ארבעה מרבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב מדן, הרב יעקב אריאל והרב אליעזר איגרא, יחד עם פרופ' שחר ליפשיץ מאוניברסיטת בר-אילן, הגיעו באחרונה לישיבת סיעת הבית היהודי על מנת לדון עם חבריה בנושא הבא שיעמוד כנראה במרכז חוקי הדת והמדינה שמסעירים את הקואליציה: "חוק חיים משותפים" של שרת המשפטים ציפי לבני.
מדובר בחוק שיזמה לבני בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, ומטרתו העיקרית, כך על פי המציעה, לעגן במשפט הישראלי נישואין אזרחיים. הצעת החוק, אגב, מנסה לנטרל מוקשים רבים ועל כן לא מופיעות בה המלים "ברית הזוגיות" והן הוחלפו בכינוי "חיים משותפים".
בהצעתה מנסה לבני להביא למצב שיאפשר לבני זוג ישראלים, לא רק פסולי חיתון או מי שמנועים מלהינשא באמצעות בתי הדין הרבניים, להירשם כבני זוג באופן רשמי. הרישום יקנה להם את כל הזכויות הניתנות למי שמתחתן באמצעות הרבנות.
החוק מורה על הקמת יחידה חדשה במשרד המשפטים, רשם החיים המשותפים. גוף זה יהיה אחראי לרשום ולתת מעמד חוקי לחבירה זוגית של בני זוג "באופן המשקף את רצונם לחיות יחד ולקיים חיי משפחה ומשק בית משותף", כך על פי ההצעה. גם התרה של מעמד חיים משותפים תיעשה בבית המשפט לענייני משפחה, ולא בבית הדין הרבני. החוק כמובן יאפשר גם נישואין חד מיניים, נישואים של יהודים עם לא יהודים, ובעצם כל סוג של התקשרות זוגית שלא על פי ההלכה.
בתחילה טענו בסביבתה של לבני כי מי שהיה מעורב בניסוח ההצעה הוא לא פחות מסגן שר הדתות, הרב אלי בן-דהן, אלא שהרב בן-דהן התנער באופן גורף מההצעה.
הדיון בסיעה עסק בשאלת יחסם של רבני הציונות הדתית להצעת החוק. בין הרבנים, שהוזמנו בעצת הרב אביחי רונצקי, נרשמה הסכמה שלא נכון שסיעת הבית היהודי תתמוך בהצעה כה חדשנית בתחום החקיקה הדתית בתקופה סוערת ממילא בקואליציה על רקע נושאים דומים. כך או כך, נראה שרוב הרבנים מתנגדים להצעת החוק.
"איום על קיום העם היהודי"
הרב חיים דרוקמן נחשב לאחד ממובילי הקו שמתנגד בחריפות לחוק החדש. "עמדתי היא חד משמעית ושלילית לחלוטין. כל דרך אחרת במדינת ישראל של נישואין וגירושין, שאינה על פי דין תורה, היא שלילית לחלוטין, ואין אפשרות שתהיה מציאות כזו במדינת ישראל", הוא מבהיר.
הרב דרוקמן מציין ש"גם אם תיפתרנה כל הבעיות ההלכתיות שעלולות להביא לדברים חמורים, לא יכולה המדינה לאפשר נישואין אזרחיים. זה לא משנה באיזה שם יקראו לזה, כי זה הרי רק לבוש אחר לאותו עניין. הכוונה היא בכל מקרה לאפשר נישואין אזרחיים, ואי אפשר להשלים איתם ולהסכים איתם. הבינו יפה מנהיגי מדינת ישראל בראשיתה, שלא כולם היו אז שומרי תורה ומצוות, שיש דברים יסודיים שמדינת ישראל חייבת להיות מושתתת עליהם, ואחד מהם זה נישואין וגירושין. מדינת ישראל לא יכולה להרשות להקים משפחה בצורה אחרת מנישואין כדת משה וישראל".
