המגדל בבארות יצחק
המגדל בבארות יצחקאתר הקיבוץ

תנועת הקיבוץ הדתי חונכת את "בארות בנגב" – מרכז מבקרים חדיש בקיבוץ עלומים, הממחיש את מורשת קבוצת בארות יצחק בנגב וקרב הגבורה של חבריה במלחמת העצמאות, את סיפורה הייחודי של תנועת הקיבוץ הדתי בהגשמת ערכי "תורה ועבודה" ואת תולדות ההתיישבות הדתית חלוצית בנגב.

מרכז "בארות בנגב" הוקם ביוזמת תנועת הקיבוץ הדתי ובסיוע שותפים רבים. המרכז מהווה חלק ממתחם התיירות של קיבוץ עלומים, המציע למבקרים גם אירוח כפרי בנוסף לסיורים מודרכים בכל האזור. התצוגה כוללת אמצעי מולטימדיה חדישים, חפצים מחיי היומיום בקיבוץ ותמונות היסטוריות.

טקס החנוכה יערך במסגרת כנס רב משתתפים שיערך ביום חמישי בשבוע הבא. בכנס יערכו הרצאות ודיונים על תולדות ההתיישבות בנגב על גווניה השונים, ויישאו דברים ותיקי בארות יצחק וחוקרים. בסיום הכנס יערך סיור מודרך בתצוגה.

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל, מסר שמרכז המבקרים החדש ישתלב יחד עם אתר המורשת שנחנך לפני שנה, והכולל את מגדל המים ההיסטורי של בארות יצחק בנגב שעבר שיקום וחיזוק, ומסלול הליכה שלאורכו מתואר ומתועד סיפור הקמתה של הקבוצה והקרבות שהתחוללו בשטחה במלחמת העצמאות.

הקיבוץ הדתי בארות יצחק עלה להתיישבות על אדמות הקק"ל בנגב בחורף תש"ג 1943, כישוב יהודי ראשון בשערי עזה. הוא שימש בסיס יציאה לחמש נקודות נוספות שעלו להתיישבות בנגב הצפון מערבי- בארי, תקומה, כפר דרום, חצרים וסעד.

במלחמת העצמאות הסתער גדוד חיל רגלים מצרי, מלווה בטנקים ושריוניות, על גדרות המשק. קדמו להתקפה הפצצה ממטוסים והפגזה ארטילרית כבדה. המצרים הצליחו לחדור לתוך הנקודה ולכבוש כמה בתים. חברות וחברי הקבוצה לחמו בחירוף נפש, והצליחו להדוף את האויב מתוך היישוב ולהניסו, בסיוע תותחי צה"ל. בקרב נפלו 17 לוחמים, ונפצעו 15. בעקבות כישלון ניסיונם של המצרים לכבוש את הקיבוץ נקבע גבולה של רצועת עזה במיקום הנוכחי.

לאורך השנים הוצנע קרב הגבורה בבארות יצחק ביחס לקרבות אחרים שנערכו באזור הדרום. אתר המורשת וההנצחה מבקש לתקן את העיוות ולהנחיל לדורות הבאים את סיפורם של חברי בארות יצחק וחלוצי ההתיישבות בנגב.