התרגיל. השבוע
התרגיל. השבועצילום: דו"צ

לראשונה בפיקוד המרכז: נפת שילה תרגלה השבוע תרחיש נפילת טילים בתרגיל חסר תקדים בהיקפו, כך מדווח אתר צה"ל.

התרחיש אליו התאמנו בנפה כלל פגיעת טילים ביישוב קרני שומרון, ולצורך התרגול הוקם אתר הרס בבית ספר בו הוטמנו בובות אשר דימו נפגעים.

"בדרך כלל קשה לתרגל תרחישים כאלה כי צריך ליצור אתר הרס", סיפר מפקד הנפה, אל"ם (מיל') דני טוויזר. "הפעם הצלחנו להציע לגדוד החילוץ אתרים בהם הם יוכלו להתאמן על כשירות, וגם הוספנו אלמנטים של דליקות. הנפה הוקמה לפני שלוש וחצי שנים, ואני רואה את היום הזה כנקודת ציון מבחינת הכשירות של הנפה".

בתרגיל השתתפו כוחות צה"ל, משטרה, מד"א וכיבוי אש. לדברי אל"ם טוויזר אחד האתגרים המרכזיים בתרגיל היה ליצור שיתוף פעולה בין כל הכוחות שיידרשו על מנת לתפעל אירועי הרס. "המטרה הייתה לבטא את עבודת הצבא בתוך הנפה והממשק עם ארגוני החירום והרשויות המקומיות", הסביר. "אחד ההישגים הבולטים שלנו בתרגיל היה ההבנה שהצלחנו לייצר לגבי השילוב של כוחות הנפה במארג הכוחות העובדים באזור יהודה ושומרון. בשביל ליצור את השפה המשותפת עם ארגוני החירום השתמשנו במערכת "ברק כתום" שצה"ל מצטייד בה בימים אלו. מדובר בטכנולוגיה שיודעת לחבר בין מערכת הקשר של פיקוד העורף למערכות הקשר של ארגוני החירום".

נפת שילה אחראית על ההתגוננות האזרחית בשטחה, הן ביישובים היהודיים והן בכפרים הפלסטיניים. "זה נושא שנמצא לפתחנו ואנחנו לא פותרים את עצמנו מהטיפול בכפרים פלסטיניים", הדגיש מפקד הנפה. "אמנם אי אפשר להיכנס לכפר פלסטיני באותה קלות שנכנסים ליישוב יהודי, אז פיתחנו תרגולות שיאפשרו לנו לסייע בחירום. התרגולות כוללות שיתוף פעולה בין הדרג הישראלי לפלסטיני. יהיו מצבים בהם נהווה גורם מייעץ, ויהיו גם כאלה שיחייבו כניסת כוחות חילוץ לכפר".

בנוסף לתרחיש של נפילת טילים, התרגיל אשר התקיים אתמול הכין את הנפה למספר תרחישים אפשריים נוספים, כגון רעידות אדמה או פיצוץ חבלני. "בנינו תחושת מסוגלות גבוהה. ההיקף והאתגרים שהתרגיל הציב היו ייחודיים ושיתוף הפעולה עם הגורמים האזרחיים היה ברמה גבוהה מאוד", סיכם אל"ם (מיל') טוויזר. "הנפה נמצאת היום בכשירות גבוהה להרבה סוגים של תרחישים".

במקביל, התקיים השבוע האחרונים תרגיל של פיקוד העורף באיזור המרכז. בין היתר נשמעו אזעקות בתל-אביב ותורגלה התנהלות חירום במחנה רבין ("הקריה") בתל-אביב.