שי ניצן. חוזר בדלת האחורית
שי ניצן. חוזר בדלת האחוריתפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת חברת הכנסת אורית סטרוק (הבית היהודי) לאפשרות בה ימונה עו"ד שי ניצן לפרקליט המדינה במקום עו"ד משה לדור הצפוי לסיים את כהונתו בקרוב.

בעבר, כאשר ניהלה את ארגון זכויות האדם ביש"ע, ערכה סטרוק, מחקר שחשף את התנהלותה הבעייתית והמפלה של המחלקה בראשה עמד עו"ד ניצן נגד מתיישבי יו"ש. על הדו"ח הזה ומסקנותיו היא מרחיבה בדבריה אם כי פותחת ומציינת כי "צריך ללמד זכות על שי ניצן שלא הוא התחיל את האכיפה המפלה נגד המתיישבים. קדמו לו עו"ד יהודית קרפ ועו"ד טליה ששון שהיום הן חברות ב'יש דין'. העסק יושב על אדנים חזקים של שמאל חזק בפרקליטות, שמאל שיצר את האכיפה המיוחדת עוד ביוזמתו של היועץ המשפטי לממשלה בעבר, עו"ד מיכאל בן יאיר".

חברת הכנסת סטרוק מזכירה בדבריה כי נהלי האכיפה המיוחדים נגד מתיישבי יו"ש נשמרו בחשאי ולא היו ידועים גם ליועץ המשפטי לממשלה בשעתו, לימים השופט רובינשטיין בתחילת כהונתו כיועץ. הדברים הובאו לידיעת הממשלה לאחר מחקר של האגודה לזכויות האדם ביש"ע והובאו לדיון בממשלה כבר בשנת 98' על ידי שרי ימין.

בעקבות חשיפת הדברים הורה היועץ רובינשטיין לחדול מהאכיפה הבלתי שוויונית ובלתי מוצדקת הזו ולהסב את הצוות לטיפול בעברות הסתה והמרדה בכלל האוכלוסייה ולאו דווקא בהתייחס למתיישבים. "למציאות הזו מגיע שי ניצן ובניגוד להצהרת רובינשטיין הוא מחליט על דעת עצמו לשנות את היעד של הצוות לטובת אכיפת יתר כלפי המתנחלים. הוא כתב שהחליט על כך כי כך נראה לו שנכון לעשות ובזה נכון לעסוק וציין שהיועמ"ש מני מזוז לא אמר לא שלא לעשות כך".

ממשיכה סטרוק ומספרת על חשיפתם של פרוטוקולים מדיוני צוות האכיפה, פרוטוקולים שהעלו "ממצאים מזעזעים", כהגדרתה. על פי הנתונים, מתוך 12 פרוטוקולים רק שניים עסקו במי שאינו מתנחל, כלומר ערבים, אנשי שמאל, אנרכיסטים וכיוצא באלה.

דברים אלה, מציינת סטרוק, מתיישבים היטב עם דבריו של מבקר המדינה מלפני כחודשיים ולפיהם לא קיימת אכיפה על עבירות ועבריינות. דבריו אלה של המבקר התייחסו לעבריינות ערבית, אך משום מה בתקשורת יוחסה להם פרשנות הפוכה, כאילו התמקד המבקר בעבריינות יהודית. לדברי סטרוק דברים אלה של המבקר מעידים על היעדר אכיפה כלפי כל מי שאינו מתנחל בשטחי יהודה ושומרון.

יצוין כי הדו"ח שהציגה סטרוק לימד גם על סגירת תיקים מחוסר אשמה, נתון שהעיד עד כמה לא הייתה תוחלת כלשהי בהחלטה לקיים את צוות האכיפה המיוחד שניהל עו"ד שי ניצן מיוזמתו.

"שי ניצן הוכיח את עצמו כבעל אג'נדה והוא כופה את האג'נדה שלו על המערכת", אומרת סטרוק ומזכירה כי בקרב שריה הימניים של ממשלת ישראל לדורותיה קיים טיעון לפיו המשפטנים אונסים את הממשלה להתנהל על פי חוות דעתם ולמעשה לחייב את הממשלה לנהוג על פי תפיסותיהם, ובמידה ויהיו משפטנים אחרים המסקנות תהיינה אחרות בתכלית. "השרים טוענים שמשפטנים אחרים אומרים אחרת. זו טענה שאין לה זכות קיום אם ממנים את האנס. כולם יודעים שיש לשי ניצן אג'נדה אנטי מתנחלית ואי אפשר לטעון שהוא לא מאפשר לממשלה לפעול באופן אחר".

לדבריה של סטרוק יש להתריע ולעורר את שרי הממשלה "שברובם הם תומכי ההתיישבות" גם בנושא מינויו האפשרי של ניצן וגם באשר למינויים אחרים של משפטנים בשירות המדינה שיעמדו בקנה אחד עם תפיסתה של הממשלה.