הבית  אשר נחרב
הבית אשר נחרביחצ

כבר בפתיחת הספר" הבית אשר נחרב" אנו מתוודעים הן לשפה העשירה, הן לקטעי התלמוד ואגדות חז"ל ואפילו, כן, בשיא הרצינות, לתאריך שכה מעט ממעטים להשתמש בו- התאריך העברי.

"בשעה שבקב"ה זוכר את בניו ששרויים בצער בין אומות העולם, מוריד שתי דמעות לים הגדול, וקולו נשמע מסוף העולם ועד סופו". קטע זה מתוך מסכת ברכות, מביא אותנו לתחילת הסיפור וגם לסופו. סולם המוצב ארצה וראשו מגע השמימה. מכאן אפשר, כמו יעקב אבינו, רק לעלות.

הספר, מביא את סיפורו של אנדרו כהן, פרופסור ומומחה עולמי לתרבות השוואתית, גבר נאה, אלגנטי ומרשים, שהוא התגלמותה של ההוויה הניו יורקית העכשווית, המצליחה והמרוצה-מעצמה: הוא מתגורר בדירת פאר המשקיפה על נהר ההדסון, מפרסם מאמרים מבריקים במיטב כתבי העת והכל היה אמור להיות שיא השלמות מבחינתו. אלא שלפתע פורצים לתודעתו חזיונות, חלומות והזיות חסרי פשר על המשכן ועבודת הכוהנים בבית המקדש בירושלים. קרעים אלה של זיכרון קדום חושפים בקעים במסכת חייו המושלמת לכאורה, ובהיעדר כלים פרשניים ורגשיים להתמודד עימם, חווה הפרופסור הנינוח והמתוחכם קריסה שממדיה פסיכולוגיים ותיאולוגיים כאחד.

בתוך כל זה נשזרת עלילת משנה בלשון חז"ל, המתארת את סדר עבודת הקורבנות והקטורת ביום הכיפורים. שורותיה הנפתלות משמשות מפתח פרשני למהומה שאליה נקלעים חייו השאננים של הפרופסור היהודי-ניו יורקי.

השפה העברית, על תיבות התהודה ההיסטוריות המגוונות שלה, היא גיבור נוסף ברומן. דווקא על רקע אי-ישראליותה המובהקת של העלילה המתרחשת כולה בניו-יורק, על רחובותיה, מסעדותיה ודמויותיה הססגוניות, הבחירה בעברית מסמנת כי תשוקתו האמיתית של הרומן מקורה במקום ובזמן אחרים, קדומים וקמאיים.

הספר ,שנכתב במשך עשר שנים, נולד כתגובה של המחבר למפגש שלו עם העושר והגיוון המדהימים של החוויה האמריקאית בכלל והניו-יורקית בפרט.

ראובן נמדר, הוא "סופר עברי גולה המתעקש לחרוג מגבולותיה הגיאוגרפיים והסמליים של הישראליות, כפי שהיתה מוכרת לנו עד כה" כותב עליו ד"ר חיים וייס, עורך הספר. וזו בדיוק הנקודה הנכונה.

"הבית אשר נחרב" הוא ספרו השני. ספרו הראשון חביב זכה בפרס ספר הביכורים של משרד המדע, התרבות והספורט לשנת 2000. בשנה זו גם נסע לניו יורק, בעקבות ספור אהבה גדול שהתחדש אחרי כמה שנים והפך לזוגיות ומשפחה. שנות הנישואין וההורות, הראשוניות וההיקסמות שבהן, התנקזו אל תוך הספר "הבית אשר נחרב", והתמזגו בו עם חדוות הגילוי של העיר הגדולה. הוצאת כנרת זמורה (535 עמודים, 116 שקלים).