לדעת הרב דרוקמן מדובר בצעד דרסטי של פגיעה בעם היהודי. "אנחנו בוכים על ההתבוללות הנוראה שיש כיום בגולה ובאמריקה, כתוצאה מנישואי תערובת. אז מדינת ישראל באה וקובעת שגם אצלנו יהיה מותר, כך שזה הופך להיות איום על המשך קיומו של העם היהודי. ושאיש לא יאמר שבדברים כאלה המדינה לא יכולה לקבוע. כמו שהמדינה קובעת את גיל הנישואין, היא קובעת שגם אם צעירים אוהבים זה את זה ורוצים להתחתן, המדינה מונעת את זה מטעמים דתיים. כמו שיש חוק נגד ביגמיה, באותה מידה קובעת המדינה שבישראל אפשר להתחתן רק על פי דין תורה ואין כל אפשרות אחרת. הציבור קורא את האותיות הקטנות. הוא יודע יפה שמדובר בנישואין אזרחיים בלבוש אחר, ולכך אנחנו מתנגדים בכל התוקף".
מה דעת הרב על עמדות אחרות שמושמעות על ידי רבנים אחרים בנושא?
"אני לא מבין על מה יש כאן לדבר. הכול מובן מאליו. אני לא מבין מי בכלל יכול להגיד אחרת. יש דברים מהותיים שהם ברורים ולא צריך לעסוק בהם יותר מדי. מדובר בעניין בסיסי ביותר", מסכם הרב.
גם הרב יעקב אריאל הביע בפני חברי סיעת הבית היהודי התנגדות נחרצת להצעה. הרב אליעזר איגרא הזכיר בין היתר את עניין מראית העין, שגם אם מבחינה הלכתית החוק אפשרי, אין ליצור מראית עין של הכשרת נישואין שאינם מקובלים ביהדות. הרב יעקב מדן, יוזם אמנת גביזון-מדן, הציג גם הוא בדיון התנגדות לחקיקה זו. הרב מדן העדיף שלא להתבטא בנושא מעל דפי העיתון, ובסביבתו מסרו כי הוא עוסק בימים אלה בנושא באופן אינטנסיבי, ועל כן מעדיף שלא לפגוע במהלכים שמתהווים מתחת לפני השטח.
מי שהשתתף בדיון מן הצד האקדמי הוא פרופ' שחר ליפשיץ, מומחה לדיני משפחה ואתיקה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן. ליפשיץ גורס שמדובר דווקא בהצעות שהן הרע במיעוטו. "בנסיבות הקיימות, ההצעה הזו היא פשרה הוגנת וסבירה, ודאי טובה יותר מהמצב הקיים", הוא אומר, ומזכיר שיש גם רבנים שתומכים בסוג כזה או אחר של פשרה.
ליפשיץ מסביר כי מדובר בהצעה שדווקא תסתדר היטב ותתאים לרוח ההלכה. "אם אומרים שברית הזוגיות לא תיחשב כנישואין לפי ההלכה, מונעים בעצם בעיית ממזרות, כי אם ממילא אין נישואין, אז גם אין צורך להתגרש. ברית הזוגיות, על כל היבטיה, הולכת גם צעד אחד קדימה, שכן ברור לכל המעורבים שלא מדובר בנישואין על פי ההלכה".
הוא גם מתייחס לנושא מראית העין, ואומר כי חוקי ברית הזוגיות שהוצעו עד היום פתרו גם בעיות הקשורות לנושא זה. "הרי לכאורה, מבחינת מראית עין, נישואין בישראל זה רק בצורה דתית. אבל כידוע קיים גם מסלול של ידועים בציבור, ובעצם כדי לקבל זכויות לא חייבים להיות נשואים אלא מספיק להיות ידועים בציבור. נוצר גם מצב שאדם יכול להיות נשוי, ועדיין ידוע בציבור של אישה אחרת, ובעצם אולי הרווחנו כאן את הנישואין הדתיים, אבל הפסדנו את מוסד המשפחה. בעניין נישואי תערובת, לכאורה הם לא קיימים במדינת ישראל, אבל יש קומבינה של רישום - אתה נוסע לקפריסין, מתחתן ומשרד הפנים לא שואל שאלות ורושם אותך כנשוי, על פי הוראת בג"ץ".
