סדרת חינוך
סדרת חינוךמור לנוער

אם הייתם מדריכים בסניף בני ברק לפני 25 שנה או שאתם מדריכים היום ברעננה וגבעת שמואל, כנראה שהשאלה הזו לא-מי-יודע-מה מעניינת אתכם, כי אתם מוצפים בחניכים, ובשבת "רעה" במיוחד יש לכם 50 חניכים בשבט. אבל מה לעשות, יש סניפים עם 5 חניכים בכל שבט, ומדריכים תותחים שהולכים קילומטרים בכל שבת כדי לפגוש בממוצע 2.75 חניכים.

בין הסניפים הענקיים לאלו הקטנטנים, נמצאים רוב הסניפים הסובלים ממחסור קבוע בחניכים. זה לא שאין לקוחות פוטנציאליים בשכונה ובשכונות הקרובות. הם פשוט לא באים, ולא בגלל שהם לא שמעו על הסניף ולא יודעים איפה הוא ומה הלו"ז בשבת. בדרך כלל התשובה פשוטה מאד: יש משהו יותר מעניין ויותר מושך אותם מלבוא לסניף. רוב האנשים בעולם הם חברים מאד טובים של הדברים שנותנים להם הנאה וערך. בשביל הדברים הללו הם יקומו מהספה, יתנתקו מהפייסבוק ויעזבו את אזור הנוחות שלהם. הם לא עצלנים בכלל כשהדבר שווה להם. אפילו מיטיבי הלסת הטובים ביותר לא יוותרו על טיול סוף שמינית בהרי אילת עם 15 ק"מ ביום בתוואי קשה במיוחד. כי מי לא בא לטיול מסכם ארבע שנים ביחד? זה ממש לא לעניין.

אם אתם רוצים לשנות את המצב בסניף, עליכם לשנות את המאזן. עליכם להפוך את הקערה על פיה ולגרום לזה שבסניף יותר מעניין מלשבת בבית. כל עוד לא תבינו שעליכם לשנות את המשוואה הזו לא יקרה שינוי דרמטי בסניף. במילים פשוטות ובוטות יותר, צריך שיהיה להם שווה לבוא לסניף ומי שלא בא לסניף הוא לא שווה.

לאחר שהבנו את הכלל, בואו נרד קצת לפרטים ולרעיונות, אבל אזהרה קטנה: כל האמצעים הכשרים צריכים לקבל מקום בארסנל הפעולה שלכם. כדי למצות את התהליך אסור להימנע מכל פעולה שהיא, גם היא דורשת מכם "עבודה שחורה".

1. לחניכים שלכם יש חברים טובים שיושבים בבית או על הברזלים כשיש פעולה בסניף. אחת הסיבות לכך שהם עדיין בבית, נעוצה בעובדה שאלו שבאים לא מתלהבים כל כך מהפעולות שלכם. הם לא חווים זמן איכות שימשוך אותם אליכם. האמת היא שהם בכלל לא באים בשביל הפעולה ואפילו לא בגללכם. הם באים בגלל החברים. את הסיפור שהקראתם מ"שלום לעם" הם קראו כבר 3 פעמים השבת. בליל שבת בזמן השיחה של הרב, בסעודת השבת בבית ובתפילת שחרית. אז אם אתם לוקחים את הסיפור מ"שלום לעם" אל תקריאו אותו יבש כזה. תעבדו על איזו הצגה קטנה, חישבו על דיון מעניין במיוחד סביב הנושא בסיפור. "הרטיבו" את הסיפור בערך מוסף כל שהוא ותרימו את הפעולה בכמה רמות. אם תתכננו טוב את הזמן שלכם, ולא תחכו לשלישי בשלוש או לשבת אחרי החמין, תוכלו להכין בקלות פעולות מעניינות שמשאירות טעם של עוד. חוברות ההדרכה מלאות בתכנים מצוינים, והרשת מפוצצת במשחקים נהדרים מכל הסוגים והצבעים.

