קארין אשטון
קארין אשטוןצילום: פלאש 90

במכתב ששיגרו למעלה מאלף משפטנים מרחבי העולם לשרת החוץ של האיחוד האירופי נקבע כי הקביעה האירופית לפיה המונח 'קווי 67'' אינו קיים במשפט הבינלאומי וכי ההתנחלויות חוקיות בניגוד לעמדת האיחוד האירופי.

בין החתומים על המסמך נמצאים שר המשפטים לשעבר, פרופ' יעקב נאמן, ד"ר מאיר רוזן, לשעבר השגריר באו"ם  והיועץ המשפטי של משרד החוץ, חברת בית הלורדים בבריטניה הברונית פרופ' רות דייטש, חתן פרס אמ"ת, פרופ' אליאב שוחטמן, פרופ' טליה איינהורן ועוד.

ברשימת החתומים ניתן למצוא משפטנים מארה״ב, אוסטרליה, בלגיה, בוליביה, ברזיל, קנדה, שוויץ, צ׳ילה, צ׳כיה, בריטניה, יוון, הודו, אירלנד, איטליה, מקסיקו, מלטה, הולנד, נורבגיה, ניו זילנד, פרו, סינגפור, טאיוואן, דרום אפריקה, שבדיה וכמובן ישראל.

מאחורי היוזמה עומד אלן בייקר, לשעבר שגריר ישראל בקנדה והיועץ המשפטי של משרד החוץ. בייקר המשמש כיום כראש היחידה לפעילות בינלאומית בפורום המשפטי למען ישראל, סיפר בערוץ 7 על היוזמה ועל מה שעומד מאחוריה.

לדבריו תמצית המכתב לאשטון, מכתב ששוגר גם לשרי החוץ בכל מדינות האיחוד האירופי כמו גם לראש הממשלה נתניהו ולשרי הממשלה, עומדת ביקורת משפטית על הנחת היסוד שהציב האיחוד האירופי אודות היחס להתיישבות ביהודה ושומרון.

את הביקורת ממקד ד"ר בייקר בשני אפיקים מרכזיים. האחד הוא הקביעה שהאיחוד האירופי מכיר רק ב'קווי 67''. לדבריו מונח זה של קווי 67' אינו עומד בתקן הבינלאומי שכן "אין דבר כזה. אף פעם לא היה דבר כזה. נושא הגבולות נמצא על סדר היום של המו"מ. האיחוד האירופי לא יכול להכתיב נושא שנמצא על סדר יום של המו"מ. הקווים שלפני 67' הם קווי שביתת נשק. אלו לא קווים מוכרים ולא קווים ביטחוניים. הוסכם בינינו לבין הפלשתינים בכל התהליך של אוסלו שנושא הגבולות יהיה במו"מ. הביטוי קווי 67' לא מופיע בשום מקום של הסכם בינינו לבין הפלשתינים, לכן זה עיוות משפטי ועובדתי לקבוע שאלה הקווים שלנו".

"הדבר השני הוא הקביעה שההתנחלויות הן בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי. נכון שהעולם ברובו חושב כך, אבל זה לא אומר שזה נכון מבחינה משפטית. מבחינה משפטית אותו סעיף באמנת ז'נבה שהם מתבססים עליו כדי לומר שההתנחלויות לא חוקיות לא נועד להתייחס להתנחלויות שלנו אלא כדי למנוע העברה מאסיבית של אוכלוסיה בכוח על ידי הנאצים. זה לא רלוונטי לגבי ההתנחלויות הישראליות", אומר בייקר.

לטעמו של ד"ר בייקר ההכרזה האירופית לגבי היחס ליהודה ושומרון יום לפני תחילת המו"מ המדיני אינה אלא "התערבות במו"מ שהיא לגמרי בלתי מקובלת".

במכתב עצמו נכתב כי "החלטת האיחוד חותרת תחת הסכם אוסלו ("הסכמי הביניים") בין ישראל לפלשתינים משנת 1995, שבו הוחלט כי נושא הגבולות ייקבע במסגרת מו"מ בלבד. כשחתמו  הפלשתינים על התחייבויות אלו, כבר התגוררו מאות אלפי יהודים בשטחי יהודה, שומרון ומזרח ירושלים והם הכירו במציאות לפיה, מעמד השטחים הללו לא ישתנה עד לסיום המו"מ על הסדר הקבע,  גם האיחוד האירופי חתום על הסכם אוסלו כאחד העדים להסכם".

על המונח "גבולות 67" כותבים המשפטנים כי מונח זה "אינו קביל שכן בהסכמי שביתת הנשק מ-1949 בין ישראל לשכנותיה, נקבע מפורשות שאין לפרש משום בחינה את קווי שביתת הנשק כגבול בינלאומי, וכי על פי החלטות מועצת הביטחון 242 ו-338 מחויבים הצדדים לנהל מו"מ להשכנת שלום במזרח התיכון, בגבולות בטוחים ומוכרים תוך מתן פתרון צודק לכלל הפליטים, היהודים והערבים כאחד".

כשבייקר נשאל אם את העמדות הללו לא היו צריכים לומר בפני העולם המדינאים הרשמיים של מדינת ישראל ולא מקבץ משפטנים, גדול ומכובד ככל שיהיה, משיב בייקר ואומר כי המציאות כעת היא שלמעשה אין לישראל משרד חוץ שיוכל לומר את הדברים הללו. "משרד החוץ במצב של פירוק מתמשך בנוסף לעיצומים, ולכן יש בעיה רצינית שאין מי שיבוא ויאמר דברים בצורה אסרטיבית". על מנת למלא את החסר הזה הוקמה בפורום המשפטי היחידה לפעילות בינלאומית.

לדבריו מאוד קשה לבקר את המדינות הידידותיות לישראל על עמדתם כאשר נציגיה הרשמיים של ישראל אינם אומרים את הדברים בצורה ברורה, ומשום כך הוא מוצא ערך מיוחד במכתב שנחתם על ידי אלף המשפטנים מרחבי העולם.

לטעמו לא ניתן יהיה להתעלם מהמספר שהפתיע גם אותו עצמו. "ציפיתי שנשלח מכתב עם 150 או 200 חתימות של משפטנים ישראליים. בסוף קיבלתי חתימות מהמון מדינות ומאוד הופתעתי". בייקר מקווה ששרי החוץ האירופיים שיקבלו את המכתב יבינו שאם משפטנים מכובדים כל כך חתומים על קביעות נחרצות כל כך באשר ליחס ליהודה ושומרון אולי נכון וראוי לשקול את הדברים שנית. להערכתו שר חוץ שיקבל את המכתב צפוי לפנות לאשטון בשאלה אם לא נעשתה טעות משמעותית ביחס לישראל ולהתנחלויות.

יצוין כי לאחר שבייקר שמע שהפלשתינים מספרים על הסכמתו של ג'ון קרי לנהל את המו"מ על בסיס קווי 67' שיגר בבהילות מכתב לקרי עצמו כמו גם לנתניהו וללבני ובו הוא מסביר שהמונח 'קווי 67'' אינו חוקי. לדבריו חשוב שקרי יבהיר שלא הועברה הבטחה שכזו לפלשתינים.