה של הנושא, כהגדרתם, והעובדה שתיאטרון החאן ממומן הן על ידי משרד התרבות והן על ידי עיריית ירושלים, על הנהלת התיאטרון והגופים הממשלתיים מוטלת המחויבות לפרסם את כל המידע הרלוונטי לגבי המימון של ההפקה ואספקטים אחרים שלה.

כאן המקום להזכיר את דרישתו השבוע של סגן ראש עיריית ירושלים, דוד הדרי, מיו"ר ועדת הכספים של העירייה שלא לקיים דיון בתקצובו של תיאטרון החאן, תיקצוב הנאמד ב-900.000 שקלים. זאת בשל החלטתו להעלות על בימתו את ההצגה הפרובוקטיבית המאדירה את שמה של מי שיצאה למאבק נגד צה"ל ולמעשה נגד מדינת ישראל.