מאיר פרוש
מאיר פרושחזקי עזרא

הנציגות החרדית בכנסת לא אהבה, בלשון המעטה, את יוזמת השרים לבני ובנט לבחירת רב ראשי אחד תחת שני רבנים ראשיים הקיימים כיום.

ח"כ הרב מאיר פרוש התבטא היום ואמר כי כי "לאחר ששרי הממשלה הרסו כל חלקה טובה בחקיקה הנוגעת לציבור החרדי, הם אינם עוצרים וכעת ממשיכים להרוס והפעם את משרת הרב הראשי".

לדבריו, לא ברור מדוע דווקא 'התלבשו' השרים דווקא על משרות הרבנים הראשיים בשם ההתייעלות הציבורית. "בשם החיסכון הציבורי הם בוחרים לקצץ דווקא במשרת הרב הראשי, משל בשאר המשרות הממשלתיות לא קיימת בזבזת".

"אנו מוצאים כפל תפקידים בתפקיד הסגן לראש הממשלה ובתפקידים ממשלתיים נוספים", מציין פרוש, "כמו כן מדינת ישראל אינה מעלה על דעתה לאחד יישובים קטנים תחת ראש עיר אחד, או לצמצם את תפקיד סגני ראשי ערים ובשם ההתייעלות התקציבית, ומהסיבה הפשוטה: שכן כך ניתן לנהל ערים בצורה מקצועית יותר".

רק במוסד הרבנות בוחרת הממשלה 'לנסות' את שיטת צמצום התפקידים. וכי רב ראשי אחד יכול לשרת את שתי העדות? ברור שלא. אין זאת, אלא בשל שנאת הדת שהעבירה את שרי הממשלה על דעתם", קובע פרוש.

אתמול הגישו שרת המשפטים, ציפי לבני, השר לענייני דתות, נפתלי בנט וסגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, הפיצו ולהערות הציבור את תזכיר חוק הרבנות הראשית (תיקון – רב ראשי אחד), התשע"ד–2013‏.

התזכיר, שגובש במשרד המשפטים, נועד להביא למצב בו יהיה בישראל רב ראשי אחד, ללא תלות בעדת המוצא שלו (ספרדי או אשכנזי). הרב הראשי יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית.

הצעת החוק גם מפרידה בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על פי ההצעה נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו.

מנסחי ההצעה ציינו, כי המצב הקיים, שבו הנשיא ממלא ‏תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה ‏בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה ‏שיפוטית. בנוסף, כיום הרב הראשי מתמנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול אף אם כלל אין לו כושר לכהן כדיין.