אתה בעצם אומר שהמצב כיום הוא שקיימים נישואין אזרחיים בישראל, רק לא קוראים להם בשם הזה.
"למה לעבוד על עצמנו? יש נישואין אזרחיים בישראל, חד וחלק".
בעבר ניסח ליפשיץ עבור המכון הישראלי לדמוקרטיה הצעת חוק ברית זוגיות, שבה ניסה להבטיח שהחוק יהיה מוסכם גם על הציבור הדתי. הוא מונה את העקרונות שחסרים לדעתו בחוק של לבני: "ראשית, צריך להיות ברור שהנישואין בישראל הם דתיים בלבד, וזה ויתור של הצד החילוני. בנוסף לכך, אם יוצאים למסלול של ברית זוגיות צריך לצמצם את תופעת הידועים בציבור באופן משמעותי".
מה המלצת לסיעת הבית היהודי?
"אני הבהרתי לחברי הכנסת של המפלגה: יש לכם שתי אפשרויות - לעצום עיניים, להמשיך במצב הנתון ואולי לאחר את הרכבת, או לפעול לכך שיהיה שינוי סמלי ויהיה ברור מה הם נישואין דתיים".
הח"כים בעקבות הרבנים
מסיעת הבית היהודי נשמעה השבוע בעיקר שתיקה רועמת. השר נפתלי בנט לא התייחס לסוגיה, וכך גם השר אורי אריאל. השר אורי אורבך העדיף שלא להתראיין בנושא, וסגן השר הרב אלי בן-דהן, על פי מקורביו, מאמץ את עמדתו הנחרצת של הרב דרוקמן. גם חברי כנסת אחרים, כמו יוני שטבון שפנינו אליו, העדיפו שלא לנקוט עמדה עד שתתקבל בסיעה החלטה בנושא.
לעיתון 'בשבע' נודע כי בנוסף לרבנים שהופיעו בפני הסיעה, שוקלים לזמן בקרוב רבנים נוספים שישמיעו את דעתם בנושא. מתחת לפני השטח, אומר לנו גורם בסיעה, קיימת תחושה שבהנהגת הבית היהודי יש ניסיון ליצור מצג של מחלוקת סיב הצעת החוק על מנת לתת לגיטימציה לאישורה בידי הסיעה, על אף שבעצם הקו הרבני המוביל מתנגד להצעתה של לבני.
הגורם אומר לנו כי "המגמה של רוב הרבנים שנכחו בדיון בסיעה מצטרפת למה שאנחנו שומעים מרוב רבני הציונות הדתית, שאותה שותפות חיים היא מכבסת מלים חדשה לברית הזוגיות, ואנחנו מתנגדים למהלך". הוא מוסיף כי "רוב הרבנים הדגישו שהחוק של ציפי לבני מעביר מסר פשוט: התחלת התנעת התהליך לנישואין אזרחיים בתוך מדינת ישראל. רוב חברי הסיעה מתנגדים לכל חקיקה בנושא הזה. השאלה היא מה כן לעשות, וזו טרם נפתרה".
עד כה מסתמנת חלוקה ברורה בסיעה: היו"ר נפתלי בנט, אורי אורבך ואיילת שקד תומכים בהצעה, היתר מתנגדים, מי בחריפות ומי פחות. בשבועות הקרובים יתקיימו דיונים נוספים בניסיון לסכם את הנושא בתוך הבית, ולא להציג עמדה שאינה אחידה בפני הציבור. השאלה הגדולה ששואלים את עצמם חברי הסיעה היא האם אפשר להגיע להחלטה כזו, כשמרבית חברי הסיעה מתנגדים לכל סוג של הצעה בנושא ברית הזוגיות, או בשמה החדש שותפות חיים.