הגיבור של פולין

הניצול האחרון ממחנה ההשמדה טרבלינקה, שמואל וילנברג בן ה-90, השתתף בסוף השבוע האחרון בטקס לציון 70 שנה למרד טרבלינקה, בהשתתפות נציגים מישראל ומפולין.

וילנברג שיצא ממחנה ההשמדה בגיל 20, ממשיך חרף גילו המופלג לגולל את סיפורו בפני קבוצות נוער וחיילי צה"ל, ובכך להנציח בכל הזדמנות את השואה.

"היום לפני 70 שנה יצאתי מטרבלינקה", הוא מספר, "אני מרגיש טוב. עובדה שקשה לי ללכת ואני הולך. אני גיבור פולני, בישראל אני לא גיבור, שם יש גיבורים אחרים", אומר וילנברג בחיוך ציני.

תוך כדי הצעידה לטקס ניגש אליו אחד מהעיתונאים הזרים ומוציא את וינברג משלוותו, "איך אתה קשור לטרבלינקה?", וילנברג מתעצבן וממלמל בפולנית ובעברית "מה זאת אומרת איך אני קשור לטרבלינקה? קמתי בבוקר במלון ואמרתי נלך לטרבלינקה", ענה וילנברג לעיתונאי שהעדיף לשמור מרחק.

וילנברג ממשיך לספר, "הייתי פה עשרה חודשים ונתנו לי לעשות את הגדרות של המחנה. אין ספק שתפקיד זה הציל את חיי".

אשתו של וילנברג מתערבת בשיחה ואומרת "בעלי מספר את הסיפור שלו כאן בטרבלינקה בחום ובקור. אני רואה את הנוער מקשיב לו בכל פעם מחדש בהתלהבות. עכשיו באים היסטוריונים והם מספרים את הסיפור שלהם - זה כבר לא אותו דבר. חשוב לנו שיהיה כאן מרכז הדרכה שיראה תיעוד ממקור ראשון עם תמונות ומסמכים על מה שעברו כאן יהודי טרבלינקה".

ואכן, ביום שישי האחרון הונחה אבן פינה להקמת מרכז הדרכה בטרבלינקה. סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן (הבית היהודי) אמר למשפחת וילנברג כי "מרגש לראות את המשפחה שלכם כאן. במקום שנשאר רק אבנים, המילה אבן מורכבת מהמילה אב ובן - כאן במחנה ההשמדה בו נרצחו כמעט מליון יהודים רואים אתכם סבא וסבתא, בת שעוסקת בשואה ונכדה שעוסקת בשואה זה אומר שעם ישראל חי, במקום הנורא הזה עם ישראל חי".

וילנברג סיפר כי התקווה היא זו שנתנה לו את הכוח לשרוד את השואה, "130 דונם זה כל מחנה טרבלינקה, רצחו והשמידו כאן כמעט מליון איש, את הילדים לא ספרו אבל גם הילדים הם בני אדם. לאחר המרד ברחתי כי ידעתי לאן, ידעתי שיש לי אבא ואמא בגטו וורשה זה נתן לי את הכוח. נשארו 67 יהודים מכאן אחרי המלחמה, התקווה היא זאת שנתנה לי את הכוח".