רשעות. פירות בשוק
רשעות. פירות בשוקצילום ארכיון: פלאש90'

בשמיטה הקודמת היו פערי המחירים בחלק מהפרות והירקות למהדרין - לבין תוצרת היתר-מכירה, קרובים ל-200%, כך נחשף בישיבת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בהיערכות לשמיטה המתקרבת. ממוצע הפער היה 66%.

יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "המדינה נכשלה בפיקוח המחירים, ויש להיערך לצמצם ככל האפשר את פערי התיווך. משפחות חרדיות ברוכות-ילדים סובלות ממחירים מטורפים של פירות וירקות, כשיבואנים רואים בהם לקוחות-שבויים". כהן קבל על כך, שאין די בהירות שמשרד החקלאות הוא שיפקח על המחירים.

סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, סיפר כי הרבנים הראשיים לישראל מינו את הרבנים יעקב אריאל ואברהם יוסף כאחראים על שנת השמיטה, וכי הרבנות נערכת בעבודה רבה. הוא הדגיש כי משרד הדתות יהיה אחראי מנהלי על ההכנות תוך תיאום מלא עם הרבנות הראשית ופגישות שבועיות. "אסור להסכים לפער מחירים כזה, ואני מבטיח להיכנס לעומק הבעיה ולטפל בכך, למרות שאין הדבר באחריותי הישירה. אני מחויב לדאוג למחירים זולים גם למי שאינו מסתמך על היתר המכירה, אך היבואנים היו אנשים חרדים, ועל הציבור החרדי להוקיע מתוכו מי שמנסה להרוויח על חשבון המשפחות הגדולות", אמר.

צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות, הוסיף כי התקציב לשמיטה טרם אושר, ולמרות שהוכן כבר בשנת 2011 רק בימים האחרונים יש סיכום עקרוני על תקציב. הוא הבטיח, כי עד סוף חודש ינואר יפורסמו להערות הציבור הנהלים לבקשת תמיכות ע"י חקלאים שומרי-שמיטה, וציין כי הוחלט שלא להקים אוצר בית דין ממלכתי כבעבר, אלא היתר מכירה ממלכתי ואוצרות בתי-דין פרטיים. כהן הדגיש כי יתאפשר יבוא ללא-מכס, למי שאינם סומכים על היתר המכירה.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר כי "זכויות האזרח אמנם נפגעים ע"י מפקיעי-מחירים, אך יש כאן גם ויכוח בין מי שאינם מאמינים במצוות השמיטה ומחפשים כל דרך לעקוף אותה – לבין אלו המבקשים לשמור שמיטה כהלכתה. גם התומכים בהיתר ראו בכך צעד זמני, אך כיום יש המנסים להרכיב אידאולוגיה מההיתר. למי שרוצה לשמור שמיטה כהלכתה יש זכות לשוק זול ומחירים הגיוניים".

מנכ"ל הרבנות הראשית עודד וינר ציין כי אוצר בית הדין של הרבנות בשנת השמיטה הקודמת לא היה יעיל, כיון שהציבור לא קנה דרכו. "פער המחירים אכן זועק לשמים, אך לאוצרות בתי-דין הפרטיים יש קהל מוגדר ויש לו כוח שוק לקבוע ליבואן ולמשווק את המחירים. מגמת הרבנות הראשית היא לצמצם את היתר המכירה היכן שהדבר אפשרי".

מעין נשר, אחראית חקלאות באוצר, הוסיפה כי אמנם נערכו ישיבות עם נציגי משרדי הדתות והחקלאות אך התכניות שהוצעה מטעמם לא היו די מפורטת לדעת האוצר, והדגישה כי התקציב לנושא צריך להתחלק בין משרדי האוצר והדתות. היא הדגישה כי "אין פיקוח-מחירים אלא על מוצרים מסוימים, והציבור מספיק חזק להילחם על זכותו למחיר נמוך - בגלל שהמוצר יובא ללא מכס. אפשר להתנות שהיבואן שיזכה במכרז - יתחייב שהמחיר לצרכן יהיה הנמוך ביותר". הרב אוריאל גנזל, מרבני "צהר" טען, כי "מדינת ישראל כמדינה צריכה לדאוג לכולם, גם למי שאינו שומר שמיטה כהלכתה. יש לתת לכל אזרח לבחור את הדרך בה הוא צורך בשנת שמיטה".