הכור הגרעיני בבושהר, איראן
הכור הגרעיני בבושהר, איראןרויטרס

בז'נבה יתכנסו היום ראשי משלחות המעצמות מול משלחת האיראנית למה שנראה על פניו כהתכנסות אחרונה לחתימה על ההסכם שגובש ותוקן בין הצדדים.

ההסכם כולל החלטה לפיה איראן תפסיק את העשרת האורניום לעשרים אחוז, תאפשר פיקוח בינלאומי בכור באראק ותפסיק את הפעילות בו. מנגד המערב יבטל חלק מהסנקציות.

הממשל האמריקאי שב וטוען כי גם ביום שאחרי הפחתת הסנקציות ישמור המערב על רמת סנקציות משמעותית ועל אפשרות לחזור ולהטיל אותן במידה ולא תהיה התקדמות מול איראן בערוץ הדיפלומטי.

בבית הלבן מדגישים כי תכליתו של ההסכם כולו הוא לתת הזדמנות לאפיק הדיפלומטי במשך חצי שנה ולאחר תקופה זו ייבחנו הצעדים מחדש.

ראש הממשלה נתניהו יטוס היום למוסקבה שם ייוועד עם הנשיא פוטין. בישראל אין תקוות להצליח ולשנות את עמדתה של רוסיה שהקפידה להתנגד להכבדת היד על איראן ודגלה מראשית התהליך בהליך הדיפלומטי, ואולם הסוגיה האיראנית וסכנותיו של ההסכם צפויים להיות מרכז הדיונים שיועלו בשיחותיהם של שני האישים.

נזכיר את דבריו אתמול לערוץ 7 של סגן שר החוץ, חבר הכנסת זאב אלקין, הקובע כי לאור היידע המלא שיש לישראל על פרטי ההסכם מול האיראנים מדובר בהסכם רע המאפשר לאיראנים יכולת הפתעה וקפיצה מגרעין אזרחי לגרעין צבאי במהירות שלא תאפשר תגובה מערבית.

עוד נזכיר את קביעתו של אלקין כי ישראל מבהירה את התנגדותה למהלך בתקיפות על מנת למנוע את כבילת ידיה לפעולה באפיק אחר ובאופן עצמאי ביום שאחרי ההסכם. לדבריו ישראל יכולה לפעול ולפגוע גם לבדה בגרעין האיראני, גם אם הדבר יהיה קשה ומורכב יותר מהדרך בה יכולה הייתה ארצות הברית לפעול.

יצוין כי על אף התחושה שההסכם ייחתם כבר היום הרי שהדברים תלויים בהסכמתם הסופית של האיראנים ועדיין קיימת האפשרות שאלה יתנגדו לו כפי שהתנגדו בתום סבב השיחות הקודם.