לעשות סדר ב'נתיב'. ח"כ כהןחזקי עזרא

הממשלה תאשר בתוך מספר חודשים את מדיניות הפעלתו של ארגון "נתיב", שסבל בשנים האחרונות ממדיניות הפעלה עמומה ובלתי מוסדרת. כך הבטיח היום (רביעי) סגן שר החוץ זאב אלקין, בישיבת הוועדה לביקורת המדינה, בתשובה לדרישתו של יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס).

חבר הכנסת כהן הזהיר מפני כפילות תפקידים בעידן של קיצוצים בין "נתיב" לבין הסוכנות, השגרירות המקומית והג'וינט. "לא ייתכן שתחת מעטה החשאיות, ייווצר בזבוז או חוסר מינהל תקין. ניכר אמנם שינוי בתפיסה ובצורת העבודה , תוך קביעת נהלים ועבודה רצינית ויסודית, אך יש לעצב מדיניות ברורה של יעדים ומשימות לארגון".

 הוועדה דנה בדו"ח מבקר המדינה על הארגון כשנציגי המבקר בישיבה טענו לחוסר הסדרת מעמד "נתיב", מדיניותו וסמכויותיו, , פעילותו בתחומים לא-לו, בעיות בפיקוח ובבקרה, אי-הסדרת פעילות מול משרדי הממשלה האחרים, וחוסר מינהל תקין בהתקשרויות ומכרזים. נציגי המבקר ציינו כי החל משנת 99' מוכר "נתיב" כיחידה במשרד ראש הממשלה ופועל במדינות הבלטיות ובמדינות חמ"ע, בקרב יהודי אותן ארצות לחיזוק זיקה ליהדות, עידוד עליה ובדיקת זכאות לעליה.

סגן שר החוץ, זאב אלקין, שכיום משרדו הוא האחראי להפעלת "נתיב" הוסיף כי בארגון  מתייחסים לדו"ח ברצינות וביסודיות, ופועלים לתיקון הערות המבקר. "נתיב עבר תהליך ארגוני מגוף סודי לארגון גלוי. כיום יש כבר נוהל עבודה מסודר מול משרד החוץ, ואנו פועלים עתה לגיבוש נוהל-עבודה גם מול הסוכנות היהודית. עבודה סבוכה יותר היא מול משרד הפנים, ואנו מצויים בהתייעצות משפטית בעניין". אלקין ציין לחוסר ארגון בחלק מהקהילות היהודיות, ולכן הקושי בהוכחת יהדות וזכאות לעליה בקהילות אלו. לדבריו, אפילו בערים הגדולות ברוסיה ואוקראינה, הרי ש 80-90% מיהודי העיר אינם משתתפים בפעילות קהילתית. "אנו מתמודדים עם תיעוד מזויף ו"נתיב" פיתח מומחיות בעניין. יש סוגיות כמו מאגר נתונים של יהודים בעולם שמשרד החוץ לא פיתח ולא אמור לפתח, וכל עוד זה המאגר המרכזי לעליה, והיהודים מארצות אלו הם כחמישים אחוז מהעולים מדי שנה – אין תחליף לארגון "נתיב", הדגיש אלקין. הוא הוסיף כי הפעילות מתוך מרכזי תרבות, היא מכורח הסכמים עם השלטונות הרוסיים והאוקראיניים.

מנהלת "נתיב", נעמי בן עמי, אמרה כי למרות שטרם גובש נוהל עבודה עם הסוכנות, יש שיתוף פעולה ותיאום. גם האחראי על מרשם ומעמד במשרד הפנים, עמוס ארבל ציין "שיתוף פעולה מקצועי, יסודי ואמין, ומשרד הפנים לא יוכל לעבוד ללא נתיב, הנוטלים חלק משמעותי רצינית ועמוק בכל עבודתנו".

הדיון עסק גם במינוי החלקי והחסר של מבקר לארגון, ונציגת נציבות שרות המדינה הודתה כי בחלק מהמקרים של משרות בארגון, בחירת שליחים והעסקת גמלאים היה תהליך לא תקין – שנבדק ותוקן. לגבי העבודה הרציפה עם אוניברסיטת אריאל בתכנית "מסע", בשונה מאוניברסיטאות אחרות בארץ, ציינה בן עמי כי הארגון פנה לכעשרים מוסדות אקדמאיים בעניין –  אך רק אוניברסיטת אריאל נענתה בחיוב ליוזמה. שר האוצר לשעבר ונגיד אוניברסיטת אריאל, יגאל כהן אורגד, הוסיף כי 48 אחוז ממשתפי התכנית באוניברסיטת אריאל חוזרים ועולים לארץ, ויו"ר הוועדה מצידו בירך על פעילות האוניברסיטה וקרא לה להגביר אותה.  

לסמנכ"ל נתיב, רונן רפאל, הייתה בשורה לחוקרים לחובבי ההיסטוריה: במהלך שנת 2014 יועבר מרבית החומר הארכיוני, שחלקו עדיין חסוי, לגנזך המדינה.