להשפיע. סער
להשפיע. סערצילום: פלאש 90

הדיון בסעיפי החוק החדש למניעת הסתננות שנערך היום (שלישי) בועדת הפנים של הכנסת הפך מהר מאד לזירת התגוששות מילולית.

המתגוששים היו שר הפנים, ח"כ גדעון סער לבין ח"כ דב חנין, שהוביל בדיון את ההתנגדות לחוק ואת ההסתייגויות מהצעת החוק.

בראשית הדיון טען שר הפנים, כי חברי הכנסת ממפלגות העבודה, מרצ וחד"ש מנסים לעורר פרובוקציות וצעק לעברם "אתם חצופים. אתם מוציאים דיבה על המדינה". מיד לאחר מכן צעק לעבר ח"כ דב חנין "אתה ממפלגה שייצגה משטרים קומוניסטים חשוכים. אתה חצוף!".

ח"כ חנין לא נשאר חייב וצעק לעברו "יש לך עוד דברים לא ענייניים לומר? ככה מתנהל דיון ענייני?". בהמשך צעק סער כלפי ח"כ חנין: "אתה מייצג את המסתננים ואני מייצג את תושבי ישראל". ח"כ חנין קרא ליו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב: "תקראי את השר לסדר! שלא נחזור לימי מקארתי". השר סער השיב: "שלא נחזור לימי סטאלין – שמש העמים!".

עיקרה של הצעת החוק החדשה, שנוסחה לאחר שבג"ץ פסל חוק קודם למניעת הסתננות, מורכב משני חלקים: קיצור פרק הזמן המקסימלי בו ניתן להחזיק מסתנן במשמורת ללא משפט משלוש שנים לשנה אחת והקמת מרכז שהייה פתוח בו יקבלו המסתננים את כל צרכיהם (מזון, דיור, לינה, בריאות ורווחה) ואיסור התעסוקה ייאכף עליהם. במתקן זה הם אמורים להתייצב שלוש פעמים ביום על מנת לוודא את שהייתם.

במהלך הדיון היום נשמעו גם תיקונים ענייניים לסעיפי החוק. צוות הייעוץ המשפטי לוועדה הציע כי פרק הזמן בן יוחזק מסתנן עד לראיית ממונה ביקורת הגבולות יקוצר לחמישה ימים קלנדריים. כמו כן הוצע כי בחוק יהיה כתוב שממונה זה יהיה "חייב" ולא "רשאי" לשחרר מסתנן לאחר שנת שהייה במתקן המשמורת.

שר הפנים הסכים לתיקונים אלו אך לא הסכים לטענה כי סעיף 30א (ד) (3) לחוק, הקובע כי מסתנן לא ישוחרר אם באזור מגוריו מתבצעת פעילות המסכנת את ביטחון מדינת ישראל, אינו עומד באמות מידה חוקתיות. השר התעקש כי סעיף זה יישאר כלשונו בהצעת החוק.

ח"כ דב חנין אמר כי מתקן השהייה אינו פותר את בעיית המסתננים שכן גם אם יובאו למתקן 3000 מסתננים עדיין יישארו ברחבי הארץ כ- 50,000 מסתננים. לכן, הציע כי המסתננים יוכשרו לעבודה ויימנע ייבוא נוסף של עובדים זרים. הוא הציע הצעות לתיקון הצעת החוק שעיקרן הגדרת מעמד הפליט ובחינת מעמדם של מבקשי המקלט, כמו גם קיצור לוחות הזמנים להחזקת מסתננים במשמורת.

ח"כ זבולון כלפה העיר על העובדה שבחוק יש תחומי אחריות לשר הפנים אך הסמכות היא של שר הביטחון והציע לאחד את האחריות והסמכות אצל שר הפנים.  כמו כן הציע כי מדינת ישראל תבנה מסד נתונים ממנו יהיה ניתן לדעת בכל עת מהי מצבת המסתננים בארץ ויהיה ניתן לקבל מידע לגבי כל מסתנן.

מנכ"לית מוקד הסיוע לעובדים זרים, עו"ד רעות מיכאלי, אמרה כי שנת השהייה במשמורת אינה מידתית וכי מתקן השהיה הינו כלא לכל דבר וענין.

ח"כ עיסאווי פרייג' אמר כי "יש בכנסת פקולטה המתמחה בחקיקה עוקפת בג"ץ. בג"ץ אמר שאין לכלוא אדם ללא משפט אבל המחוקק מוצא תחבולות לעקוף את בג"ץ".

עובד חוגי, נציג שכונות דרום ת"א, אמר כי ההגנה הקבוצתית הניתנת למסתננים הינה גזענית שכן משמעותה שכל מי ששחור מוגן. "האם המסתננים נבדקים? אולי הם עבריינים?" שאל חוגי.

ח"כ נחמן שי אמר כי ליבו יוצא אל תושבי דרום ת"א ולדעתו 60,000 המסתננים אינם יכולים להישאר בארץ אך יש למצוא דרך אנושית להרחיק אותם מהארץ.

בסיכום הדיון היום, הדגיש השר סער כי מדינת ישראל בודקת פרטנית כל מי שמבקש מעמד של פליט וטען כי הסתייגויות ח"כ דב חנין הדומות להגדרות המופיעות בחוק הכניסה לישראל אינן מתאימות לסיטואציה של המסתננים. ח"כ חנין דרש בתגובה לקבל נתונים המראים כמה בקשות למעמד פליט נבדקו. סער הדגיש גם כי יהיה סיוע לתושבי דרום ת"א לא רק באמצעות החוק וסיכם כי אי אפשר להאשים את מדינת ישראל ביחס לא הומני כלפי המסתננים.

ח"כ מירי רגב ביקשה בתום הדיון כי משרד הפנים יעביר נתונים באשר לבדיקת מעמד הפליט. כמו כן ביקשה כי בהצעת החוק ייקבע שקטינים לא יוחזקו במתקן משמורת. הדיונים על הצעת החוק יימשכו מחר והחוק צפוי להגיע להצבעות בשבוע הבא.