2. אם אתם מדריכים של אמצע שבוע או רק של שבת או אפילו שניהם וזהו, אז באמת חבל"ז. זה לא ילך. חניכים רוצים קשר אישי. חניכים רוצים שמבוגר ישים עליהם. חניכים רוצים לקבל תחושת ערך עצמי מאדם בוגר שהם סומכים עליו. לכן, אם תוסיפו למתכון ההדרכה שלכם כמה מרכיבים של קשר אישי, סביר להניח שתייצרו תוצאות טובות יותר בסניף. קשר אישי זה להגיד "שלום" ו"שבת שלום" לכל חניך באמצ"ש ובשבת. פשוט לעבור אחד אחד, ללחוץ יד ולשאול מהלב "מה נשמע" ולחכות לתשובה כמובן. להתעניין. להיות איתם עם חיוך ואכפתיות. זה מינימום. קשר אישי זה לשלוח הודעות לחניכים גם באמצע השבוע ולא רק בשביל להודיע שהפעולה בשש ולא החמש וחצי. אלו צריכות להיות הודעות כמו בין חברים. אתם והם זה דבר אחד. קשר אישי זה לעשות שיחות אישיות עם החניכים. לבנות סבב שיחות אישיות שיאפשר לכם להשתכנ"ש עם כל חניך לפחות פעמיים בשנה, חוץ מ"שיחות מסדרון" פה ושם. קשר אישי זה להכיר את החניכים שלכם בדיוק כמו שאתם מכירים את החברים הכי טובים שלכם. זה להכיר את הבית והמשפחה שלו, מה הוא אוהב ומה לא, במה הוא חזק ובמה פחות, איך הולך לו בלימודים ומה לא הולך. עשו ביקורי בית לחניכים שלכם. דברו על זה עם החניכים, הכינו אותם למפגשים הללו והודיעו להם מראש. הביקורים הללו יעשו להם ולכם רק טוב. תנו לחניכים לארח אתכם בביתם, באזור הנוחות שלהם בו הם מרגישים בטוחים ובעלי הבית. תנו להם את הכבוד להיות מארחים ומזמינים, ולא פחות מזה אחראים על תוכנית האירוח. גם אתם תוכלו ללמוד הרבה על החניכים ואזור הגידול שלהם באמצעות הביקורים הללו, דרך המשפחה, הבית והחדר של החניך. הדבר הכי חשוב לכם בסניף הוא שהחניכים ירגישו בו טוב, ירגישו שהם חשובים לכם, שאתם אוהבים אותם והם כל עולמכם ואת זה עושים עם קשר אישי. פעולות טובות זה מצוין, משחקים זה נהדר אבל אין תחליף לקשר האישי. כשיהיה להם כל כך טוב ותחושת משפחה ובית, הם כבר ימגנטו את החברים שלהם לסניף.

3. מצאו את החניכים הפוטנציאלים של הסניף שלכם. כדי לדעת מי הם, פשוט טיילו בבתי הספר באזור, הם נמצאים שם. דברו עם מנהלי בתי הספר והמחנכים על הסניף. הלהיבו אותם על הנושא. בקשו רשות להיכנס לכיתות. בקשו שיתוף פעולה. חוץ מזה, החניכים שלכם יודעים הכי טוב את מי אפשר להביא לסניף. הם יושבים לידם בכיתה, בבית הכנסת, בספסלים בפארק ובתור לרופא השיניים. אם אתם רוצים לדעת מי נמצא עדיין בבית במקום בסניף, פשוט שאלו את אלו שכן מגיעים. תכננו איתם מבצע גיוס חניכים, עשו מזה נושא חודשי בסניף. שווקו אותו היטב בפעולות, במודעות ומה לא. כל חניך פעיל גורם לשני חניכים פוטנציאלים להגיע לסניף בשלב ראשון. תוכלו לסיים את החודש הזה בשיא ענק של פעילות בסניף בסגנון שוק פורים, למשל, גם אם זה בתחילת כסלו. כמובן שכל השכונה תהיה מלאה במודעות.

4. מצאו את השפה המתאימה לחניכים שלכם. בדקו היטב מי קהל היעד שלכם מבחינה תורנית, רוחנית, תרבותית, הרגלים וכו' והתאימו את הפעילות לאוזניים הצעירות המנסות להתחבר אליכם. אם אתם מדריכים חדשים וטריים, שאלו את הוותיקים יותר איך עושים את זה הכי טוב. בקשו להיכנס לפעולה של מדריכים וותיקים והקשיבו בעיקר למנגינה. ראו איך זה עובד והפיקו לקחים. אל תתביישו לבקש חונכות מהקומונרית. גם הייטקיסטים מקבלים חונכות לקראת משרה ופרויקטים חדשים. זה טבעי, טוב ומוביל להצלחה. חוץ מזה כבר אמרנו שכדי להצליח עלינו לעשות הכל.

5. בדרך כלל כשההורים לא מדברים, הילדים לא חיים בגן עדן. אם לא תייצרו תקשורת טובה ומפרה בין הצוות כולו, תפסידו את אחת המקפצות הגדולות שלכם להצלחה כמדריכים. הניסיון המצטבר של כולכם הוא כלי נהדר שניתן ללמוד ממנו כיצד לשפר את ההדרכה, האווירה האנושית בסניף, הרמה התורנית, האחריות האישית וכו'. אם הפעולות שטרחתם עליהן ממוינות ונגישות לאחרים, תעבדו פחות ותוכלו להקצות זמן יקר לקשר האישי עם החניכים שהוא המפתח לכל הטוב שאתם רוצים לסניף שלכם.