העם חזק. נתניהו
העם חזק. נתניהופלאש 90

כמחצית מהישראלים (49%) יצביעו בעד הסכם קבע עם הפלסטינים המבוסס על עקרון שתי מדינות לשני עמים, וההסכם יובא למשאל עם, כך עולה מסקר שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

25% מהישראלים יצביעו נגד, בעוד 26% אינם יודעים או שאינם בטוחים. כך עולה מתוך נתוני מחקר דעת הקהל שערכו חוקרי המכון ד"ר יהודה בן מאיר וד"ר אולנה בגנו-מולדבסקי. תוצאות הסקר הוצגו בכנס השנתי של המכון שנערך היום.

לשאלה, אם ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו תציג הסכם שיכלול הקמת מדינה פלשתינית על 95% משטחי הגדה והרצועה לרבות השכונות הערביות בירושלים, הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, שמירת גושי ההתנחלויות, השכונות היהודיות בירושלים והרובע היהודי בעיר העתיקה ונוכחות צבאית לאורך הירדן.

בעוד הפלסטינים מודיעים על קץ התביעות וסיום הסכסוך, פליטים יוחזרו אך ורק למדינה הפלסטינית והר הבית יהיה "בריבונות האל" השיבו 51% מהישראלים כי יצביעו בעד ההסכם ו-24% השיבו כי יצביעו נגד - ירידה מסוימת באחוז המתנגדים לעומת הסקר הקודם בסקר דומה אשר נערך בשנת 2012, השיבו 34% כי יצביעו נגד.

נכונות לפינוי יישובים במסגרת הסכם קבע

נקודה משמעותית נוספת העולה מהמחקר, היא הנכונות בקרב הציבור לפשרות טריטוריאליות ופינוי מסוים של יישובים יהודים במסגרת הסכם קבע. 54% מהציבור הישראלי השיבו כי יהיו מוכנים, במסגרת הסכם קבע, לתמוך בפינוי של היישובים הקטנים והמבודדים שאינם בגושי ההתיישבות – עליה של 6% בהשוואה לסקר שנערך ב- 2012. לעומת זאת, 34% מאמינים כי אין לפנות בשום תנאי – ירידה של 2% בהשוואה לסקר הקודם. 12% מוכנים לפנות את כל היישובים כול גושי ההתיישבות (15% בסקר קודם).

כאשר נשאלה השאלה, "האם אתה תומך בפיתרון של שתי מינות לשני עמים?", השיבו 23% כי הם "בהחלט תומכים", ו- 40% "די תומכים".

לא מאמינים שניתן להגיע להסכם

למרות הנכונות והתמיכה בהסכם, עולה כי הציבור הישראלי סקפטי ביכולת להגיע להסכם קבע. כשני שליש (67%) מהישראלים העריכו כי לא ניתן להגיע להסדר עם הפלשתינים, (42% "חושבים שלא", 25% "בטוחים שלא"). עם זאת, 49% מעריכים כי הפלשתינים רוצים שלום (15% "רוצים במידה רבה", 34% "רוצים במידה מסוימת"), 33% מעריכים כי הפלשתינים רוצים שלום "במידה מועטה", ו- 18% השיבו "בכלל לא". עם זאת, אפשרות של הכרה פלשתינית במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי משנה את התמונה: 50% חושבים שאפשר להגיע להסדר לאחר הכרה כזאת– ולעומתם 45% עדיין חושבים שזה אינו אפשרי.

האביב הערבי: תחושת ביטחון ביציבות הסכמי השלום

הדחת האחים המוסלמים מהשלטון במצרים השיבה לישראלים את הביטחון ביציבות הסכמי השלום והיחסים עם מצרים. כ-43% סבורים כי מצרים תשמור על הסכם השלום ועל מצב היחסים כפי שהוא כעת, לעומת 30% ב-2012 טרם נפילת האחים המוסלמים. 37% סבורים שמצרים תשמור על הסכם השלום אך תרוקן אותו מתוכן, ירידה של 5% משנה קודמת, ורק 5% סבורים כי מצרים תבטל את הסכם השלום.

הסוגיה האיראנית: עליה בתמיכה בהסדר דיפלומטי עם איראן על פני תקיפה צבאית

על רקע הסכם המעצמות עם איראן והחשש בקרב ההנהגה הישראלית מפני הסכם רע, נראה כי דווקא בקרב הציבור מתגברת התמיכה במהלך דיפלומטי לפתרון הסוגיה. לשאלה "איך לדעתך על ישראל לפעול מול הסכנה שאיראן תפתח נשק גרעיני?" השיבו 62% כי על ישראל לפעול באמצעים המדיניים, זאת למול 52% בשנת 2012. לעומת זאת, 38% השיבו כי על ישראל לתקוף, ירידה של 10% משנת 2012.

