התדמית בשפל. בשיא
התדמית בשפל. בשיאצילום: פלאש 90

שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר, הודיע בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית שנערך במלון קיבוץ מעלה החמישה כי יפעל להחיל את חוק עידוד השקעות הון גם על התעשייה החקלאית ובתי האריזה.

השר שמיר אמר שהוא החליט לפעול בנושא בעקבות פגישה שערך עם יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן בשיא, ובה הוצגה האפליה לרעה של התעשייה העוסקת בטיפול בתוצרת טריה לעומת מפעלי תעשייה אחרים.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי, אמר שהקיבוצים צריכים לחזור לעמדת ההשפעה שהייתה להם בעבר על עיצוב המדיניות הכלכלית של מדינת ישראל. בכוונת התנועה והארגונים הכלכליים להקים קבינט כלכלי קיבוצי שיגבש את עמדת הקיבוצים בתחומים הכלכליים שעל הפרק.

יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן בשיא, אמר שהתחזקות השקל והקשיים הרגולטורים משפיעים לרעה על מצבם של היצואנים בישראל והדבר בא לידי ביטוי במעבר של תעשייה לחו"ל. "זו כבר איננה החלטה נקודתית של מפעל אחד או שניים, אלא מגמה מובהקת. ב- 4 השנים האחרונות, היצוא מישראל של מפעלי האיגוד נותר ללא שינוי, 14.7 מיליארד ₪, בעוד שהיצוא מחברות בנות בחו"ל עלה ב- 47% (מ- 5.7 ל- 8.4 מיליארד ₪). או- במילים אחרות: מתוך יצוא מצרפי (ישיר ומחו"ל) של 23.1 מיליארד, 36% כבר מיוצר בחו"ל".

"את ההשפעה על התעסוקה, עדיין איננו חשים. אין עדיין אבטלה משמעותית במשק הישראלי. אבל נוצרים במדינת ישראל פחות ופחות מקומות תעסוקה חדשים לצעירים המתווספים למעגל העבודה. בעיקר בפריפריה, בה אנו פעילים. חוששני שכאשר הדבר יתחיל להשפיע השפעה פוליטית, יהיה כבר קשה הרבה יותר לסובב את הגלגל", הוסיף בשיא.

לדבריו, "גם התדמית של התעשיינים בשפל חסר תקדים: 'אם הפסדת אתה טיפש, ואם הרווחת- אתה רשע'- זו היא תמצית השיח הציבורי. והוא משפיע על כולנו לקחת פחות סיכונים, להשקיע פחות, להיות כל העת ב"כוננות ספיגה".

בשיא הלין, כי "גם את מעט היתרונות שהיו לנו- שוחקת כעת הממשלה: גזירת הארנונה שהתקבלה בממשלה, המחייבת את מועצה אזורית אשכול, לדוגמא, להעלות את הארנונה של המפעלים בבארי או בניר עוז לרמת הארנונה בבאר שבע, או את המפעלים שבארז או בניר-עם שבמועצה האזורית שער הנגב, לארנונה באזורי התעשייה באשדוד ובאשקלון- היא שערורייה".

"התעשייה הקיבוצית מייצרת 9% הייצור התעשייתי במדינת ישראל", אמר בשיא. "אנחנו- המהווים רק כ- 1.8% מהאוכלוסייה של המדינה- מייצרים פי חמש מחלקנו. התעשייה דומיננטית בכלכלה הקיבוצית וכמעט 80% מההכנסות של הקיבוצים הם מתעשייה, ורק 20% מחקלאות".