שר החינוך, הרב שי פירון, הציג אחר הצהריים (רביעי) את הרפורמה הגדולה בבחינות הבגרות ובבחינה הפסיכומטרי.
"מערכת החינוך הנוכחית מגדילה פערים ומנציחה את מעמדם של המוחלשים", אמר השר פירון במסיבת העיתונאים בתל אביב. "זה תהליך ארוך טווח, אחריות ומתינות הוא שם המשחק. משנות ה-70 ועדות רבות הצביעו על הכיוון החלטנו לאזור אומץ. אנחנו מאמינים במורים, בתלמידים, בבשלות המערכת לשינוי, אנחנו מאמינים שצברנו ניסיון. אנחנו זהירים, משלבים בין חזון למעש, תוך נקיטת זהירות".
שר החינוך טען כי שיטת הלמידה הנוכחית מונעת מחלק מהתלמידים להביא את עצמם למימוש עצמי, "היא מעכבת מישראל להתקדם בדירוג העולמי. התוצאות מאכזבות כי הן משפיעות על היקף התלמידים המצטיינים. הוא הדגיש כי "ילדי ישראל קוראים לשינוי ולהתאמה".
במסגרת הרפורמה, התלמידים ייבחנו בבגרות רק על 70% מהחומר הנלמד, כאשר שאר מרכיבי הציון יתקבלו דרך הגשת עבודות חקר. בחינות הבגרות יצומצמו ויתקיימו רק בכיתות י"א-י"ב, כאשר 10% מהציון השנתי בכיתה י' יחושבו לציון ה"מגן".
כמו כן יבוטל הצורך בבחינה פסיכומטרית לצורך קבלה לאוניברסיטאות. תלמיד יוכל להתקבל ללימודים גבוהים עם תעודת בגרות טובה. ייקבע רף ממוצע הציונים הנדרש בבגרות כדי לקבל פטור מבחינה פסיכומטרית.
"מדינת ישראל לא יכולה להתחמק מחינוך לזהות וערכים. חברה פלורליסטית מחויבת לשיח ערכי", הוסיף השר פירון. "למידה משמעותית נועדה לפתח מצוינות של כל תלמיד בתחומי החוזק שלנו. מטרת התוכנית היא לא להקל אלא לאתגר את התלמיד. מצוינות היא ערך וצורך ולצערי פגענו בקדושתו. מצוינות הפכה לציון. מצוינות היא כלי לחיים של שינוי. בחינות הבגרות הן הסמן התרבותי לחינוך בישראל, אך הם הפכו לעגל הזהב. פיתחו תרבות תקצירים, צמצום מספר הבחינות ימקד את הלמידה, יגדיל את המצוינות. אנחנו זקוקים לתקופת היערכות, כיוון שנערכנו למהלך ארוך טווח נפעל בשתי פעימות".