סקר "ביטחון לאומי ודעת קהל" נערך בקרב 1200 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת והוא נערך מידי שנה.

אל מול תמונת המצב העולה בקרב הציבורי הישראלי, מצטיירת תמונה פלשתינית מקבילה. בסקר, שערך הדוקטור חליל שקאקי, ראש המכון הפלשתיני למחקר פוליטי וסקרים (PSR)עבור המרכז למשא ומתן יישומי במכון למחקרי ביטחון לאומי, נמצא כי רוב הפלסטינים מתנגדים לפתיחה באינתיפאדה שלישית. לשאלה אם יתמכו באינתיפאדה שלישית במקרה שלא יושג הסכם כלשהו במשא ומתן, השיבו 54.5% בשלילה, לעומת 43.7% שהביעו תמיכה ברעיון.

התנגדות גורפת להסכמי ביניים

על פי הסקר הזה, 60% מהפלשתינים מתנגדים להסכם ביניים, שיכלול הקמת מדינה פלסטינית בגבולות זמניים, ללא הסכמה בסוגיות ירושלים, הפליטים וגבולות הקבע. רק 38.2% הביעו תמיכה בהסכם ביניים חלקי כזה.

70% מהפלשתינים: לא מאמינים שניתן להגיע להסדר קבע עם ישראל

מחצית מהציבור הפלשתיני בגדה וברצועה תומכת במשא ומתן עם ישראל – אך יותר משלושה רבעים מתנגדים להסדר קבוע הכולל תקופת מעבר של עשר שנים בה יישאר צה"ל בבקעת הירדן. 70% פסימיים לגבי הסיכוי להסדר ומניחים כי השיחות ייכשלו – אך רוב הציבור (53%) תומך ברעיון שתי המדינות, ו- 57% מאמינים כי אם יגיע מחמוד עבאס להסכם עם נתניהו – יצביעו רוב הפלשתינים בעד ההסכם הזה. הציבור דורש כי ההסכם יהיה קבוע, וללא תקופת מעבר בבקעת הירדן.

42% תומכים בהכרה פלשתינית במדינה יהודית

46% מהפלשתינים תומכים ו- 53% מתנגדים לחבילת הסדר פשרה המבוססת על המתווה שהציע הנשיא קלינטון, ברוח התאגדות יוזמת ז'נבה – אולם 50% אומרים כי יצביעו בעד חבילת הסדר כזה אם תוצג למשאל עם בקרב הפלשתינים, על ידי הנשיא עבאס. 42% מהפלשתינים תומכים בהכרה הדדית בזהות הלאומית של שתי המדינות – ו- 56% מתנגדים להכרה כזאת.

ירידה לחמאס – עליה לעבאס

בעוד מספר המאמינים בדרכו של חמאס כדרך הטובה ביותר לסיום הכיבוש הישראלי נמצא בירידה, גוברת שביעות הרצון מביצועיהם של מחמוד עבאס וראש הממשלה שלו ראמי חמדאללה.

הנתונים מרצועת עזה מצביעים על ירידה בשיעור המעריכים חיובית את התנאים באזור – כנראה כתוצאה של העימות הפוליטי בין חמאס למצרים. הירידה הזאת, שזוהתה לראשונה בסקר קודם מספטמבר 2013, מתבטאת בצניחה משמעותית בפופולאריות של חמאס ברצועה. שיעור ההערכה החיובית לתנאים בגדה לא השתנה בקרב תושבי האזור, אך לעומת זאת שביעות הרצון ברצועה מביצועיו של עבאס וראש הממשלה שלו עלתה בשני האזורים.

התקופה שלפני הסקר בצד הפלשתיני, התאפיינה בהמשך החיכוך בין מצרים לבין ממשלת חמאס ברצועה, בהמשך המו"מ עם ישראל בעוד זו משחררת אסירים פלשתינים נוספים, מספר התקריות בגדה וברצועה עולה – ושמו של מרואן ברגותי מועלה כמועמד לתפקיד סגנו של מחמוד עבאס.

הסקר הקיף 1,270 מרואיינים בשיחות פנים אל פנים, שהתקיימו ב- 127 אתרים בגדה וברצועה. שולי הטעות המרבית עומדים על 3%.