ניסן סלומיאנסקי
ניסן סלומיאנסקיצילום: פלאש 90

ח"כ ניסן סלומיאנסקי, יו"ר ועדת הכספים (הבית היהודי), הגיב היום (שלישי) להחלטת האיחוד האירופי שההסכמים עם ישראל לא יחולו ביהודה ושומרון.

"בזמן שכל המזרח התיכון בוער ואלפי אנשים נהרגים מידי חודש אני ממליץ לאיחוד האירופי לעסוק בבעיות האמת של האזור. אנחנו מצידנו נמשיך לבנות ולפתח", אמר.

ח"כ אלי ישי (ש"ס) הגיב להחלטה ואמר "בזכות האמברגו בעבר, הוקמה תע"ש- מקור בלתי נדלה של גאווה לאומית, ניתן רק לנחש מה עתיד להתפתח בישראל בעקבות החרם הנוכחי. יש להצטער כי האירופאיים ממשיכים בהתנהלותם החד צדדית תוך נקיטת פעולות בלתי לגיטימיות. עמדתם חשובה, אך חשובה יותר היא דעתם ואמונתם של אזרחי הארץ וחובת המדינה להבטיח להם ביטחון והגנה".

סגן השר אופיר אקוניס אמר כי מדובר ב"החלטה שגויה ומצערת", כלשונו. "צעדים מסוג זה, עוד לפני שהפלסטינים הודיעו שהם בכלל מוכנים לשולחן המשא ומתן, מרחיקים את חידוש השיחות ולא מקרבים אותן. ידעו גם באירופה - יהודה ושומרון אינם כבושים, הם ערש המולדת של העם היהודי", ציין.
 
סגן שר החוץ זאב אלקין אומר כי החלטת האיחוד האירופי לאסור על מדינות האיחוד לממן או לשתף פעולה עם גורמים בהתנחלויות מדאיגה מאוד ותקשה על ישראל לנהל מגעים על הסכמים משותפים עם האיחוד.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר כי מדובר ב"החלטה הנגועה בגזענות ואפלייה קשה כלפי העם היהודי המזכירה את החרמות שעשו ליהודים באירופה לפני יותר מ- 66 שנה". כלשונו. "לממשלת ישראל אסור בשום פנים ואופן להיות צד באף הסכם עתידי הכולל סעיף שיהודה ושומרון הן לא חלק ממדינת ישראל הריבונית".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב, אמרה כי "הצביעות של מדינות אירופה בדגש על בריטניה וצרפת היא פשוט מקוממת. בריטניה יצאה למסעות כיבושים באיי פוקלנד בדרום אמריקה והפקיעה את האדמות מארגנטינה רק בשל אגו ונפט. צרפת עשקה לאורך ההיסטוריה את מערב אפריקה בשביל בצע כסף, זהב, ונפט. מדינת ישראל עזבה את עזה ומה קיבלה בתמורה- טרור וטילים. חייבים לומר את האמת ישר בפנים. קו ההסברה של ישראל צריך להיות חד ולא מתנצל או מתרפס".

ראש מועצת גוש עציון דוידי פרל גינה את החלטת האיחוד האירופי ואמר "הגיע הזמן שהאיחוד יתעסק בבעיותיו שלו במקום לכפות את מדיניותו על מדינת ישראל. רעיון 2 המדינות החזיק תקופה קצרה מאוד ומת מזמן. כיום כבר ברור לכולם שהפלסטינים לא רוצים ולא מסוגלים להגיע להסדר והבנות, ובנוסף אין להם את היכולת לנהל מדינה. זה בדיוק הזמן שעל ראש הממשלה לקום ולהחיל את החוק הישראלי על שטחי המולדת הללו ובכך לתקן עיוות היסטורי מתמשך".

הבוקר דווח בעיתון "הארץ" כי האיחוד האירופי אוסר על המדינות החברות בו לקיים שיתוף פעולה, ולהעביר מימון, מתן מלגות או מענקי מחקר לגורמים הנמצאים ביהודה ושומרון ובמזרח-ירושלים, ואפילו ברמת הגולן.

ההנחיה החדשה, שהפיצה הנציבות האירופית – הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי - קובעת את הפרמטרים לשיתוף פעולה בין האיחוד האירופי והמדינות החברות בו לבין גורמים ישראלים, ממשלתיים ופרטיים, לשנים 2020-2014. היא צפויה להיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב.

עוד קובעת ההנחיה התקדימית כי כל הסכם עתידי שיחתם עם ישראל חייב לכלול סעיף שקובע שההתנחלויות הן לא חלק ממדינת ישראל הריבונית - ולפיכך הן אינן חלק מההסכם.