הבית הלבן על "הספקנות הישראלית"

"אנחנו מבינים, וזה לגמרי מוצדק שישראל תהיה ספקנית לגבי איראן וכוונותיה", אמר אמש (שלישי) דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, "בסופו של דבר, זו מדינה שהנהגתה, עד לאחרונה, הבטיחה להשמיד את ישראל. החששות הביטחוניים שלהם מובנים והספקנות שלהם מובנת".

קרני הדגיש בתדרוך לעיתונאים את ההסכמות עם ישראל וקבע כי ארה"ב וישראל שותפים ב"אותה מטרה ואותה מדיניות נוקשה לפיה אסור שיהיה לאיראן נשק גרעיני."

בהתייחסו לפגישה בין נתניהו ואובמה ציין קרני כי מדובר בפגישה אחת מתוך סדרה של פגישות ושיחות שהיו לשני המנהיגים בהן הנושא הזה עמד בראש השיחה. במהלך השיחות, מספר הדובר, מידע ומודיעין הועבר בין הצדדים והגישות השונות הוצגו.

"שתי המדינות מסכימות באתגר הזה ומסכימות לגבי יעד המדיניות", הדגיש קרני והבהיר כי אכן בישראל החששות עזים יותר: "כפי שהנשיא אמר - זה מובן מדוע לישראל יש חששות לגבי תכנית הנשק הגרעיני של איראן. אנו שותפים לחששות האלה ובישראל כמובן החששות יותר אינטנסיביים בגלל ה"שכונה" שבה היא נמצאת ובגלל האיומים שהושמעו על ידי מנהיגים קודמים באיראן כלפי ישראל".

לשאלה אם ארה"ב שותפה למה שהוגדר כ"ספקנות הישראלית", השיב קרני שאסור להתעלם מ"שינוי הגישה של ההנהגה האיראנית", אבל עם זאת הדגיש כי "לא נדע כמה הם רציניים בעניין עד שנבחן את ההצעה ועד שנראה דרך המשא ומתן עד כמה הם מוכנים להגיע להסכם עם הקהילה הבינלאומית שבו הם מקיימים את כל ההתחייבויות שלהם ומציגים בצורה משכנעת, מוכחת ושקופה שהם לא פועלים להשגת נשק גרעיני. העיקר זה הפעולות ולא המילים".

במהלך התדרוך ניסו העיתונאים לחדד את המחלוקת, אם יש כזו, בין ירושלים וושינגטון ושאלו: "האם האגרסיביות הישראלית בנושא והרטוריקה של נתניהו פוגעות במה שאתם מנסים לעשות במישור הדיפלומטי?"

יש לנו קשר מאוד קרוב עם ישראל", ענה דובר הבית הלבן, "יש לנו מחוייבות מלאה לביטחונה של ישראל ואנו שותפים לרצון של ישראל שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. אנו מאמינים, והנשיא וראש הממשלה שוחחו על זה אתמול, שעלינו לנצל את האפשרות הדיפלומטית הזו כי עכשיו חלון ההזדמנויות פתוח. אמרנו לכל אורך הדרך שהוא לא יישאר פתוח לעד אבל עכשיו האפשרות קיימת".

הדובר הקפיד לציין את מה שעומד לדעת הממשל מאחורי "שינוי הגישה" של ההנהגה האיראנית - הסנקציות. "האפשרות כאן גם בגלל המדיניות של הנשיא שאיפשרה את היישום של הסנקציות המקיפות ביותר בהיסטוריה שהביאו לתוצאה מאוד רצינית בכלכלה האיראנית וזה מובן מדוע איראן תרצה להיחלץ מהסנקציות. אנו ננהל שיחות עם איראן דרך המשא ומתן ונראה אם איראן רצינית לוותר באופן שאפשר להוכיח ולאשר על השאיפה לנשק הגרעיני".