"מה קרה לנו כחברה?!  נראה שהמדינה ומקבלי ההחלטות מסתכלים מהצד. אין הסבת תקציבים כפי שראוי שיהיו - וכאילו שילדים עניים זאת גזירה משמיים. אין משאבים, אין כוחות שהמדינה צריכה לתת", כך אומרת יו"ר הועדה לזכויות הילד, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו).

לוי-אבקסיסי אמרה את הדברים בדיון מיוחד בכנסת בעקבות נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי 40% מילדי ישראל נמצאים בסיכון לעוני. "אם היו הולכים לאיבוד שני ילדים ביער כל המדינה הייתה מתגייסת למצוא אותם, וכאן 40 אחוזים מילדי מדינת ישראל הלכו לאיבוד –  האם לא צריך לחפש אותם? לא מתפקידנו להתעניין? האם אין לנו את האמצעים לכך כחברה? מתי נתעורר? מתי נבין שהשער שמאחוריו יש תקווה נסגר לנו בפנים?!", אמרה.

לדבריה, "לארבעים האחוזים יש פנים, שמות, והם כמעט חצי מהכיתה של הילדים של כל אחד מאיתנו. העתיד שלהם הוא לא עתיד טוב. זה הזמן לנציבות זכויות הילד במשרד ראש הממשלה".

ענבר סבאג-פליישמן מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוסיפה כי נרשמה עליה של שני אחוזים בילדים העניים משנה שעברה. "איננו יודעים להסביר את הנתונים אלא רק להציג אותם, אך יכול להיות שזאת תוצאת הקיצוץ בקצבאות".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן ציין כי "קשה לי לומר שהנתונים מפתיעים, אך הם מדאיגים. מדינת ישראל מנהלת מדיניות אנטי-עניים, כך בנויים סדרי העדיפויות ותקציבי הממשלה. 40% אחוז בהשוואה לשאר מדינות ה OECD  הם פי 2 ממדינות האיחוד האירופי שאנחנו רוצים להידמות אליהם. כזה מרחק לרעה מהמדינות המתוקנות הוא בלתי נסבל".

לדברי קדמן, הנתונים הם לפני העלאת המע"מ ותשלומי הורים, וקיצוץ קצבאות הילדים, "עוני זה ילד שלא יוצא עם הכיתה לטיול בית ספר כי הוא מתבייש לבקש כסף מההורים. עוני זה ילד עם שיניים רקובות כי אין למשפחה כסף לטיפול שיניים. עוני זה ילד שלא יכול ללכת לשיעורי שחיה. עוני הוא ילד שמתבייש הרבה פעמים שאין לו חלומות, עוני זה ילד שנגזרה עליו בדידות חברתית ועוני זה ילד שמצמצם את רמת השאיפות שלו", הוסיף קדמן.

לדברי מירי אנוולד, הממונה על המחקר בביטוח הלאומי, מדובר בכ 35% מהילדים בשנת 2011 הנמצאים כבר מתחת לקו העוני. סמנכ"ל עמותת "ידיד", רן מלמד, קרא לשים דגש על המשפחות החד-הוריות הנמצאות לדבריו בסיכון הגבוה ביותר לעוני. "החסמים שממשלת ישראל שמה לחד-הוריות המעוניינות לעבוד, הם כאלה שהם נשארות בעוני. יש מי שלקחו 3 משרות כדי להתפרנס - והתמוטטו פיזית. 17 שעות על הרגליים ועוד לא מדברים על מצוקת הצהרונים".

נורית וויסברג מפקחת ארצית במשרד הרווחה הוסיפה כי "העוני הוא בעיה מערכתית, מבנית, במדינת ישראל. ילדים עניים סובלים משוויון הזדמנויות, בעיות אישיות, חברתיות ולקויות למידה, אך השר מאיר כהן שם את הסוגיא על סדר היום.  זאת, על-ידי תעסוקת נשים ותכנית "מרכז עוצמה" של משרד הרווחה  המתקיימת ב-26 מוקדים בארץ".

יו"ר הוועדה, פנתה לוויסברג ושאלה "איך משרד הרווחה לא זועק?! משפחות יוותרו ללא קורת גג והדברים יסגרו בוועדות אחרות ללא דיון מעמיק אמיתי בנוגע להשלכות על משפחות רווחה ועל משרד הרווחה בפרט. ואתם פשוט נעלמתם. לא ראיתי את משרד הרווחה נזעק על הגזירות הכלכליות, על מס עקרות הבית בתקציב הנוכחי, ואתם אמורים להיות שומרי הסף".