העסיק עובד זר. יהודה וינשטיין
העסיק עובד זר. יהודה וינשטייןפלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש היום (ראשון) לבית המשפט העליון עמדה עקרונית, לפיה לא ניתן לסנן על הסף מועמד במכרז, באמצעות דרישה שיצהיר על עברו הפלילי.

העמדה הוגשה במסגרת דיון נוסף בסוגיה בפני הרכב מורחב של שבעה שופטים, בראשות הנשיא אשר גרוניס.

השאלה המשפטית שהיועץ המשפטי התבקש להתייחס אליה, נוגעת לסיטואציה בה אדם או גוף, שאינם זכאים לעיין במרשם הפלילי, עורכים מכרז בו הם דורשים מהמתמודדים לחשוף בתצהיר את עברם הפלילי, לרבות פרטים אודות חקירות תלויות ועומדות ואף חקירות שלא הגיעו לכלל כתב אישום.

במקרה זה דובר במכרז שפרסם מפעל הפיס, לבחירת משווקים אזוריים. מפעל הפיס אינו נמנה על הגופים הזכאים לקבל מידע מהמרשם הפלילי לפי חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים. מפעל הפיס דרש ממי שניגשו למכרז לחשוף בתצהיר את עברם הפלילי, וכן לחשוף בתצהיר חקירות תלויות ועומדות נגדם.

בפסק הדין המקורי קבע בית המשפט העליון כי "אין לקבוע באופן קטגורי כי כל בקשה למסור מידע באמצעות תצהיר בנוגע לעברו הפלילי של מועמד לעבודה או מתמודד במכרז, ובנוגע לחקירות תלויות ועומדות בעניינו, היא פסולה".

בעמדה שהגיש הזכיר היועץ המשפטי לממשלה את ז'אן ולז'אן, גיבור הסיפור "עלובי החיים" מאת ויקטור הוגו, שנרדף כל חייו בשל כיכר הלחם שגנב בצעירותו, לאחר שמשפחתו הגיעה למצב של חוסר כל, "בישראל יש לתת משקל נכבד לצורך לאפשר למי שריצו את עונשם, לפתוח דף חדש, ולהשתלב במעגל העבודה", כתב וינשטיין והוסיף כי "השתלבות במעגל העבודה היא ראשיתו של שיקום, ושיקומם של עבריינים והשתלבותם בחברה היא מטרה שיש לקדם, לטובת הציבור כולו".

היועמ"ש קבע כי לא היה מקום לדרישת התצהיר, "דרישה זו עלולה להביא ל'סינונם' על הסף של מי שמעוניינים לגשת למכרז כחלק מרצונם לפתוח דף חדש, ובכך למנוע מהם, לכתחילה, את ההזדמנות לנסות ולזכות במכרז".

ויינשטיין קבע כי למרות שאין מקום ל'סינונו' של אדם על הסף, יש מקום לשאול את המרואיין אודות עברו הפלילי ואודות חקירות תלויות ועומדות בעניינו.