שילה הקדומה
שילה הקדומהגאוזי

את שילה הקדומה האתר ארכיאולוגי של היישוב המקראי שילה מכירים רבים. עכשיו, במרכז המבקרים "מגדל הרואה" אפשר לחוות את ימיה הקדומים של שילה כבירתה הראשונה של ממלכת ישראל ואת סיפורי התנ"ך, דרך שבילי האתר, וסיורים במרחבי גוש שילה.

המבנה, שגובהו תשעה מטרים ונראה למרחוק, כולל שתי קומות ובנוי על פלטת בטון ללא יסודות, כדי לא לפגוע בשכבות ארכיאולוגיות שטרם נחקרו. הנכנסים לקומת הקרקע נחשפים לתצוגה היסטורית של האתר. העלייה למפלס העליון נעשית דרך רמפה ספירלית, המקיפה את המבנה ומאפשרת למבקרים ליהנות מהנוף. בקצה הרמפה מרפסת תצפית הפונה לכיוון הרי ירושלים, וממנה נכנסים לאודיטוריום בו נחשפים לראשונה לתצפית פנורמית עוצרת נשימה מבעד לקיר מסך זכוכית, על האתר שבו ניצב בעבר בניין המשכן.

תריסר לוחות הזכוכית המרכיבים את קיר המסך, שרוחבו 12 מטרים וגובהו 2.10 מטרים, לא רק פורשים מבט נרחב על הנוף הקדום, אלא גם מקרינים סרט המגולל את סיפורו של המקום בתקופת המקרא. מדובר בלוחות זכוכית מיוחדים שאפשר לשלוט במידת השקיפות והאטימות שלהם באמצעות פולסים חשמליים. התוצאה הינה אטרקציה מרהיבה ייחודית וראשונה מסוגה בעולם שהתאפשרה הודות לפטנט העולמי והטכנולוגיה המתקדמת של חברת גאוזי הישראלית. מדובר בהישג טכנולוגי ראשון מסוגו בעולם: ברגע שמתחילה ההקרנה, הופך מסך הזכוכית החיצוני לקיר אטום שעליו מוצג הסרט, כשבמהלך ההקרנה משתנה מידת שקיפותו של הקיר, והנוף המקראי חוזר ונחשף כדי לשחק בתפקיד עצמו. אטרקציה סוחפת חושים זו, מעמתת את העבר וההווה, ואת הפנים והחוץ, עד ליצירת אשליה שבה מיטשטש הגבול בין הנוף הנשקף במציאות לבין הסרט המוקרן בפנים.

הסרט צולם כולו באתר והשתתפו בו כ-150 שחקנים וניצבים.

את המבנה תיכנן האדריכל גדי פוליטי, תחת הקונספט של מערכת זוגות ניגודים המשלימים זה את זה- המבנה מורכב משני קונוסים החודרים אחד אל השני: קונוס אחד מחופה עץ, בסיסו הרחב נטוע בקרקע וקודקודו פונה לשמיים; קונוס נגדי מחופה לוחות אלומיניום, בסיסו בשמיים וקודקודו בקרקע. בכך מייצג הבניין, על פי מתכנניו, את עם ישראל שרגליו נטועות בקרקע במסורת ובהיסטוריה המקומית, אך פניו אל העתיד כשהשמיים הם הגבול.